Dosime؛ دستگاه شخصی تشخیص تشعشعات انرژی معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
Dosime، یک دستگاه کوچک است که توسط یک استارتاپ در CES 2017 معرفی شده است و عمل تشخیص تشعشعات را برای افراد انجام می‌دهد.
تبلیغات

شرکت Dosime یک استارتاپ تازه تاسیس است که با محصول خاص خود در نمایشگاه CES 2017 حضور پیدا کرده است. این شرکت دستگاه کوچکی با همین نام معرفی کرده که از آن به عنوان سنسور تشخیص تشعشعات نام می‌برد.

این دستگاه تخم مرغی شکل به راحتی به لباس کاربر متصل می‌شود و اتمسفر اطراف خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد. اگر سطح تشعشعات در اطراف این دستگاه به حد خطرناک برسد، یک پیام هشدار به گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌شود.

استارتاپ Dosime یک زیرمجموعه از شرکت بزرگ Mirion است که در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای فعالیت دارد. Sandy Perle یکی از دانشمندان این شرکت در مورد دستگاه این‌گونه توضیح می‌دهد که Dosime از همان دیود سیلیکونی مورد استفاده در بیش از ۹۰ درصد نیروگاه‌های هسته‌ای و در بخش امنیت استفاده می‌کند. این دستگاه برای تشخیص تشعشعات یونی مانند اشعه X و گاما طراحی و ساخته شده است. این اشعه‌ها بیشترین ضرر را برای سلامت انسان دارند.

زمانی که Dosime در حال فعالیت باشد، اطلاعات از طریق بلوتوث و با مصرف انرژی پایین برای گوشی کاربر ارسال می‌شود. این دستگاه هر ۴ ثانیه هوای اتمسفر را مورد آزمایش قرار می‌دهد. علاوه بر آزمایش‌های لحظه‌ای، اپلیکیشن Dosime عملیات آنالیز را نیز بر اساس داده‌هایی که در کل روز جمع‌آوری کرده است، انجام می‌دهد و نتیجه آن را به‌صورت گراف و نمودار به کاربر نشان می‌‌دهد. این قابلیت برای افرادی که مدام در برابر تشعشعات هستند، مفید خواهد بود. به عنوان مثال، کاربری که همیشه در بیمارستان و در معرض اشعه X قرار دارد، با بررسی گراف روزانه خود می‌تواند از خطر در معرض بودن بیش از حد مطلع شود و روش کار خود را تغییر دهد.

dosime

ممکن است اکثر کاربران با این سوال مواجه شوند که لزوم همراه داشتن چنین وسیله‌ای چیست؟ Thomas Logan، مدیرعامل شرکت در این باره می‌گوید اگر بتوانید چیزی را اندازه‌گیری گیری کنید، می‌توانید آن را تغییر دهید. تاکید او بر تغییر روش کار و زندگی افرادی است که در معرض این تشعشعات قرار دارند. اما نکته قابل بحث این است که اکثر خطرها در شرایطی ایجاد می‌شوند که فرد توانایی تغییر آنها را ندارد. به عنوان مثال اگر محل زندگی یا کار فردی در معرض این تشعشعات باشد، تغییر آن‌چنانی نمی‌توان انجام داد.

به عنوان مثال، افراد فقیری در جهان وجود دارند که خانه‌های آنها به اجبار در زمین‌های ارزان‌قیمت در نزدیکی تشعشعات هسته‌ای قرار دارد. یکی از کارشناسان Dosime معتقد است این افراد اگرچه به اجبار در معرض تشعشعات هستند، اما با استفاده از این دستگاه می‌توانند اقداماتی پیشگیرانه در رابطه با بیماری‌های مرتبط با تشعشعات انجام دهند.

به هر حال هنوز هم ممکن است اکثر کاربران نیازی به تهیه چنین دستگاهی حس نکنند. اما آن دسته از افرادی که علاقه زیادی به این نوع از سنسورها دارند یا روزانه در معرض تشعشعات هستند، می‌‌توانند Dosime را چند روز دیگر و با قیمت ۲۵۰ دلار از فروشگاه آنلاین آمازون پیش‌خرید کنند. نظر شما چیست؟ آیا Dosime می‌تواند به گجت روزمره افراد تبدیل شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات