پشتیبانی از رزولوشن 8K در جدیدترین نسخه از HDMI

پنج‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس اعلام اچ‌دی‌ام‌آی فروم، پشتیبانی از رزولوشن فوق‌العاده بالای 8K در HDMI 2.1 میسر می‌شود.
تبلیغات

احتمالا تصور می‌کنید HDMI نوعی کابل است که برای اتصال تلویزیون به پخش‌کننده‌های مختلف مانند ست‌تاپ‌باکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و تفاوتی بین انواع مختلف آن وجود ندارد. اما نسخه‌های مختلف HDMI از پهنای باند متفاوتی پشتیبانی می‌کنند و به عنوان مثال هیچ‌کدام از نسخه‌های فعلی HDMI قادر به انتقال اطلاعات تصویر در رزولوشن 8K نیستند. 

در نسخه ۲.۱ از HDMI پشتیبانی از رزولوشن 8K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اضافه می‌شود. این نسخه از HDMI قادر به انتقال سیگنال‌های ویدیویی 4K با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه نیز هست. 

در HDMI 2.1 پشتیبانی از تصاویر HDR نیز اضافه شده است که این روزها به استانداردی در تلویزیون‌های بالا رده تبدیل شده است. تلویزیون‌هایی که از فناوری HDR پشتیبانی می‌کنند طیف رنگ بسیار وسیع‌تری در مقایسه با تلویزیون‌های معمولی دارند و انتقال تصاویر HDR نیاز به پهنای باند بسیار زیادی دارد. 

علاوه بر افزایش رزولوشن تصویر در HDMI 2.1، بهبودهای در پشتیبانی از صدا نیز اعمال شده است. در نسخه‌ی جدید HDMI از فناوری ARC پشتیبانی می‌شود تا اتصال و پیکربندی ساده‌ی ساوند بار یا رسیورهای AV میسر شود. در HDMI 2.1  شاهد پشتیبانی از Dolby Vision و DTS:X نیز خواهیم بود. 

برای فعال‌سازی اکثر این قابلیت‌ها نیاز به یک کابل جدید 48G HDMI خواهید داشت. خوشبختانه این کابل با نسخه‌های قبلی سازگار است و در صورت اتصال آن به نسخه‌های قبلی درگاه HDMI، انتقال صدا و تصویر به خوبی انجام می‌شود. 

انتظار می‌رود در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ لوازم صوتی و تصویری بالا رده از HDMI 2.1 پشتیبانی کنند و در سال ۲۰۱۸ شاهد پشتیبانی اکثر این لوازم از نسل جدید HDMI باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات