پهپاد مخصوص سلفی که صاحب خود را شناسایی و به صورت خودکار از وی تصویر ثبت می کند

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
پهپاد جدیدی در نمایشگاه CES 2017 معرفی شده است که به صورت خودکار صاحب خود را پیدا و از وی تصویر سلفی تهیه می‌کند.
تبلیغات

به نظر شما شخصی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در حالت خوشحالی است یا ترسیده است؟ شاید پاسخ به این سؤال کمی سخت باشد. تکنولوژی سلفی حالا یک گام جدید به پیش رفته است ولی اساسا نمی‌توان دلیل این پیشرفت را به‌طور دقیق بیان کرد. اما به تصویر زیر برگردیم که از طریق دوربین معلق در هوا موسوم به Zero Zero's Hover Camera ثبت شده است. این محصول در واقع یک پهپاد تاشو است که وزن کمی دارد و می‌تواند تصاویر و ویدیوهایی با رزولوشن 4k بگیرد. اما در محصول جدیدی که در این مطلب قصد داریم به شما معرفی کنیم، کافی است پهپاد را به هوا پرتاب کنید. سپس اطراف دستگاه منتظر بمانید تا پهپاد شما را تشخیص دهد. حال کار تمام است و سلفی شما توسط این پهپاد ثبت شده است.

hover camera

البته Hover Camera یا همان دوربین معلق، پیش از این نیز قادر به تشخیص و دنبال کرده سوژه بود. قبلا برای این منظور باید اپلیکیشن مخصوصی را در گوشی هوشمند خود نصب و اجرا می‌کردید. سپس باید در این اپلیکیشن سوژه‌ی مورد نظر را با تپ کردن روی نمایشگر انتخاب می‌کردید. اما با ویژگی‌های جدید اضافه‌شده به این محصول، شما فقط یک بار تصویر صورت خود را از طریق اپلیکیشن ثبت می‌کنید و از این پس دیگر نیازی به گوشی هوشمند خود نخواهید داشت. با هر بار پرتاب کردن Hover Camera به هوا، این محصول به صورت خودکار در اطراف خود به دنبال شما جستجو می‌کند. پس از اینکه چهره‌ی هدف تشخیص داده شود، همانند مدل قبلی آن سوژه را دنبال خواهد کرد. برای ثبت عکس سلفی باید دست خود را به بالای سرتان بیاورید و منتظر روش شدن فلش ال‌ای‌دی بماند، پس از چشمک زدن ال‌ای‌دی، سه ثانیه وقت دارید تا خود را آماده کنید تا عکس شما گرفته شود. 

البته این اولین باری نیست که با یک پهپاد مخصوص سلفی مواجه شده‌ایم. قابلیت تشخیص بصری از طریق ردیابی اشیاء رفته‌رفته محبوب‌تر از ردیابی از طریق جی‌پی‌اس شده است. استفاده از دوربین به‌منظور دنبال کردن سوژه‌ها، همیشه به جی‌پی‌اس وابسته نبوده، ولی استفاده از جی‌پی‌اس برخی مشکلات را برای انجام این کار رفع کرده است. شما اساسا نیازی به یک دستگاه دیگر که به جی‌پی‌اس مجهز باشد ندارید. در واقع استفاده از روش جدید باعث شده است تا سوژه راحت‌تر در مرکز تصویر قرار داده شود. باید به این مورد اشاره کنیم که استفاده از جی‌پی‌اس برای این منظور همیشه دقیق عمل نمی‌کند و امکان دارد در برخی مواقع محل حضور شما از طریق جی‌پی‌اس تشخیص داده نشود، اما دوربین در این زمینه مشخصا عملکرد بهتری دارد.

کمپانی Zero Zero's به‌سختی تلاش کرده است تا Hover Camera را بهبود دهد و آن را هم‌سطح محصولاتی چون Dobby یا Kimon قرار دهد. دو محصول مورد اشاره در واقع پهپاد‌هایی جیبی به شمار می‌روند که البته محدودیت‌های خاص خود را هم دارند. در کل عمر باتری این پهپاد‌ها بسیار کم است. عمر باتری مورد انتظار برای Hover Camera فقط ۱۰ دقیقه اعلام شده است. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که برای هر بار شارژ این محصول باید ۴۰ دقیقه صبر کنید.

شاید محدودیت دیگر این نوع پهپادها عملکرد محدود دوربین تعبیه‌شده در آن‌ها باشد. اکثر پهپادهای کوچک از دوربین‌هایی بهره می‌برند که کیفیت آن‌ها را می‌توان با دوربین گوشی‌های هوشمند میان‌رده مقایسه کرد. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی Zero Zero's عملکرد بدی ندارد و عکس‌های ثبت‌شده با این دوربین بسیار خوب به نظر می‌رسند. اما این عکس‌ها هنوز هم فاصله‌ی زیادی تا تصاویری کاملا شفاف، مشابه آنچه دوربین فانتوم ۴ پرو یا گو‌پرو ارائه‌ می‌دهند، در پیش دارند.

وقتی بخواهید قابلیت‌های نرم‌افزاری هوشمند زیادی را در یک دستگاه با ابعاد کوچک قرار دهید، چالش‌های زیادی پیش رو خواهید داشت. بنا به اعلام خبرنگار وب‌سایت انگجت که شانس کار با پهپاد Hover Camera را در نمایشگاه CES 2017 در لاس‌وگاس داشته، شرکت Zero Zero's در نسخه‌ی آزمایشی چهارم اپلیکیشن این محصول، برخی از محدودیت‌های فرعی آن را رفع کرده است.

لازم به ذکر است که بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری کنونی این محصول در طی چند هفته‌ی آینده در قالب بروزرسانی‌، رفع خواهند شد. اینکه ببینیم یک محصول که قبلا به بازار عرضه شده است، همچنان مورد پشتیبانی شرکت سازنده‌اش قرار دارد و همچنان ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود، جای امیدواری دارد. اما قیمت ۵۹۹ دلاری Hover Camera باعث می‌شود نتوان به‌عنوان یک محصول ارزان به آن نگاه کرد. بیایید امیدوار باشیم که امکانات بیشتری به این پهپاد اضافه شود تا قیمت در نظر گرفته‌شده برای آن معقول‌تر به نظر برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات