آیفون 7 پلاس پتانسیل افزایش قیمت بیشتر گوشی های اپل را ثابت کرد

سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
داده‌های آماری نشان از افزایش فروش آیفون ۷ پلاس دارند که این موضوع تمایل کاربران به خرید نسخه گران‌تر و در عین حال بزرگ آیفون را با امکانات بیشتر نشان می‌دهد.
تبلیغات

در دورانی که فروش گوشی‌های هوشمند آیفون برای اپل پس از پشت سر گذاشتن اولین کاهش رشد فروش به امری چالش برانگیز تبدیل شده است، خریداران آیفون‌های اپل رفتار جدیدی از خود به نشان می‌دهند که می‌تواند به مذاق اپل خوش بیاید؛ کاربران تمایل دارند با پرداخت مبلغ بیشتر، آیفونی با امکانات بهتر خریداری کنند.

زمانی که اپل نسل جدید آیفون خود را با نام آیفون ۷ در سپتامبر ۲۰۱۶ رونمایی کرد، برای اولین بار شاهد تفاوت‌هایی در دو نسخه‌ی آیفون بودیم. نسخه‌ی ۵.۵ اینچی آیفون که با پسوند پلاس شناخته‌ می‌شود و قیمت بالاتری دارد، از دوربین دوگانه بهره می‌برد که نسخه‌ی استاندارد فاقد آن است. همچنین نباید نمایشگر بزرگ‌تر را از یاد برد که به‌عنوان مزیتی برای نسخه‌ی پلاس به شمار می‌رود.

قیمت ارزان‌ترین نسخه‌ی آیفون ۷ پلاس از ۷۶۹ دلار شروع می‌شود و دوربین دوگانه دارد که با استفاده از آن می‌توان تصاویر پرتره‌ای با افکت بوکه ثبت کرد. همچنین به‌کارگیری یک لنز واید در کنار یک لنز زوم این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با آیفون ۷ پلاس زوم اپتیکال در اختیار داشته باشند، حال آنکه ارزان‌ترین نسخه‌ی آیفون ۷ اپل با قیمت ۶۴۹ دلاری از چنین امکانی بی‌بهره است. آیفون ۷ پلاس علاوه بر ویژگی‌های ظاهری که به آن اشاره کردیم، به‌واسطه‌ی بهره‌گیری از باتری بزرگ‌تر، عمر باتری بیشتری دارد و حافظه‌ی رم آن نیز بیشتر است.

خریداران آیفون تمایل دارند با پرداخت پول بیشتر، آیفونی با امکانات بیشتر داشته باشند

بررسی‌های موسسه‌ی Cowen & Co نشان از این دارند که استراتژی اپل برای تفکیک بیشتر ویژگی‌های دو نسخه‌ی آیفون نتیجه داده است، به‌طوری‌که آیفون ۷ پلاس موفق شد بیش از ۴۰ درصد از فروش مجموع گوشی‌های آیفون ۷‌ به فروش رفته را که بالغ بر ۵۸.۵ میلیون دستگاه در پاییز ۲۰۱۶ می‌شود، به خود اختصاص دهد. فروش آیفون ۷ پلاس در حالی بیش از ۴۰ درصد از فروش مجموع آیفون ۷ را در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داد که آیفون ۶ اس پلاس به‌عنوان نسل پیشین این گوشی تنها ۲۳ درصد از مجموع فروش آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس را در مدت مشابه مال خود کرده بود.

افزایش فروش نسخه‌ی بزرگ‌تر آیفون به معنای بالا رفتن میانگین فروش آیفون‌های جدید است. آمارهای UBS نشان از این دارند که میانگین قیمت فروش آیفون‌های اپل در پاییز ۲۰۱۶ قریب به ۶۹۳ دلار ثبت شده است، حال آنکه میانگین قیمت ۶۹۱ دلاری برای فروش آیفون‌ها در پاییز ۲۰۱۵ به ثبت رسیده بود. در نهایت افزایش قیمت میانگین فروش آیفون‌های اپل به معنای افزایش درآمد این کمپانی برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ است که انتظار می‌رود افزایشی ۲ درصدی تجربه کند.

البته با وجود تمایل خریداران آیفون به پرداخت مبلغ بیشتر در قبال خرید نسخه‌ی گران‌تر، آیفون ۷ در مقایسه با نسل‌های پیشین، کار سخت‌تری در جلب نظر مخاطبانش دارد. امروزه کاربران، گوشی‌های هوشمند خود را برای زمان بیشتری مورد استفاده قرار می‌دهند و از سویی دیگر، اختلاف تکنولوژی ساخت و شکاف در امکانات ارائه‌شده بین آیفون و مدل‌های ارزان‌تر از سوی سایر کمپانی‌ها بسیار کمتر شده است. رقابت برای فروش در چین بسیار سخت‌تر از پیش شده، چراکه کمپانی‌های چینی نظیر هواوی، اوپو و ویوو طیف‌های مختلف خریداران گوشی‌های هوشمند را در چین پوشش داده‌اند. همچنین افزایش انتظارات در رابطه با آیفون سال جاری که با نام آیفون ۸ شناخته می‌شود، باعث شده است بسیاری از خریداران دست نگه‌دارند و در انتظار عرضه‌ی این نسخه بنشینند؛ چراکه شایعات حول این گوشی نشان از تحولات ظاهری گسترده در کنار پشتیبانی از امکانات جدیدتر دارد.

آمار فروش آیفون 7 پلاس

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۸ میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده است که در مقایسه با پاییز ۲۰۱۵ نشان از افزایشی ۴ درصدی دارد. در صورتی که افزایش ۴ درصدی فروش آیفون‌های اپل رنگ واقعیت به خود بگیرد، برای اولین بار در تاریخ کمپانی خواهد بود که اپل در سه‌ماهه‌ی پس از عرضه‌ی نسل جدید پرچم‌دارش، افزایش فروش دو رقمی تجربه نکرده است. اپل در سال ۲۰۱۴ با رونمایی و عرضه‌ی آیفون ۶، افزایش فروش ۴۶ درصدی تجربه کرد. همچنین باید به افزایش فروش ۲۹ درصدی در پاییز ۲۰۱۲ اشاره کرد.

در ماه‌های اخیر همواره کارشناسان رکود در فروش آیفون‌های اپل را به صدا درآمدن زنگ خطر برای اپل می‌دانند. بیش از سه‌چهارم از حاشیه‌ی سود اپل توسط فروش آیفون‌ تأمین می‌شود و کاهش فروش به معنای کاهش سوددهی است، به‌طوری‌که اپل در سال ۲۰۱۶ با کاهش فروش آیفون‌هایش، کاهش سود سالیانه‌ی ۱۴ درصدی تجربه کرد. این برای اولین بار در هفت سال مدیریت تیم کوک است که اپل نتوانسته به اهداف تعیین‌شده‌ی اقتصادی خود دست یابد.

تیم آرکوری، تحلیل‌گر Cowen & Co به این نکته اشاره کرده است که خریداران در پی مشاهده‌ی آیفونی با ویژگی‌های هیجان‌انگیز و جدید هستند و تقاضا برای چنین محصولی بالا خواهد بود. استقبال از آیفون ۷ پلاس را می‌توان دلیل برای اثبات این ادعا خواند. ترکیب قابلیت‌های نظیر دوربین دوگانه، حافظه‌ی رم بیشتر و مقاومت در برابر نفوذ آب، آیفون ۷ پلاس را به موفق‌ترین گوشی هوشمند ۵.۵ اینچی تبدیل کرده که اپل در سه سال اخیر راهی بازار کرده است.

برآوردهای تیم آرکوری نشان از فروش ۲۴ میلیون دستگاه آیفون ۷ پلاس در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۷ توسط اپل دارد که در مقایسه با آیفون ۶ اس پلاس با فروش ۱۵.۵ میلیون دستگاه نشان از افزایش فروش ۵۵ درصدی دارد.

در میان کشور‌های مختلف، چینی‌ها تمایل بیشتری به خرید نسخه‌ی پلاس آیفون ۷ نشان داده‌اند، به‌طوری‌که بر اساس آمارهای Creative Strategies Inc، قریب به ۵۲ درصد از چینی‌ها آیفون ۷ پلاس را برای خرید در مقابل آیفون ۷ ترجیح داده‌اند. در مدت مشابه سال ۲۰۱۵، تنها ۴۰ درصد از خریداران آیفون‌های اپل، نسخه‌ی ۵.۵ اینچی را انتخاب کرده بودند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که فروش مجموع آیفون در کشور چین در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ با کاهشی ۱۰ درصدی همراه شده است. اپل در آمریکا، بزرگ‌ترین بازار خود نیز شاهد افزایش فروش نسخه‌ی پلاس بوده است، به‌طوری‌که فروش آیفون ۷ پلاس در آمریکا قریب به ۴۷ درصد از مجموع فروش آیفون‌های جدید را به خود اختصاص داده که بالاتر از فروش ۳۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ است.

آمارهای فوق را می‌توان داده‌هایی برای تشویق اپل به‌منظور ایجاد شکاف بیشتر بین نسخه‌های مختلف گوشی‌های هوشمندش خواند. کاپرتینویی‌ها می‌توانند با افزایش امکانات و ویژگی‌های نسخه‌ی بزرگ‌تر آیفون که بالطبع با افزایش قیمت این نسخه همراه می‌شود، کاربران را به سمت خرید این نسخه سوق دهند. تحلیل‌گران اعلام می‌کنند که آیفون‌های اپل دارای پتانسیل بیشتری برای افزایش قیمت هستند؛ چراکه خریداران در صورت اضافه شدن امکانات بیشتر، حاضرند پول بیشتری پرداخت کنند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات