وزیر ارتباطات: ایرانیان درک استفاده صحیح از اینترنت و فناوری‌های نوین را دارند

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
وزیر ارتباطات با اشاره به حضور پرشور مردم در سرشماری اینترنتی، اعلام کرد که ایرانیان نشان دادند درک استفاده صحیح از اینترنت و فناوری‌های نوین را دارند.
تبلیغات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشرفت‌های شکل‌گرفته در حوزه‌ی فناوری‌های نوین در کشور، به‌ویژه در بخش تلفن همراه اعلام کرد که حضور مردم در سرشماری اینترنتی نشان داد که ایرانیان درک استفاده صحیح و مناسب از اینترنت و فناوری‌های نوین را دارند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه افتتاح پروژه‌های جدید همراه اول در مورد اهمیت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها گفت: «تأکید عمیق مقام معظم رهبری و دولت بر دانش‌بنیان شدن و علمی شدن کشور در آینده است. بدین ترتیب آینده کشور باید در اختیار دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان باشد. اگر تا دهه‌های قبل بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا بر اساس ثروت نفت یا بانک‌ها بزرگ می‌شدند، اما امروز این روند تغییر کرده و بیش از ۵ شرکت بزرگ دنیا از دورهم نشینی و ابتکار جوانان در حوزه‌ی فناوری شکل گرفته است. ما که امروز جوانانمان در همه‌ جای دنیا می‌درخشند، باید کشور را با رویکرد بهره‌گیری از ایده‌های جوانان و شرکت‌های نوپا بهتر اداره کنیم و اقتصاد کشور را شکوفا کنیم.»

واعظی در مورد اقدامات آمریکا در مورد ۷ کشور اسلامی به‌خصوص ایران و آمادگی برای بازگشتن فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاه‌های آمریکا اعلام کرد:‌«در آمریکا رئیس جمهوری بر سر کار آمده است که چهره‌ی واقعی سیاسی این کشور را بهتر نشان می‌دهد و تصمیماتش در مورد ۷ کشور اسلامی و مکزیک نمایانگر طرز تفکر حاکم بر سیاست آمریکا است. امروز باید آغوش خود را برای ایرانیان فعال در آمریکا بازکنیم تا آن‌ها به کشور خود بیایند و فعالیت کنند. ما هیچ اجباری برای بازگشت فارغ‌التحصیلان نداریم و آن‌ها در تعیین محل زندگی خود آزادند. ما می‌گوییم ایرانیان در هر جای دنیا هستند، باید با عزت زندگی کنند و مهاجرتشان باید با افتخار و عزت باشد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سخت‌گیری برخی از نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی در مورد فارغ‌التحصیلان ایرانی که از خارج برمی‌گردند، هشدار داد و تأکید کرد:‌ «جوانان ما نباید احساس کنند اگر در آمریکا و دیگر کشورها برایشان سخت‌گیری است، در ایران نیز سخت‌گیری می‌شود. باید فضای آرام برای فعالیت‌های آزادانه جوانان ایرانی تحصیل‌کرده در خارج کشور در ایران فراهم شود.»

وی در مورد جدانشدنی بودن همراه اول و مخابرات ادامه داد: «امروز نمی‌توان همراه اول و مخابرات را جدا از هم دید. وقتی این دو شرکت را یکی ببینم متوجه می‌شویم با توجه به وسعت کار، چه امور بزرگ و فعالیت‌های عظیمی در دو شرکت مخابرات و همراه اول انجام شده است.»

واعظی در مورد همکاری همراه اول با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها گفت:‌ «من همکاری همراه اول با دانشگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی را می‌پسندم و همواره از آن تقدیر می‌کنم. شرکت‌ها باید یاد بگیرند هر چه در ایران به دست می‌آورند، سر سفره‌ی همه شرکت‌های کوچک و بزرگ ایرانی قرار دهند تا وسعت کارشان توسعه پیدا کند. مدیران و کسب‌وکارهایی که فکر می‌کنند اگر دیگران در کنار آن‌ها نفع ببرند، آن‌ها هم منفعتشان بیشتر می‌شود، بیشترین موفقیت را در همه‌ی رده‌ها به دست می‌آورند. این چیزی است که تمام کسب‌وکارهای بزرگ ایرانی باید به آن توجه داشته باشند.»

وزیر ارتباطات با اشاره به نقش تمام کارکنان همراه اول در پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در چند سال اخیر توضیح داد: «همه‌ی افرادی که در یک شرکت کار می‌کنند، باید تعصب به نام و اهداف شرکت داشته باشند تا یک شرکت به موفقیت برسد و تنها با تعصب مدیران به برند، هیچ موفقیت بزرگی به دست نمی‌آید. این کار در همراه اول صورت گرفته است.»

واعظی به قدرت استفاده از فناوری‌های جدید در تولید اشتغال و کسب‌وکار اشاره کرد و افزود:‌ «همراه اول در همکاری که با دیگر شرکت‌ها داشته، حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ شغل ایجاد کرده، که این خدمت بزرگی برای کشور است. ایجاد شغل و کسب‌وکار جدید یکی از نیازهای مهم ایران است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد فهم بالای مردم در استفاده درست از اینترنت و فناوری‌های مهم گفت: «شرکت مردم در سرشماری اینترنتی نشان داد که مردم ما بلد هستند چگونه باید از امکانات فناوری استفاده‌ کنند و با این کار خود، مسئولان را نیز غافلگیر کردند. مخصوصا مشارکت بسیار زیاد در شهرستان‌های دور و روستاها نشان داد درک مردم در استفاده‌ی صحیح از فناوری در سراسر کشور وجود دارد و منحصر به شهرهای بزرگ نیست.»

واعظی به محدودیت‌های بانکی در ایران و عقب افتادن بانکداری الکترونیکی کشور اعلام کرد:‌ «در دنیا بیشتر بانک‌ها و موسسه‌های مالی دارای اختیار در استفاده از فناوری‌های نوین و به‌روز هستند که در ایران بانک مرکزی این اجازه را به بانک‌ها و مؤسسات مالی نمی‌دهد. من دو سال قبل در همایش بانکداری الکترونیکی به بانک‌ها گفتم شما پیشتازید و باید دیگران از خدمات الکترونیک شما یاد بگیرند، اما امسال اعلام کردم که شما نه‌تنها پیشرفت نداشتید، بلکه از دیگران عقب افتاده‌اید و به سوی پسرفت در حال حرکت هستید.»

به گفته‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: «بانک مرکزی قول داده است که تا ۲۰ بهمن تمام زیرساخت‌های لازم پرداخت NFC و دیگر پرداخت‌های نوین برای بانک‌ها فراهم شود و من امیدوارم بتوانیم این موضوع را زودتر از این زمان در اختیار داشته باشیم.»

محمود واعظی در مورد دسترسی با کیفیت و سرعت به شبکه ملی اطلاعات گفت:‌ «در بستر شبکه ملی اطلاعات ما خدمات خوبی را ارائه خواهیم داد. به‌زودی فاز دوم این شبکه افتتاح می‌شود تا شاهد سرعت بیشتر خدمات باشیم. امکان استفاده از فرکانس بیشتر در ارائه نسل چهارم اینترنت همراه برای سرعت بیشتر دسترسی که امروز توسط همراه اول تست شد، می‌تواند مشکل دسترسی پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات را تا حدودی حل کند.»

وزیر ارتباطات در مورد اهمیت افزایش سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت و شبکه  ملی اطلاعات در دستگاه‌های همراه به‌ویژه‌ موبایل تأکید کرد:‌ «کافه بازار اعلام کرده است که ما ۱۱۰ هزار اپلیکیشن بومی داریم که باید برای دسترسی به این‌ها سرعت و کیفیت خوبی فراهم شود تا این حرکت بزرگ اپلیکیشنی در خدمت به مردم موفق باشد و به اقتصاد کشور هم کمک کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات