گزارش زومیت از اجرای پروژه‌ یادگاری تو به زمین شرکت سامسونگ در جواهرده

سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
شرکت سامسونگ در ادامه‌ی فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خود، پروژه‌ی جنگل‌کاری «یادگاری تو به زمین» را در جنگل‌های هیرکانی جواهرده اجرا می‌کند.
تبلیغات

شرکت سامسونگ در ایران از اوایل مهرماه امسال پروژه‌ی جدید مسئولیت اجتماعی خود با نام «یادگاری تو به زمین» را با موضوع درخت‌کاری (جنگل‌کاری) آغاز کرد. این پروژه که در بخش موبایل سامسونگ اجرایی شده است، با همکاری خریداران گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و با کمک سفیران این کارِ اجتماعی و فرهنگی اجرا شده است.

در این راستا و برای اطلاع از مراحل اجرای پروژه «یادگاری تو به زمین»، برخی از خبرنگاران محیط زیست، اجتماعی و فناوری به محل انجام این پروژه سفر کردند تا برخی از نهال‌های این کار نیز توسط خبرنگاران کاشته شود.

یادگاری تو به زمین

پروژه «یادگاری تو به زمین» سامسونگ شامل کاشت ۱۲۱ هزار اصله نهال در جنگل‌های هیرکانی جواهرده است که با همکاری سازمان جنگل‌داری و در بخش موبایل این شرکت اجرا می‌شود.

فرناز فرضی یادگاری تو به زمین

فرناز فرضی، مدیر روابط عمومی و مدیر بخش مسئولیت‌های مجازی سامسونگ در ایران، در مورد این پروژه گفت: «پروژه‌ی «یادگاری تو به زمین» یکی از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ است که با همکاری بخش موبایل سامسونگ در ایران اجرا می‌شود. این پروژه که در جواهرده راه‌اندازی شده است، در فاز پایانی اجرا قرار دارد.»

فرضی ادامه داد:‌ «محیط زیست یکی از بخش‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ است که در تمام دنیا بنا به شرایط بومی آن کشور اجرا می‌شود. اشتغال، آموزش و سلامت در کنار محیط زیست دیگر بخش‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ را تشکیل می‌دهد و امیدوارم در سال ۲۰۱۷ بیشتر پروژه‌های مسئولیت اجتماعی خود را به پیش ببریم. ما پیش از «یادگاری تو به زمین» در  بخش‌ محیط زیست فعالیت برجسته‌ای نداشته‌ایم و می‌توان گفت این پروژه شاخص‌ترین پروژه‌ی محیط زیستی سامسونگ است.»

مهسا سرافرازی یادگاری تو به زمین

مهسا سرافرازی، مدیر پروژه‌ی یادگاری تو به زمین در بخش موبایل سامسونگ نیز در مورد این پر‌وژه توضیح داد: «یادگاری تو به زمین اولین پروژه‌ی اجتماعی است که در بخش موبایل سامسونگ اجرا می‌شود. هدف اصلی این پروژه جلب توجه کاربران موبایل سامسونگ به حفظ منابع طبیعی ما ایرانیان است. ایده‌ی پروژه در مرداد و شهریور توسط سامسونگ ایران شکل گرفت و پرورش یافت. اوایل مهرماه ما این کمپین را با سازمان مراتع و جنگل‌داری مطرح کردیم.»

سرافرازی در مورد اجرای این پروژه ادامه داد: «در این پروژه قرار شد به ازای روشن شدن هر کدام از ۵ گوشی پرچم‌دار سامسونگ که در نظر گرفته شده بود (در خانواده‌های اس و نوت)، یک درخت در ارتفاعات جواهرده کاشته شود. علاوه بر این ما سفیرهای افتخاری داشتیم که علاوه بر خریداران گوشی به ازای هر کدام از آن‌ها یک درخت کاشته می‌شد. این سفیرها ویدیوهای «یادگاری تو به زمین» سامسونگ را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند و به‌عنوان سفیر سامسونگ در این طرح انتخاب می‌شدند. هر سفیر می‌توانست درخت را به نام خود ثبت یا به یکی از عزیزانش تقدیم کند. ما موقعیت و گونه گیاهی هر درختی که کاشته می‌شد، به‌صورت گواهی دیجیتال به کاربران ایمیل می‌کردیم.»

مدیر پروژه‌ی «یادگاری تو به زمین» با اشاره به کاشت ۱۲۱ هزار درخت در عرصه‌ی ۱۰۰ هکتاری گفت :«مهم‌ترین دلیل انتخاب  جنگل‌های هیرکانی جواهرده پایداری جنگل بود. دوست نداشتیم که این جنگل به‌زودی نابود شود یا بر اساس شرایط جوی از بین برود. به همین دلیل با مشاوره سازمان جنگل‌داری و کار کارشناسی، جنگل‌های هیرکانی جواهرده به‌عنوان محل اجرای این طرح انتخاب شد تا بتوانیم با آبیاری و مراقبت دوساله، شرایط را برای پایداری همیشگی به وجود بیاوریم.»

جواد جلالی یادگاری تو به زمین

جواد جلالی، رئیس اداره جنگل‌داری و پارک‌های اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران- نوشهر، نیز در مورد اجرای مشارکتی این پر‌وژه اعلام کرد: «به دلیل اینکه سطح بیشتر از ۸۰ درصد کشور را منابع طبیعی برگرفته است، سازمان جنگل‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند از این منابع حفاظت و نگهداری کند. بر این اساس بحث مشارکت با سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی را در دستور کار خود قرار داده است. این سازمان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ مدیریت جامع منابع طبیعی با کمک مردم را آغاز کرده است. بر این اساس پیشنهاد و دعوت سامسونگ را پذیرفتیم.»

جلالی در مورد اولین دلیل اجرای این طرح در جنگل‌های هیرکانی جواهرده توضیح داد:‌ «لزوم اجرای طرح‌های منابع طبیعی، فرهنگ‌سازی است و به همین دلیل این کار باید در جایی انجام می‌شد که برای مردم فرهنگ‌سازی داشته باشد. رامسر در غرب استان مازندران واقع شده است. از طرفی به لحاظ گردشگر پذیر بودن، سالانه میزبان میلیون‌ها نفر گردشگر داخلی و خارجی است. روستای جواهرده هم که در کنار رامسر واقع شده است از این گردشگران بهره می‌برد. بر همین اساس به دلیل فرهنگ‌سازی و بازدید مردم، باعث شد این پروژه‌ی فرهنگ‌سازی را در این عرصه اجرا کنیم تا اهمیت زیست‌ محیطی جنگل‌ها برای مردم نمایان شود.»

جواهرده یادگاری تو به زمین

وی افزود:‌ «از طرف دیگر جنگل‌های هیرکانی به دوره‌ی سوم زمین‌شناسی یعنی ۴۰ میلیون سال پیش مرتبط می‌شود. ولی متأسفانه در این منطقه سرعت تخریب بیشتر از توسعه بوده است. در جواهرده جنگل‌های مرغوب خود را از دست داده‌ بودیم. از سال‌های قبل همکاران ما در سازمان جنگل‌داری زحمات زیادی برای کاشت نهال کشیدند و اثراتی که می‌بینید، به خاطر زحمات همکاران ما است.»

جلالی در مورد دلیل سوم اجرای این پروژه در جواهرده گفت: «دلیل دیگری که منطقه جواهرده اجرا شد، مرکزیت کنوانسیون‌ها در رامسر است که خود به‌عنوان میزبان سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های بین‌المللی و خیلی از دستگاه‌های اجرایی است. ما وقتی می‌خواهیم جایی را در محیط زیست حفظ کنیم باید دلایل آن را بدانیم. اثرات زیست‌محیطی جواهرده به ترتیب بر مردم جواهرده، رامسر، مازندران و در نهایت کل کشور تأثیر خواهد گذاشت.»

او افزود:‌ «عنوانی که برای این پروژه توسط سامسونگ انتخاب شد به‌عنوان «یادگاری تو به زمین»، در واقع جای یادگاری نوشتن روی درخت را می‌گیرد تا به‌عنوان یک میراث به نسل بعد انتقال داده شود.»

تا به حال در مراتع جواهرده حدود ۹۰‌ هزار محل کاشت نهال حفر شده و حدود ۶۵ هزار درخت کاشته شده است.

در پایان این مراسم نیز خبرنگاران و همچنین مسئولان سامسونگ هر کدام اقدام به کاشت یک اصله نهال کردند.

یادگاری تو به زمین
یادگاری تو به زمین
یادگاری تو به زمین
یادگاری تو به زمین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات