آیفون برای اولین بار در پنج سال عنوان پرفروش ترین گوشی هوشمند چین را از دست داد

یک‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آیفون اپل برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۲، عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ هوشمند چین را از دست داد و این جایگاه را تقدیم R9 اوپو کرده است.
تبلیغات

بنا بر نتایج یک تحقیق که روز جمعه منتشر شد، آیفون اپل برای اولین‌بار در پنج سال اخیر موفق نشد عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ هوشمند چین را کسب کند. همین موضوع، مواضع اپل در بازار دومین اقتصاد بزرگ جهان را شکننده کرده است.

اپل موفق شد در سال ۲۰۱۶، قریب به ۱۲ میلیون دستگاه آیفون ۶ اس در کشور چین به فروش برساند. آیفون ۶ اس پرچم‌دار پیشین اپل است که در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط کاپرتینویی‌ها رونمایی و راهی بازار شد. آیفون اپل در سال‌های گذشته همواره پرفروش‌ترین گوشی در بازار چین بود؛ حال آنکه آخرین بررسی‌ها نشان از این دارند که آیفون ۶ اس با فروش ۱۲ میلیون دستگاه تنها ۲ درصد از بازار چین را در اختیار دارد. آر ۹ اوپو موفق شده است با فروش ۱۷ میلیون دستگاه، آیفون را به زیر بکشد. این گوشی هوشمند موفق شده است بیش از ۴ درصد از فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص دهد. اوپو از جمله‌ی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چینی است که رشد بسیار پرشتابی تجربه می‌کند. اوپو با فروش گوشی‌های هوشمند که از مشخصات فنی بالایی بهره می‌برند، اما قیمت کمی دارند، اسم و رسم یافت و نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

این برای اولین‌بار در پنج سال اخیر است که آیفون اپل موفق نشده است عنوان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند چین را به خود اختصاص دهد و نشان‌دهنده‌ی ۱۲ ماه سختی است که کمپانی آمریکایی در کشور چین سپری کرده است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط Counterpoint، عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند در کشور چین در سال ۲۰۱۶ با رشد ۶ درصدی همراه شده و به بیش از ۴۶۵ میلیون دستگاه رسیده است؛ با این حال اپل از جایگاه شکننده‌ای در این کشور برخوردار است.

بررسی‌‌ها نشان از این دارند که آیفون ۷ تا حدودی ناجی وضعیت فروش آیفون های اپل در بازار چین بود. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، آیفون ۶ اس با نداشتن فاکتوری به نام جذابیت، رشد منفی دورقمی برای فروش آیفون‌های اپل به ارمغان آورده بود، حال آنکه عرضه‌ی آیفون ۷ در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ بار بهبود آمار فروش آیفون‌های اپل را به دوش کشید و عملکرد ضعیف آیفون ۶ اس را خنثی کرد.

با وجود عملکرد نسبتا قابل قبول آیفون‌های اپل، کارشناسان از وضعیت نه‌چندان خوب اپل در چین می‌گویند. انتظارات از اپل به دلیل انتشار اخبار در خصوص ویژگی‌های آیفون سال ۲۰۱۷ یا همان آیفون ۸ بسیار بالا رفته است. شنیده‌ها نشان از این دارند که اپل آیفون ۸ را با ویژگی‌های جدید و طراحی دگرگون‌شده راهی بازار خواهد کرد.

چالش در بازار چین

در چند فصل اخیر، اپل با مشکلات عدیده‌ای در بازار چین دست به گریبان بوده است؛ به‌طوری‌که درآمد این کمپانی تا ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۱۶ که شامل قریب به ۹ ماه از سال گذشته می‌شود، شاهد کاهش ۳۰ درصدی بوده است. اپل سال گذشته امور مربوط به احداث یک مرکز تحقیق و توسعه را با اختصاص بودجه‌ای ۴۵ میلیون دلاری آغاز کرد. سهم بازار اپل در بازار چین از ۱۴.۳ در سال ۲۰۱۵ به ۱۰.۴ درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

اپل در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند بالارده از سوی هواوی تحت فشار است. این کمپانی چینی در چند سال اخیر گوشی‌های هوشمند باکیفیتی را راهی بازار کرده است که البته این موضوع مختص بازار چین نیست و پرچم‌داران هواوی موفق شده‌اند در بازار‌های جهانی نظر بسیاری را به سمت خود جلب کنند. در رده گوشی‌های هوشمند میان‌رده و رده پایین، اوپو و ویوو عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته‌اند؛ این دو کمپانی گوشی‌های هوشمند مقرون‌ به‌صرفه‌ای با مشخصات فنی بالا راهی بازار می‌کنند.

آنر 6 ایکس هواوی

عرضه گوشی‌های هوشمند اوپو در یک سال اخیر بیش از ۱۰۹ درصد افزایش پیدا کرد و ویوو نیز شاهد افزایش ۷۸ درصدی عرضه گوشی‌های هوشمندش بود. هم‌زمان با افزایش عرضه محصولات هواوی به میزان ۲۱ درصد، اپل همین‌ قدر کاهش عرضه در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده است. شیائومی که زمانی یکی از مورد استقبال‌ترین گوشی‌های هوشمند در بازار چین بود، در سال ۲۰۱۶ کاهش عرضه‌ی ۲۲ درصدی محصولات خود را تجربه کرده است.

با وجود اینکه نفوذ گوشی‌های هوشمند در بیشترین اندازه‌ی خود بوده و به‌نوعی بازار گوشی‌ها اشباع شده است، هنوز شماری از گوشی‌های هوشمند میان‌رده با استقبال بالایی رو‌به‌رو می‌شوند که این موضوع نقطه‌ی ضعفی برای اپل است.

آیفون ۸

بر اساس شنیده‌ها، اپل در نظر دارد به مناسبت دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون به بازار، نسخه‌ی متحول شده از گوشی هوشمند خود را با نام آیفون ۸ راهی بازار کند. انتظار می‌رود آیفون ۸ همچون شایعات منتشرشده در رابطه با این گوشی هوشمند با تغییرات گسترده‌ای همراه شود. بر اساس تحلیل‌های ارائه‌شده، آیفون ۸ می‌تواند به‌عنوان کلیدی برای گشایش قفل بازار چین برای اپل عمل کند.

باید دید بهره‌گیری از نمایشگر OLED با طرفین خمیده، دوربین دوگانه و همچنین استفاده از بدنه‌ی شیشه‌ای با پشتیبانی از شارژ بی‌سیم تا چه اندازه می‌تواند برای اپل راهگشا باشد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات