نرم‌ افزار پیش ‌بینی جرم به کمک پلیس دبی می ‌آید

یک‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
SIME یکی از جدیدترین نرم‌افزارهای تشخیص جرم‌ مبتنی بر هوش مصنوعی است که به کمک پلیس دبی آمده است.
تبلیغات

در گذشته فناوری‌های پیچیده تنها مختص فیلم‌های علمی تخیلی بودند؛ اما امروزه اسکنرهای شبکیه و کنترل‌کننده‌های حرکتی از دنیای فیلم بیرون آمده‌اند و به پیش‌بینی جرم قبل از وقوع آن می‌پردازند. ازآنجایی‌که این سیستم‌ها توانایی تشخیص رفتارهای آتی انسان را دارند، تصور دیدن آن‌ها در دنیای واقعی در خیال ما نمی‌گنجد؛ اما باید بدانید که الگوریتم‌های یادگیری ماشینی اکنون به کمک نیروهای پلیس برای تشخیص جرم و پیشگیری از آن آمده‌اند. پلیس دبی از یکی از جدیدترین نرم‌افزارهای پیش‌بینی جرم به نام SIME بهره می‌برد.

گفته می‌شود این نرم‌افزار نیز مانند نرم‌افزارهای پیشین کار می‌کند: الگوریتم‌های یادگیری ماشینی اطلاعات را از طریق منابع پلیس دریافت می‌کنند و با استفاده از آن‌ها، الگوهای جرمی را که ممکن است از دید انسان مخفی بمانند، شناسایی می‌کنند. این سیستم می‌تواند از آن الگوها برای تشخیص مکان وقوع جرم در زمانی دیگر استفاده کند و به نیروهای پلیس برای حضور در منطقه، اطلاع‌رسانی کند. این ایده تنها برای رفتن به محل جرم و دستگیری مظنونین طراحی نشده است، بلکه از آن برای حضور گسترده‌تر پلیس در مناطق جرم‌خیز و پیشگیری از وقوع جرم استفاده می‌شود.

اسپاندان کار، رئیس بخش سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی نرم‌افزار SIME، می‌گوید:

این نرم‌افزار برای تشخیص صحیح الگوهای رفتاری مجرمانه در موقعیت‌های متفاوت طراحی شده و قادر به پیش‌بینی احتمال وقوع مجدد جرم است. ما مطمئن هستیم که این تحلیل‌های دقیق همراه با دانش و مهارت‌های تجربی افسران پلیس به تقویت قوای بازدارنده در برابر جرم کمک می‌کند.

اما سؤال اینجا است که این سیستم‌های جذاب واقعاً کار می‌کنند؟ ادارات پلیس در شهرهای مختلف آمریکا برای چندین سال است که از نمونه‌های مشابه این سیستم نظیر پردپول (Predpol)، هانچ لب (HunchLab) و سریز فایندر (Series Finder) بهره می‌برند و با نتایج متفاوت و البته نامشخصی روبرو بوده‌اند. اداره‌ی پلیس سنت لوئیز کانتی پس از ۱۲ ماه استفاده از سیستم‌ هانج لب،  در انتظار کاهش آمار جرم در این سال است؛ اما باید گفت محاسبه‌ی نتایج این سیستم به‌عنوان یک روش مستقیم در پیش‌بینی جرم کمی دشوار است.

نرم افزار تشخیص جرم Predpol

علاوه بر نامشخص بودن نتایج این سیستم، سازمان‌هایی نظیر اتحادیه‌ی آزادی‌های شهروندی در ایالات‌متحده، معتقدند این آمار می‌تواند منجر به افزایش تعصبات نژادی شود. این سازمان در بیانیه‌ی خود اعلام کرده است:

این سیستم‌ها به‌جای برآورده ساختن نیازهای انسانی، در درجه‌ی اول منجر به افزایش تحرکات پلیسی در مناطقی می‌شوند که قبل از آن هم دارای نیروهای امنیتی فراوانی بوده‌اند.

سیستم تشخیص جرم SIME تاکنون جزئیاتی در مورد نحوه‌ی کارکرد خود و چگونگی غلبه بر موضوعات مطرح‌شده از سوی اتحادیه‌های شهروندی ارائه نکرده است؛ اما سایر سیستم‌های تشخیص جرم نظیر هانچ لب، فعالانه در حال شفاف‌سازی در مورد کارکرد داخلی خود هستند. اینکه ابزارهای پیشگیرانه‌ی پلیسی و قوانین حاکم بر آن‌ها در آینده چگونه تغییر خواهند کرد، موضوع جذابی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات