D-Wave رایانه کوانتومی ۱۵ میلیون دلاری عرضه می‌کند

یک‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی D-Wave که در زمینه‌ی تولید رایانه‌های کوانتومی فعالیت دارد، رایانه‌ی جدیدش را برای عرضه به مشتریان آماده کرده است.
تبلیغات

محاسبات کوانتومی یکی از شاخه‌های بسیار پیچیده در علوم رایانه‌ای است که روزی می‌تواند روش کارکرد رایانه‌های امروزی‌ را به‌طور اساسی تغییر دهد. در خط مقدم این صنعت، یک شرکت کانادایی به نام D-Wave فعالیت می‌کند. این کمپانی در سال گذشته بزرگ‌ترین چیپ پردازش‌ کوانتومی را تولید کرد. این چیپ می‌تواند محاسبات را با قدرتی معادل ۲۰۰۰ کیوبیت (بیت کوانتومی) انجام دهد. گزارش‌ها حاکی از این هستند که  چیپ‌ مورد بحث در بدنه‌ای به بلندی ۱۰ فوت (۳.۰۴ متر) آماده‌ی عرضه به مشتریان است. این رایانه‌ی کوانتومی که D-Wave 2000Q نام دارد، با قیمت ۱۵ میلیون دلار به فروش می‌رسد. در واقع می‌توان این محصول را نسل جدید و جایگزین رایانه‌ی قبلی این کمپانی به نام 1000Q دانست. برای مقایسه باید اشاره کنیم که قدرت پردازشی 1000Q نصف قدرت 2000Q است.

ابعاد چیپ اصلی این رایانه خود به اندازه‌ی یک انگشت شست است و بیشتر حجم این محصول را خنک‌کننده‌های برودتی و محافظ‌ها اشغال کرده‌اند تا بدین طریق، شرایط مناسب برای عملکرد صحیح رایانه‌ی کوانتومی بدون نیاز به دخالت عوامل دیگر، فراهم شود. چیپ اصلی در یک محفظه‌ی بسیار سرد با دمای ۱۵ میلی کلوین (منفی ۲۷۳.۱ درجه سانتی‌گراد) نگه‌داری می‌شود و برای ایجاد این شرایط از سیستم خنک‌کننده‌ی هلیوم مایع استفاده شده است.

اولین خریدار 2000Q یک شرکت امنیت سایبری به نام Temporal Defense Systems است. البته این شرکت از رایانه‌ی کوانتومی مورد بحث برای حل مسائل عمیق امنیت سایبری استفاده نخواهد کرد. کمپانی مورد بحث می‌تواند از این رایانه به‌منظور فروش حق اشتراک دسترسی دیگر افراد به 2000Q بهره ببرد.

رایانه‌ی کوانتومی D-Wave 2000Q محاسبات را از طریق یک روند بحث‌برانگیز به نام «بازپخت کوانتومی» انجام می‌دهد. در این روش، مسائل به‌عنوان یک نقشه‌ی توپوگرافی رندر می‌شوند. در هر صورت برخی از مخالفان روش یادشده، مدعی شده‌اند که استفاده از آن نمی‌تواند محاسبات را سریع‌تر از یک رایانه‌ی معمولی انجام دهد و نتایج تولیدشده توسط محصول D-Wave تقریبی هستند و این نکته‌ای است که باید پیش از اقدام به خرید، به‌خوبی به آن فکر کرد. 

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات