میکا، دستیار صوتی هوشمند نوکیا مخصوص مهندسان شبکه

شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نوکیا دستیار صوتی هوشمند خود را با نام MIKA و با تمرکز بر مهندسان و اپراتورهای شبکه معرفی کرده است.
تبلیغات

آمازون، مایکروسافت، گوگل و اپل همگی در تلاش هستند تا دستیارهای صوتی هوشمند را به زندگی روزمره‌ی ما اضافه کنند. آن‌ها ربات‌هایی مجهز به هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌توانند وظایف مختلفی مانند کنترل خانه‌ی هوشمند، خرید از فروشگا‌ه‌های آنلاین و حتی سفارش تاکسی را برای ما انجام دهند.

اما دستیار صوتی هوشمند نوکیا با دیدی تجاری و با کاربردی متفاوت توسعه داده شده است. البته منظور از نوکیا، بخش ارتباطات و مخابرات این شرکت است و ارتباطی با برند نوکیا که محصولاتی تحت لیسانس HMD تولید می‌کند، ندارد. این دستیار هوشمند که دستیار هوشمند حسی چندمنظوره (‌Multi-purpose Intuitive Knowledge Assistant‌) یا به اختصار MIKA نام دارد، یک دستیار صوتی است که به‌طور اختصاصی برای مهندسان ارتباطات و مخابرات طراحی شده است. دستیار نوکیا، اطلاعاتی که برای حل مشکلات شبکه نیاز است، به‌خوبی در اختیار تکنسین‌ها و متخصصان قرار می‌دهد.

همان‌طور که نوکیا در توضیحات خود اشاره کرده است، میکا دستورات اتوماتیکی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز در اختیار تکنسین‌ها قرار می‌دهد. این دستیار به مهندسان این قابلیت را می‌دهد که با تمرکز بر موضوعات اصلی و بدون حواس‌پرتی در محیط‌های پیچیده‌ی شبکه، مشکلات اصلی را برطرف کنند. به زبان ساده‌تر، کارشناسان معتقدند این دستیار صوتی هوشمند مراحل اتصال مجدد نقاط و نحوه‌ی اتصال در زمان رفع عیب را به کارشناسان می‌آموزد و سرعت کار آن‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، میکا با یادگیری مراحل رفع عیب، راه حل‌هایی به کارشناسان پیشنهاد می‌دهد. این یادگیری با استفاده از تجربیات پیشین نوکیا در ساختارهای شبکه محقق می‌شود.

استفاده از دیگر پلتفرم‌های نوکیا در این محصول، امکان ایجاد مشکلات را به حداقل می‌رساند. پلتفرم ابری AVA، یکی از این سرویس‌های نوکیا است که میکا را در کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها وارد و سرویس پیش‌بینی تعمیر را راه‌اندازی می‌کند. این سرویس در حدود دو هفته قبل از ایجاد مشکلات در ساختار شبکه، آن را با دقت ۹۵ درصدی پیش‌بینی می‌کند.

پیش از این شایعاتی در ارتباط با دستیار صوتی هوشمند دیگر نوکیا منتشر شده است. این شرکت در ابتدای سال جاری، نام تجاری Viki را به نام خود ثبت کرده و ممکن است در حال توسعه‌ی دستیاری با کاربردهای ساده‌تر تحت این نام باشد. به هر حال MIKA به‌عنوان محصول اول نوکیا در این شاخه شناخته می‌شود و اکنون برای بهره‌برداری توسط متخصصان ارتباطات و مخابرات آماده است. به نظر نمی‌رسد کاربران عادی بتوانند از این دستیار استفاده کنند؛ اما تأثیر مستقیم کارایی آن، زمانی مشهود خواهد بود که اختلالی در شبکه‌های مخابراتی ایجاد شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات