گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه چهارم 2016: درآمد 26.1 میلیارد دلاری و رشد خارق العاده اَژور

جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت در فصل چهارم سال ۲۰۱۶ توانسته است با کسب درآمد ۲۶.۱ میلیارد دلاری فراتر از انتظارها عمل کند؛ اما میزان فروش گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های سرفیس این شرکت کاهش یافته است.
تبلیغات

مایکروسافت بالاخره گزارش مالی سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ (سه‌ماهه دوم سال مالی ۲۰۱۷) را منتشر کرد و مشخص شد این شرکت فراتر از انتظار کارشناسان عمل کرده است. مایکروسافت در این فصل درآمدی ۲۶.۱ میلیارد دلاری داشت که از این مقدار، ۶.۵ میلیارد دلار سود عاید ردموندی‌ها می‌شود. پس از انتشار گزارش مالی مشخص شد سود هر سهم از سهام مایکروسافت در این فصل ۰.۸۳ دلار است. در مدت مشابه سال گذشته، مایکروسافت درآمدی ۲۵.۷ میلیارد دلاری کسب کرد که ۶.۳ میلیارد دلار آن سود خالص بود و سود هر سهم به ۰.۷۸ دلار می‌رسید.

تحلیل‌گران انتظار داشتند مایکروسافت در فصل چهارم سال ۲۰۱۶ درآمدی ۲۵.۳ میلیارد دلاری داشته باشد و سود هر سهم این شرکت به ۰.۷۹ دلار برسد؛ اما حالا مشخص شده که مایکروسافت فراتر از انتظارها عمل کرده است. پس از انتشار گزارش مالی فصل چهارم سال ۲۰۱۶، ارزش سهام مایکروسافت در بازار معاملات ۰.۹۳ درصد افزایش یافت و پس از گذشت چند ساعت، همچنان ثابت بود و رشد چندانی به خود ندید (به دلیل عملکرد نه‌چندان خوب بخش‌هایی مانند سرفیس و موبایل). مایکروسافت اعلام کرده است که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ چیزی در حدود ۶.۵ میلیارد دلار را در قالب بازخرید سهام و سود سهام به سهام‌داران شرکت برگشت داده تا بتواند منافع سرمایه‌‌گذاران خود را حفظ کند.

رایانه‌های شخصی و ایکس باکس

مایکروسافت اعلام کرد در مجموع، بخشی از درآمد این شرکت که حاصل از فروش مستقیم لایسنس ویندوز و دستگاه‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند، سرفیس و ایکس باکس است، ۵ درصد کاهش یافته و به ۱۱.۸ میلیارد دلار رسیده است. اما از طرفی درآمد حاصل از فروش لایسنس ویندوز به شرکای سخت‌افزاری ۵ درصد افزایش یافته است؛ در واقع درآمد حاصل از فروشش لایسنس ویندوز ۱۰ پرو ۶ درصد و نسخه‌های دیگر (اینترپرایز، هوم و...) ۵ درصد افزایش یافته است.

دستگاه‌های سرفیس در طول یک سال گذشته همواره روبه رشد بوده‌اند؛ اما متأسفانه در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ با کاهش فروش ۲ درصدی مواجه شده‌اند. سرفیس پرو ۴ و سرفیس بوک همچنان فروش خوبی دارند؛ اما متأسفانه عرضه سرفیس بوک i7 نتوانسته است به افزایش فروش این محصولات کمک کند. میزان فروش سرفیس‌ مایکروسافت تنها زمانی افزایش می‌یابد که این شرکت سرفیس پرو ۵ و سرفیس بوک ۲ را معرفی کند. یکی دیگر از بخش‌های این شرکت که اوضاع چندان خوبی ندارد، بخش گوشی‌های هوشمند لومیا است. درآمد حاصل از فروش گوشی‌های لومیا ۸۱ درصد کاهش یافته است و تحلیل‌گران بر این باورند که مایکروسافت در سه‌ماهه گذشته کم‌تر از یک میلیون گوشی ویندوزی به فروش رسانده است. البته کاهش فروش گوشی‌های هوشمند لومیا حاصل تصمیم ساتیا نادلا مبنی بر اخراج تعداد زیادی از کارکنان این بخش و تمرکز بر معرفی تعداد کم‌تر‌ گوشی‌ است.

درآمد حاصل از تبلیغات در نتایج جستجوهای بینگ نیز به‌استثنای هزینه‌های حاصل از ترافیک داده‌، ۱۰ درصد افزایش یافته است. بینگ و ویندوز ۱۰ با یکدیگر یکپارچه شده‌اند، بنابراین شاهد رشد روزافزون بینگ خواهیم بود.

واحد گیمینگ شرکت مایکروسافت در طول سه ماه گذشته عملکرد رضایت بخشی نداشته و درآمد مایکروسافت از این بخش ۳ درصد کاهش یافته است که البته جای تعجبی ندارد، زیرا بسیاری از افراد منتظر معرفی کنسول پروژه اسکورپیو هستند.

پلتفرم ابری

در مجموع، درآمد مایکروسافت از محصولات سرور و سرویس‌های مرتبط با آن (ویندوز سرور و اَژور) ۸ درصد افزایش یافته و به ۶.۹ میلیارد دلار رسیده است. محصولات سرور و سرویس‌های ابری رشدی ۱۲ درصدی را تجربه‌ کرده‌اند اما بخشی که همواره می‌درخشد اَژور است. اَژور در سه ماه گذشته رشد خارق‌العاده ۹۳ درصدی تجربه کرده و میزان استفاده از پلتفرم پردازش ابری اَژور در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است. در ۶ ماه گذشته درآمد سالانه بخش پردازش ابری تجاری شرکت مایکروسافت به ۱۰ میلیارد دلار رسید؛ اما این شرکت در نظر دارد رقم مذکور را تا سال ۲۰۱۸ به ۲۰ میلیارد دلار برساند.

دیگر محصولات و خدمات تجاری

در مجموع، درآمد مایکروسافت از فروش محصولات آفیس و اشتراک آفیس ۳۶۵ به مشتریان معمولی و تجاری ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده است. تعداد کاربران اضافه‌شده به سرویس آفیس ۳۶۵ برای سه فصل متوالی کم‌تر از ۱ میلیون نفر بوده است. درآمد حاصل از فروش محصولات تجاری آفیس و خدمات ابری مرتبط با آن ۵ درصد افزایش یافته و آفیس ۳۶۵ به‌تنهایی ۴۷ درصد رشد داشته است. تعداد کاربرانی که به‌صورت روزانه به این سرویس‌ها اضافه می‌شوند روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

مایکروسافت ماه گذشته با پرداخت ۲۶.۲ میلیارد دلار، لینکداین را تصاحب کرد که این مبلغ تأثیر خود را در گزارش مالی مایکروسافت گذاشته است. به‌تازگی مشخص شده که درآمد لینکداین از ۸ دسامبر سال گذشته تا به امروز، ۲۲۸ میلیون دلار بوده که البته ۱۰۰ میلیون دلار نیز از دست داده است.

مایکروسافت یک فصل مالی بسیار خوب پشت سر گذاشته است، اما طرفداران و کارشناسان انتظار بیشتری از این شرکت دارند. در سال ۲۰۱۷ مایکروسافت تمرکز ویژه‌ای بر بخش سرفیس و ایکس باکس خواهد داشت و خبرهای خوبی برای طرفداران این محصولات دارد؛ اما متأسفانه هنوز سرنوشت بخش گوشی‌های هوشمند ویندوزی این شرکت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

شما عملکرد مایکروسافت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات