نسل جدید NAND FLASH تحولی در دنیای SSD ها

پنج‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین اس‌اس‌دی ای‌دیتا با نام SU900 ویژگی‌های جالبی خواهد داشت که در ادامه به مرور مشخصات آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

در سال­های اخیر محبوبیت درایوهای SSD به خاطر سرعت بی‌نظیرشان افزایش یافته است. امروزه اضافه کردن یک درایو حالت جامد (SSD) به کامپیوتر، بهترین ارتقاء ممکن برای افزایش سرعت سیستم شما است. ای‌دیتا به‌تازگی جدیدترین اس‌اس‌دی خود را با عنوان SU900 معرفی کرده‌ است که در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و عملکرد این SSD می‌پردازیم.

 3D NAND Flash نسل جدید فلش‌های ذخیره‌سازی

SU900 ای‌دیتا همانند محصول قبلی ای‌دیتا که پیش‌تر معرفی شد، از ساختار 3D NAND Flash  بهره می‌برد. ساختاری که به نظر می‌رسد ای‌دیتا می‌خواهد در تمام چیپ فلش SSD-هایش بکار ببرد. 3D  NAND Flash به‌عنوان جدیدترین نسل از چیپ‌های ذخیره‌سازی است که ظرفیت ذخیره‌سازی بالا، قیمت به‌صرفه، دوام و پایداری بالاتر، مصرف انرژی کمتر و کارایی مضاعف را باعث می‌شود. در ساختار فلش‌های دووجهی یا Planner، سلول‌ها در راستای محورهای X و Y کنار هم قرار می‌گیرند و بسته به نوع آن‌ها می‌تواند تا حجم محدودی از ذخیره‌سازی اطلاعات را پشتیبانی کند. در حالی که  3D NAND لایه‌هایی از سلول‌ها روی هم قرار می‌گیرند و از راستای محور Z هم استفاده می‌شود و بدیهی است که حجم ذخیره‌سازی تا مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد. این حجم ذخیره‌سازی در SU900 به ۲ ترابایت رسیده است. البته این به آن معنی نیست که کسانی که به فضای ذخیره‌سازی کمتری نیاز دارند ناامید خواهند شد؛ زیرا که ای‌دیتا تنوع ظرفیت متنوعی از 256GB تا 2TB‌ را عرضه کرده است.

دوام و طول عمر بالا اهمیت دارد

دومین نکته‌ای که در مورد SU900 قابل ذکر است دوام و طول عمر بالای این محصول است.MTBF این محصول دو میلیون ساعت اعلام شده است (MTBF یا Mean time between failuress مدت‌زمان بین خرابی‌ها است) یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری دوام دستگاه‌ها است. خرابی به آن مفهوم است که دستگاه قادر به ادامه کار نباشد. عدد MTBF با توجه به سوابق پیشین یک قطعه‌ی مشابه و نیز آزمایش‌های مختلف روی چند نمونه از قطعه، تحت شرایط خاص (دمای بالا، فشار بالا و…) به دست می‌آید. به‌نوعی می‌توان MTBF را عمر مفید دستگاه نیز نامید. در همین راستا TBW یا Terra Byte Written نیز یکی دیگر از  شاخص‌های سنجش دوام و طول عمر اس‌اس‌دی است. همان‌طور که از نام آن پیداست ظرفیتی است که فضای ذخیره‌سازی تا رسیدن به آن مقدار عملکرد صحیح دارد. TBW در اس‌اس‌دی SU900 مقدار ۸۰۰ دارد.

adata ssd

از امکانات فوق‌العاده‌ی SU900 ای‌دیتا باید به فناوری هوشمند SLC Caching اشاره کرد. فناوری‌ای که اس‌اس‌دی را به یک درایو فوق سریع تبدیل می‌کند. در حالت SLC Caching، هر سلول حافظه همانند ساختار فلش SLC تنها یک بیت داده نگه‌داری می‌کند، هرچند این کار باعث کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی در مقایسه با حالت معمول می‌شود، اما کارایی و سرعت به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. اما نکته مثبتی که وجود دارد استفاده از این فناوری با ساختار  3D  NAND است. از مزیت‌های ساختار NAND سه‌بعدی، ظرفیت بالای ذخیره‌سازی است. همچنین در SU900 در کنار فناوری مذکور شاهد وجود بافر پر سرعت از نوع DDR3‌ نیز هستیم که پایداری سرعت دسترسی به اطلاعات و کارایی انتقال اطلاعات را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مقایسه کارایی و سرعت SU900 با هارددیسک‌ها

مقایسه کارایی و سرعت SU900 با هارددیسک‌ها

مناسب با هر نیاز کاربران

نرم افزار رایگان ADATA SSD Toolbox پیکربندی و بهینه‌سازی SSD را به راحتی امکان پذیر می‌سازد. این نرم افزار شرایط کلی و اطلاعات دقیق عمر محصول و سالم بودن درایو را نشان می دهد. همچنین با نرم‌افزار انتقالی که همراه SU900 ارائه می‌شود، می‌توانید به راحتی از هارددیسک قدیمی خود به اس‌اس‌دی کوچ کنید و جان تازه‌ای به سیستم‌های فرسوده‌ی خود بدهید! این محصول با ضخامت ۷ میلی‌متری عرضه می‌شود و برای استفاده در کامپیوترهای رومیزی نیز همراه آن براکت ۳٫۵ میلیمتری ارائه می‌شود. SU900 را به زودی می‌توانید با ۵ سال گارانتی تعویض شرکت آونگ نماینده انحصاری محصولات ای‌دیتا در ایران خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات