هر آنچه از سرفیس پرو 5 انتظار داریم

جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
در این مطلب به بررسی تمامی اخبار و شایعات منتشرشده درباره‌ی تبلت بعدی مایکروسافت با نام سرفیس پرو 5 می‌پردازیم.
تبلیغات

هرچند اکثر ناظران دنیای تکنولوژی بی‌صبرانه منتظر معرفی گوشیهوشمند جدید مایکروسافت با نام سرفیس فون (Surface Phone) هستند، اما نباید فراموش کرد که به احتمال زیاد قبل از معرفی این محصول، از عضو جدید خانواده‌ی موفق تبلت‌های سرفیس مایکروسافت نیز رونمایی خواهد شد.

مقاله‌های مرتبط:

    پس از عرضه‌ی دو نسل نه‌چندان موفق، مایکروسافت توانست با بهبود نسل‌های بعدی از جمله سرفیس پرو 3 و مخصوصا سرفیس پرو 4، نظر منتقدان و کاربران را به‌سوی خود جلب کند و به موفقیت تجاری نیز برسد. سرفیس پرو 4 که در اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی شد، دارای نمایشگری بزرگ‌تر (هم از لحاظ ابعاد فیزیکی و هم رزولوشن) نسبت به سرفیس پرو 3 بود و در عین حال از مدل قبلی سبک‌تر و باریک‌تر بود تا عنوان «بروزرسانی ارزشمند»، شایسته‌ی آن باشد. ویندوز 10 و سرفیس پرو 4 به‌نوعی برای یکدیگر ساخته شده‌اند و با نگاهی به آن‌ها می‌توان به فلسفه‌ی نرم‌افزاری/سخت‌افزاری مایکروسافت برای ساخت یک تلفن هوشمند در آینده پی برد.

    بر خلاف انتظارها مایکروسافت در اکتبر سال ۲۰۱۶ سرفیس پرو جدیدی معرفی نکرد و در عوض تمرکز خود را بر معرفی دستگاه جدیدی با نام سرفیس استودیو (Surface Studio) گذاشت. معرفی سرفیس پرو جدید می‌تواند بار دیگر نگاه‌ها را به سمت مایکروسافت جلب کند و لقب «پادشاه دستگاه‌های هیبریدی» را به خانواده‌ی سرفیس بازگرداند.

    مایکروسافت به سرفیس تنها به چشم یک محصول پرفروش نگاه نمی‌کند؛ بلکه قصد دارد با معرفی یک دستگاه باکیفیت، سخت‌افزار ایده‌آل برای اجرای سیستم عامل محبوبش را به دنیا نشان بدهد. طی ۱۸ ماهی که از وارد شدن سرفیس پرو 4 به خط تولید می‌گذرد، شاهد پیشرفت‌های سخت‌افزاری زیادی در دنیای فناوری بوده‌ایم که احتمال می‌رود مایکروسافت در نسخه‌ی بعدی سرفیس پرو از آن‌ها استفاده کند.

    نمایشگر

    نمایشگر لمسی همواره یکی از مهم‌ترین اجزای سرفیس‌ها بوده است و اولین چیزی که هنگام فکر کردن به سرفیس پرو 5 به ذهن می‌رسد، افزایش دقت لمس و بهبود قلم سرفیس (Surface Pen) با استفاده از تکنولوژی‌های جدید است. همچنین زمان آن رسیده است که شاهد به کار رفتن یک نمایشگر 4K در تبلت‌های مایکروسافت باشیم.

    نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سرفیس پرو 4 در زمان معرفی با رزولوشن ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پیکسلی و تراکم ۲۷۶ پیکسل بر اینچ توانست بسیاری از رقبای خود را (چه در بین لپ‌تاپ‌ها و چه در میان تبلت‌ها) پشت سر بگذارد. بررسی‌های تخصصی دیسپلی‌میت نیز نشان دادند که تبلت‌های مایکروسافت یکی از باکیفیت‌ترین نمایشگرهای دنیا را در اختیار دارند. اما با متداول شدن بیش از پیش محتوای 4K و تبدیل شدن این رزولوشن به استاندارد، انتظار می‌رود مایکروسافت نیز در نسخه‌ی بعدی تبلت‌های خود از نمایشگری 4K استفاده کند.

    انتظار می‌رود مایکروسافت در سرفیس پرو 5 از نمایشگری با رزولوشن 4K استفاده کند

    البته باید توجه داشت از آنجایی که نسبت تصویر سرفیس پرو‌ها ۳:۲ است، در نتیجه رزولوشن آن‌ با دیگر نمایشگرهای 4K متداول (۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل) تفاوت خواهد داشت و در نتیجه اندکی بالاتر یا پایین‌تر از ۸ مگاپیکسل خواهد بود. با توجه به نسبت تصویر ۳:۲، محتمل‌ترین رزولوشن ممکن برای سرفیس 5 برابر با ۳۸۴۰ در ۲۵۶۰ خواهد بود که منجر به رزولوشن ۹.۸ مگاپیکسلی و تراکم ۳۷۵ پیکسل بر اینچ می‌شود.

    همچنین احتمال افزایش اندازه‌ی نمایشگر به ۱۳ اینچ بسیار بعید است، چرا که مایکروسافت از قبل محصولی ۱۳ اینچی با نام سرفیس بوک دارد و معرفی دستگاه دیگری با این اندازه؛ از طرفی باعث خواهد شد سرفیس پرو 5 سهم سرفیس بوک را از بازار برباید (به‌اصطلاح برادر بزرگ‌تر خود را cannibalize کند) و از طرف دیگر باعث می‌شود کاربرانی که اندازه‌ی کوچک‌تر را ترجیح می‌دهند، جذب دیگر گزینه‌های موجود در بازار شوند. پس به‌احتمال زیاد اندازه‌ی نمایشگر سرفیس همان ۱۲.۳ اینچ باقی خواهد ماند.

    اتصالات

    تغییر دیگر می‌تواند استفاده‌ی کامل از پورت‌های USB Type-C باشد. اپل با معرفی مک‌بوک ۱۲ اینچی اولین شرکتی بود که به‌صورت کامل استفاده از پورت‌های متداول USB را کنار گذاشت و تنها به یک USB نوع C بسنده کرد. تولیدکنندگان ویندوزی هم (مانند HP در Spectre 13) دیر یا زود به این موج خواهند پیوست. مایکروسافت در زمان معرفی سرفیس پرو 4 به‌درستی تصمیم گرفت از USB-C استفاده نکند، اما استفاده از این پورت‌ها در سرفیس پرو 5 اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. در حقیقت در استفاده از پورت USB-C در سرفیس پرو 5 تقریبا شکی وجود ندارد؛ بلکه آنچه هنوز مشخص نیست، تصمیم مایکروسافت به باقی گذاشتن پورت‌های USB قدیمی یا حذف کامل آن‌ها است.

    استفاده از پورت‌های USB-C در سرفیس پرو 5 تقریبا قطعی است

    مشکل اصلی‌ که پورت‌های USB قدیمی برای تبلت مایکروسافت ایجاد خواهند کرد، محدود کردن ظرافت طراحی و عدم امکان رسیدن به ضخامت‌های کمتر از میزانی خاص در صورت وجود آن‌ها است؛ اما با توجه به موج منفی و انتقاداتی که اخیرا برای حذف پورت‌ها به اپل وارد شده است، احتمال می‌رود مایکروسافت این بار هم ریسک نکند و حداقل یک پورت USB قدیمی در سرفیس پرو 5 باقی بگذارد.

    پردازنده

    مقاله‌های مرتبط:

      انتظار می‌رود سرفیس پرو 5 از پردازنده‌های نسل هفتم اینتل با نام کبی لیک (Kaby Lake) استفاده کند. پردازنده‌های کبی لیک اینتل چند مزیت عمده نسبت به نسل قبل از خود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از افزایش سرعت پردازش، بهبود واحد پردازش گرافیکی، مصرف کمتر انرژی هنگام تماشای ویدئوهای جدید H265 و مهم‌تر از همه افزایش عمر باتری در دستگاه‌های قابل حمل. برای آشنایی بیشتر با پردازنده‌های کبی لیک این مطلب زومیت را مطالعه  کنید.

      استفاده از پردازنده‌های کبی لیک همچنین باعث خواهد شد سرفیس‌های مایکروسافت نسبت به جدیدترین مک‌بوک پرو اپل - که از پردازنده‌های نسل ۶ اینتل با نام اسکای‌لیک استفاده می‌کنند - پردازنده‌های به‌روزتری داشته باشند و این خود نکته‌ای مثبت از لحاظ تبلیغاتی برای مایکروسافتت محسوب می‌شود. اگر چه پردازنده‌های مک‌بوک پرو و سرفیس پرو در کلاس کاملا مجزایی قرار دارند (پردازنده‌های لپ‌تاپ اپل از سری HQ و پردازنده‌های تبلت مایکروسافت از سری U هستند)، اما به هر حال پردازنده‌های سرفیس پرو 5 یک نسل جدیدتر خواهند بود و همین نکته برای مانور تبلیغاتی کافی است.

      نوآوری

      تمام آنچه تا به حال گفته شد «بهبودهایی تکاملی» هستند نه «تغییراتی انقلابی». شرکت‌های بزرگ برای اینکه مشتریان خود را متقاعد کنند که محصول جدیدشان صرفا یک بهبود جزئی نسبت به نسخه‌ی قبل محسوب نمی‌شود، مجبور به معرفی قابلیت‌های جدید ملموس و مشهود در محصولاتشان هستند. برای مثال معرفی یک قسمت سخت‌افزاری جدید مانند TouchBar در مک‌بوک پرو 2016، تأثیر به‌مراتب بهتری نسبت به توضیح دادن «افزایش سرعت کلاک پردازنده» داشت؛ اعداد و ارقامی که شاید مصرف‌کننده‌ی عادی اصلا از آن‌ها چیزی متوجه نشود.

      سرفیس پرو 5 علاوه بر بهبودهای جزئی، به استفاده از نوآوری‌های جدید نیاز دارد

      مایکروسافت هم با معرفی کامپیوتر آل-این-وان سرفیس استودیو از سخت‌افزار جدیدی با نام دایل (Dial) رونمایی کرد که به احتمال زیاد با سرفیس پرو 5 نیز سازگار خواهد بود. اما محصولی جانبی‌ مانند دایل به تنهایی نمی‌تواند تغییری انقلابی محسوب شود. شاید معرفی قلم جدید با تغییرات اساسی بتواند خلأ «تغییر جدی» را پر کند و به این سؤال مهم پاسخ بدهد؛ «چه چیز تازه و هیجان‌انگیزی در این محصول جدید وجود دارد؟»

      پتنت های قلم سرفیس پرو 5

      به‌تازگی پتنت‌هایی از مایکروسافت منتشر شده است که نشان‌دهنده‌ی یک استایلوس با باتری قابل شارژ هستند. با توجه به این اسناد، احتمال وقوع تغییرات اساسی در Surface Pen بیش از پیش قوت گرفته است. در یکی از این پتنت‌ها به درگاه مغناطیسی برای شارژ قلم و در پتنتی دیگر به اتصال قلم از طریق USB به دستگاه اشاره شده است که علاوه بر کاربرد نگه‌داری قلم، به‌منظور شارژ کردن از آن استفاده می‌شود.

      مقاله‌های مرتبط:

        طراحی ویژه برای سازگاری با هدست‌های واقعیت مجازی (VR) نیز می‌تواند یک نوآوری قابل توجه در سرفیس 5 محسوب شود. اگرچه هدست‌هایی چون آکیولس ریف و وایو به سیستم‌های به‌شدت قدرتمند ویندوزی احتیاج دارند و از طرفی تبلت‌های سرفیس هم از پردازنده‌ی مجزای گرافیکی بی‌بهره هستند، اما معرفی هدست‌های ارزان‌قیمت VR توسط مایکروسافت در مراسم معرفی سرفیس استودیو، می‌تواند نشان از تلاش این شرکت برای ارائه‌ی تجربه‌ای متفاوت و نسبتا ارزان‌قیمت واقعیت مجازی توسط سرفیس پرو 5 داشته باشد.

        مدل‌ها

        نسل پیشین سرفیس‌ها در دو مدل سرفیس 3 و سرفیس پرو 3 عرضه شد. سرفیس 3 از پردازنده‌های اتم (Atom) اینتل استفاده می‌کرد و بازار پایین‌رده را هدف گرفته بود؛ اما در نسل فعلی دیگر خبری از سرفیس 4 نیست. البته مدل‌هایی از سرفیس‌ پروهای 4 نیز از پردازنده‌های پایین‌رده‌ی Core m اینتل استفاده می‌کنند، اما همه تحت همان نام Surface Pro 4 عرضه می‌شوند.

        با اعلام خبر اجرای نسخه‌ی کامل ویندوز 10 روی پردازنده‌های ARM، احتمال استفاده‌ی مایکروسافت از پردازنده‌ی قوی اسنپدراگون 835 در مدل‌هایی از سرفیس‌های جدید قوت گرفته است. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، به احتمال زیاد شاهد معرفی دو نسخه از تبلت‌های سرفیس خواهیم بود. مدل سرفیس پرو 5 با استفاده از پردازنده‌های اینتل، مشخصات سخت‌افزاری بالا و نمایشگر 4K، و مدل سرفیس 5 با استفاده از پردازنده‌ی اسنپدراگون، مشخصات سخت‌افزاری متوسط و نمایشگر 2K.

        در صورت معرفی سرفیس 5 با پردازنده‌ی اسنپدراگون کوالکام، ممکن است بالاخره شاهد استفاده از درگاه سیم‌کارت و مودم 4G-LTE در تبلت‌های مایکروسافت باشیم.

        قیمت

        بیشتر مدل‌های سرفیس گران‌قیمت هستند. ارزان‌ترین سرفیس پرو 4 از یک پردازنده‌ی Core m3، حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی SSD و ۴ گیگابایت رم استفاده می‌کند و بدون کیبورد مجزا و معروف تایپ کاور، قیمتی برابر با ۸۹۹ دلار دارد. مدل‌های بالارده‌ی سرفیس پرو 4 نیز که از پردازنده‌های سری Core i و مقدار رم و فضای ذخیره‌سازی بیشتری استفاده می‌کنند، تا ۲۰۰۰ دلار قیمت دارند.

        سال گذشته وب‌سایت News Everyday گزارشی منتشر کرد که در آن آمده بود قیمت سرفیس پرو 5 نیز مانند نسل قبل از خود از ۸۹۹ دلار شروع خواهد شد. در این گزارش همچنین آمده است ارزان‌ترین مدل‌های سرفیس پرو 5 که مجهز به پردازنده‌ی Intel Core i7 باشند، ۹۹۹ دلار قیمت خواهند داشت و مدل جدیدی مجهز به پردازنده‌ی Core i7 Extreme نیز با قیمت ۱۵۹۹ دلار عرضه خواهد شد.

        زمان عرضه

        مایکروسافت به‌تازگی نسخه‌ی بتای آپدیت بزرگ بعدی ویندوز 10 با نام Creators Update را برای اعضای اینسایدر عرضه کرده است. این بروزرسانی قرار است بر ادغام اپلیکیشن‌های شخص ثالث در ویندوز، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (VR & AR) و ابزارهای سه‌بعدی بهبودیافته تمرکز داشته باشد. آپدیت بزرگ دیگری نیز قرار است تا انتهای سال جاری میلادی با تمرکز بر بخش موبایل عرضه شود. اگر قرار باشد محصولی با نام سرفیس فون معرفی شود، زمان معرفی آن به‌احتمال زیاد در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

        به‌احتمال زیاد سرفیس پرو 5 و سرفیس فون هم‌زمان با یکدیگر معرفی نخواهند شد

        از طرفی نمی‌توان سرفیس پرو 5 را هم‌زمان با سرفیس فون معرفی کرد، چرا که قطعا تحت‌الشعاع تلفن هوشمند جدید مایکروسافت قرار خواهد گرفت و اخبار مربوط به آن، زیر انبوه پوشش رسانه‌ای سرفیس فون دفن خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود سرفیس‌های جدید در بهار و هم‌زمان با عرضه‌ی آپدیت Creators رونمایی شوند. پاییز ۲۰۱۷ نیز زمان مناسبی برای معرفی سرفیس بوک 2 به نظر می‌رسد.

        در نهایت، تمام آنچه از سرفیس پرو 5 انتظار داریم، می‌توان این‌گونه خلاصه کرد:

      • نمایشگر: دو نسخه با رزولوشن‌های تقریبی 4K و 2K، هر دو در اندازه ۱۲.۳ اینچ
      • اتصالات: استفاده از چندین پورت USB-C در کنار یک پورت USB متداول
      • پردازنده: پردازنده‌های نسل ۷ کبی لیک اینتل (احتمال استفاده از اسنپدراگون 835 در برخی مدل‌ها)
      • نوآوری: سازگاری بیشتر با دایل (Dial)، معرفی Surface Pen جدید، سازگاری با هدست‌های واقعیت مجازی (VR)
      • مدل‌ها: احتمال عرضه در دو مدل سرفیس 5 و سرفیس پرو 5
      • قیمت: هم قیمت با مدل‌های فعلی سرفیس پرو 4 (از ۸۹۹ تا ۲۰۰۰ دلار)
      • زمان عرضه: بهار ۲۰۱۷، هم‌زمان با عرضه‌ی آپدیت Creators (به‌طور دقیق، ماه مارس)
      • نظر شما راجع به تبلت‌های سرفیس پرو مایکروسافت چیست؟ انتظار چه تغییراتی در سرفیس پرو 5 دارید؟ نظرات خود را با ما و کاربران زومیت  در میان بگذارید.

        تبلیغات
        داغ‌ترین مطالب روز

        نظرات

        تبلیغات