ثبت دنباله مخروطی نور برای نخستین بار

سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران برای نخستین‌بار با استفاده از دوربین‌های فوق سریع، قادر به ثبت دنباله‌ی مخروطی نور شدند.
تبلیغات

پژوهشگران گمان می‌کنند نور نیز می‌تواند همانند یک بمب صوتی، دنباله‌ی مخروطی خاص خود داشته باشد؛ اما چگونه‌ می‌توان پدیده‌ای را ثبت کرد که با چنین سرعت بالایی رخ می‌دهد؟ طبیعتا با دوربینی با سرعت فوق‌العاده بالا. پژوهشگران دانشگاه واشینگتن در سن‌لوئیس، با استفاده از دوربین سریعی موسوم به «Streak Camera»، موفق به ضبط این امواج شوک فوتونیک شده‌اند. دوربین یادشده قادر به سنجش داده‌های زمانی و تصویری با نرخ ۱۰۰ میلیارد فریم بر ثانیه است. این تیم پژوهشی برای ایجاد تصویر این پدیده، پرتوهای بسیار سریع پالسی از لیزر سبز (با طول ۷ پیکوثانیه) را از داخل تونلی شلیک کردند که پر از مه خشک بود و بین صفحاتی از جنس اکسید آلومینیوم‌ و لاستیک سیلیکونی قرار داشت. از آنجایی که سرعت حرکت لیزر در داخل تونل بسیار بیشتر از صفحات یادشده است، بنابراین به‌دلیل عقب‌ماندن تعدادی از ذرات نور، پدیده‌‌ای مشابه بمب صوتی رخ می‌دهد.

نکته‌ی حائز اهمیت ، راهکاری است که دوربین پیش می‌گیرد. تکنیک‌های دیگر ثبت رویدادهای سریع، معمولا برای مشاهده‌ی هرچیز، نیازمند اکسپوژرهای بسیار زیادی هستند؛ اما دوربین Streak Camera تنها به یک اکسپوژر نیاز دارد. این موضوع علاوه‌بر ساده‌سازی مسئله، امکان ثبت رویدادهایی مانند پالس‌های لیزر را نیز می‌‌دهد؛ رویدادهایی که با الگوی یکسانی تکرار نمی‌شوند.

این موضوع می‌تواند بینش جدیدی در مورد نور فراهم می‌کند؛ اما پژوهشگران در نهایت به کاربرد آن در زیست‌شناسی علاقه‌مند هستند. سیستم آن‌ها به‌اندازه‌ای سریع است که می‌تواند نورون‌ها را به‌محض درخشان شدن، ردگیری کند و بدین ترتیب امکان نگاشت فعالیت‌ مغزی را به‌صورت بی‌درنگ فراهم کند. شما قادر به ردگیری کوچک‌ترین جزئیات نیز خواهید بود؛ جزئیاتی که می‌توانند درک ما از بیماری‌های مغزی و ذهنی را بهبود دهند.

دنباله مخروطی فوتونیک
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات