جستجو برای یافتن هواپیمای پرواز MH370 مالزی متوقف شد

یک‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جستجو برای یافتن نشانه‌هایی از هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مالزی، پس از سه سال به‌صورت رسمی متوقف شد.
تبلیغات

پس از سه سال جستجوی بی‌نتیجه، جستجو برای یافتن پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی، لغو شد. این هواپیما که یک بوئینگ ۷۷۷ بود، در ۸ مارس سال ۲۰۱۴ از رادار محو شد و به‌جز قطعات کوچکی از آن که در سواحل آفریقا پیدا شده‌اند، هیچ نشانه‌ی دیگری از آن یافت نشده است.

از زمانی که این هواپیما مفقود شد، تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن آن شروع و ۴۵ هزار مایل مربع (حدود ۱۱۶ هزار کیلومتر مربع) از اقیانوس هند جستجو شده است. این اقیانوس مکانی است که تخمین زده می‌شود بقایایی از هواپیما در آن پیدا خواهد شد. به هر حال این جستجو، هفته‌ی گذشته به‌صورت رسمی متوقف و بیانیه‌ای نیز توسط مرکز هماهنگی آژانس مشترک آن در استرالیا صادر شد:

با وجود استفاده از آخرین امکانات، به‌روزترین فناوری‌های جستجو و مدل‌سازی و مشاوره با حرفه‌ای‌ترین افراد این حوزه، متأسفانه جستجو برای یافتن هواپیما نتیجه‌ای نداشت.به همین دلیل، جستجوی زیر آب برای یافتن هواپیمای پرواز MH370 لغو شد. این تصمیم با نهایت تأسف گرفته شده است.

از سال گذشته تاکنون، بیش از ۱۶۰ میلیون دلار توسط کشورهای چین، استرالیا و مالزی برای یافتن این هواپیما هزینه شده است. برخی کارشناسان بر این عقیده بودند که ادامه‌ی جستجو باید در شمال منطقه‌ای که تلاش‌ها برای یافتن هواپیما جریان داشت، انجام می‌شد. اما سه کشور درگیر در این مسئله، در این مورد توافق کرده بودند که منطقه‌ی جستجو را گسترش ندهند. البته اگر شواهدی مبنی بر وجود هواپیما در بخشی دیگر پیدا می‌شد، منطقه‌ی جستجو گسترش پیدا می‌کرد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تصمیم به لغو این جستجو با اعتراضات شدیدی همراه بوده است. گروه Voice 370 که برای پشتیبانی از خانواده‌های مفقودین این پرواز تشکیل شده است، با بیانیه‌ای به این تصمیم پاسخ داد و عنوان کرد که ادامه‌ی جستجو برای یافتن این هواپیما، وظیفه‌‌ای غیر قابل انکار برای جامعه‌ی هواپیمایی جهان است. این گروه دلیل محکمی نیز برای درخواست خود دارد و به این نکته اشاره می‌کند که در صورت ادامه نیافتن جستجو، دلیل سقوط مشخص نخواهد شد و نمی‌توان از حوادث مشابه در آینده جلوگیری کرد.

پرونده پرواز MH370 یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های تاریخ هواپیمایی مدرن است؛ چرا که در این حادثه، هواپیمایی با ۲۳۹ مسافر، به‌راحتی مفقود شد. تاکنون نظریه‌های مختلفی در مورد علت مفقود شدن این هواپیما مطرح شده است: نظریه‌هایی مانند شلیک به هواپیما، هواپیماربایی تروریستی، دزدیده شدن توسط موجودات فضایی و آتش گرفتن. البته هیچ‌یک از این نظریه‌ها، رد یا تأیید نشده‌اند.

نکته‌ی مهم این است که در حادثه‌ای مشابه که سال‌های قبل اتفاق افتاد، جستجو برای یافتن پرواز ۴۴۷ هواپیمایی فرانسه موفقیت‌آمیز بود؛ اما این جستجو برای پیدا کردن هواپیمای مالزیایی به نتیجه نرسیده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با بررسی ارتباطات ماهواره‌ای هواپیما عنوان می‌کند:

با توجه به عملیات صورت گرفته، منطقه‌ی احتمالی سقوط در اقیانوس مشخص شده است. حتی با محدود کردن این منطقه، باز هم با فضایی بزرگ در اقیانوس مواجه هستیم که یکی از دورترین مناطق اقیانوسی به خشکی است. فاصله‌ی منطقه‌ی جستجو تا ساحل غربی استرالیا حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است و بخش زیادی از آن تاکنون کشف نشده است.

به هر حال، این جستجوی طولانی بسیار طاقت‌فرسا بوده و هیچ نتیجه‌ی قابل اعتمادی نیز نداشته است.

پاییز گذشته، بخشی از بال هواپیمای MH370 در جزیره Reunion در اقیانوس هند پیدا شد. علاوه بر آن، دو بخش دیگر از بال‌های سمت چپ و راست این هواپیما تاکنون پیدا شده‌اند؛ اما هیچ اثری از لاشه‌ی اصلی هواپیما و سرنشینان آن وجود ندارد. کارشناسان می‌گویند احتمال ادامه‌ی جستجو در مقیاسی کوچک‌تر و با نیروهای کمتر وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات