۱۰ خودرو برنده‌ و بازنده ‌کریسمس

دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
برای آنکه برترین خودروهای امسال را از نگاه مصرف‌کنندگان بشناسید یا با منفورترین خودروها آشنا شوید، کافی‌ است نگاهی به رشد تقاضای خرید آن‌ها داشته باشید.
تبلیغات

وب‌سایت بلومبرگ یکی از معتبرترین رسانه‌های اقتصادی جهان است و در زمینه‌های گوناگون، خصوصا صنعت خودرو مورد اعتماد و تأثیرگذار بر بازار عمل می‌کند. مقیاس این سایت در تشخیص رشد یا کاهش شاخص مردمی بودن یک خودرو، تغییر روند تقاضا برای خرید آن در ماه پایانی سال میلادی (خرید پیش از کریسمس) است. به این صورت که ممکن است خودرویی فروش عالی نداشته باشد، اما نسبت به ماه گذشته رشد تقاضای چشمگیری تجربه کرده باشد. پس در این حالت، یک خودرو، در زمینه‌ی فروش و جذب مشتری برنده ارزیابی می‌شود. نکات جالب و شگفت‌انگیزی در این آمار به چشم می‌خورد که برای فعالان بازار خودرو تا حد زیادی قابل پیش‌بینی نبود. در این مطلب، نگاه کاملی به رشد و افول آمار فروش خودروهای پرتیراژ از نگاه بلومبرگ خواهیم داشت.

برترین رشد در فروش

اینفینیتی

۱. اینفینیتی  QX50 (رشد فروش ۲۷۲ درصد)

این کراس‌اوور در لیست محصولات اینفینیتی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که یک شاسی‌بلند بزرگ‌ نیست و قرار است خانوادگی و عامه‌پسند باشد. سال ۲۰۱۶ بیش از هرسال دیگر برای کراس‌اوورها از برندهای مختلف، سودآور بود. این خودروها بعد از خودروهای چهاردر صندوق‌دار سایز متوسط (سدان مدیوم سایز)، بیش‌ترین تقاضای خرید را داشتند. از دیدگاه فنی، اینفینیتی QX50 برتر از پورشه ماکان و آئودی Q5 نیست، اما اقبال عمومی به آن فوق‌العاده بوده است.

gle

۲. مرسدس بنز GLE (رشد فروش ۲۲۱ درصد)

هواداران این برند آلمانی به آن بسیار وفادار هستند. ما تصور می‌کردیم رشد فروش در کلاس‌های خاص این خودروساز بزرگ از جمله شاسی‌بلندهای کوپه و جمع‌وجور بالا نباشد و کلاس‌های شناخته‌شده‌تر، رشد فروش بالاتری داشته باشند؛ اما شاسی‌بلند گران‌قیمت مرسدس بنز که در دو تیپ بدنه‌ی معمولی و کوپه عرضه می‌شود، به اندازه‌ی کلاس E  (معروف به کلاس الگانس) سودآوری داشته است.

xc90

۳. ولوو XC90 (رشد فروش ۲۰۲ درصد)

خودروی مدرن ولوو که امسال از جهات گوناگون و در رسانه‌های مختلف، رتبه‌ی برتر کسب کرده است، طبیعی است که رشد فروش بالایی داشته باشد. این خودرو نه‌تنها از نظر ظاهر، بلکه از دید فنی نیز یک تجربه‌ی کاملا جدید برای این خودروساز مطرح سوئدی محسوب می‌شود و خط تولید ویژه‌ای نیز برای آن تدارک دیده شده است. اگر می‌خواهید حس تازه‌ای را تجربه کنید، ولوو XC90 برای شما طراحی شده است.

tt

۴. آئودی TT (رشد فروش ۲۰۱ درصد)

در طول سال ۲۰۱۶ شرکت آئودی بیش از سه هزار دستگاه از مدل TT را به فروش رساند که برای یک خودروی اسپرت و دودر، آمار شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود. رشد فروش این خودرو نه‌تنها در ماه اخیر میلادی، بلکه نسبت به سال گذشته نیز بالاتر رفته است و موفقیت آئودی در جذب مشتری‌های جدید را به‌خوبی نشان می‌دهد. از دید منتقدان، شاید آئودی TT در کلاس خود بهترین گزینه از نظر فنی نباشد، اما بدون شک یکی از بهترین‌ها است.

x1

۵. بی‌ام‌و  X1  (رشد فروش ۸۸ درصد)

بدون شک این خودرو یکی از بهترین خودروهایی است که می‌توان خرید. یک کراس‌اوور کوچک که لیست کاملی از نیازهای هر خریدار را تأمین می‌کند. نکته‌ای که به نظر می‌رسد بیشترین تأثیر را در جذب مشتری برای X1 داشته است، تغییرات گستره در این خودرو و ارتقاء آن از هر نظر نسبت به مدل قبلی است. این خودرو در کلاس خود ارزان نیست و مانند آئودی TT، نظر مثبت تمامی کارشناسان را جلب نکرده است؛ ولی خریداران را به ولخرجی راضی کرده است.

بیشترین کاهش تقاضا

k900

۱. کیا K900 (کاهش فروش ۶۸ درصد)

به نظر می‌رسد استفاده از لبرون جیمز، ستاره‌ی برتر بسکتبال آمریکا هم نتوانست این خودروی لوکس را به میزان فروشی که مدیران کیا، انتظار داشتند، نزدیک کند. پرچم‌دار این برند کره‌ای امسال فروش بسیار پر افت‌وخیزی را تجربه کرد. هرچند K900 در سال ۲۰۱۴ به هنگام اولین حضور خود در بازار، فروش خوبی داشت؛ اما امسال و خصوصا در ماه آخر سال، رقابت را به دیگر رقبا واگذار کرده است.

200

۲. کرایسلر 200 (کاهش فروش ۶۵ درصد)

در کلاسی که هوندا و تویوتا سال‌ها است میدان‌داری می‌کنند، کرایسلر 200 تقلای زیادی برای جذب مشتری می‌کند. این در حالی‌ است که خودروی یادشده با توجه به استفاده از گیربکس مدرن ۹ سرعته‌ی اتوماتیک، چندی پیش از نظر کارشناسان جزو ۱۰ خودروی پرفروش سال ۲۰۱۶، پیش‌بینی شده بود.

500l

۳. فیات 500 سری L (کاهش فروش ۶۰ درصد)

بعضی خودروها اصولا طراحی عجیبی دارند و قرار است یا دوست‌داشتنی یا تنفر برانگیز باشند. فیات 500 سری L در بازار جهانی درست چنین حالتی دارد. این روزها این مدل فیات فروش خوبی تجربه نمی‌کند، در صورتی که اقبال عمومی به برادر دوقلوی آن، جیپ رنگید (Renegadee) فوق‌العاده است.

BMw 6

۴. بی‌ام‌و سری ۶  (کاهش فروش ۴۶ درصد)

درحالی‌که این مدل از محصولات خودروساز بزرگ باواریا، می‌تواند آرزوی هر کسی باشد؛ شاید نوعی دوگانگی در تصمیم‌گیری برای هواداران این برند به وجود آمده است. امروزه این خودرو در دو تیپ چهاردر و دودر عرضه می‌شود، درحالی‌که تا پیش از امسال، صرفا یک خودروی دودر اسپرت و خوش‌استیل بود. نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد که افت فروش سری۶ به دلیل عرضه‌ی نسخه چهاردر بوده است؛ چرا که رشد فروش خوبی در رده‌ی شاسی‌بلندهای بی‌ام‌و دیده می‌شود و با همین حدود هزینه، می‌توان یک X66 جذاب خریداری کرد.

fit

۵. هوندا فیت (کاهش فروش ۴۳ درصد)

این خودرو از هر نظر یک وسیله‌ی نقلیه‌ی کوچک و جذاب به نظر می‌رسد؛ با این حال طراحی داخلی عالی همراه با چهره‌ی بیرونی جذاب، در کنار قیمت مناسب، فروش بالای خودروی یادشده را به دنبال نداشته است. به عقیده‌ی ما کلیت این خودرو حس یک مینی‌ون را به خریدار می‌دهد؛ درحالی‌که علاقه‌مندان این کلاس، به بازار کراس‌اوور‌های کوچک جذب شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات