سنسوری که می‌تواند با استفاده از نفس، ۱۷ بیماری مختلف را تشخیص دهد

جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان موفق به ساخت سنسوری شده‌اند که می‌تواند با اندازه‌گیری ۱۳ نوع ماده شیمیایی مختلف موجود در بازدم افراد، ۱۷ نوع بیماری از انواع سرطان گرفته تا پارکینسون را تشخیص دهد.
تبلیغات

شاید الان تنها چیزی که از نفس یک شخص می‌توان فهمید، این است که آن شخص آخرین بار چه زمانی مسواک زده است. اما یک تیم بین‌المللی از دانشمندان موفق به ساخت سیستمی شده‌اند که فقط با استفاده از مواد شیمیایی موجود در بازدم، ۱۷ نوع بیماری را تشخیص می‌دهد. این دستگاه به‌نوعی یک حسگر اثر انگشت برای نفس شما است!

این سیستم از نانوآرایه‌های هوشمند (artificially intelligent nanoarray) تشکیل شده است. آرایه‌ها هم از قطعات طلا در مقیاس نانو و نانوتیوب‌های کربنی ساخته شده‌اند. محققان کار را با شناسایی ۱۳ نوع ماده شیمیایی موجود در نفس انسان با استفاده از طیف‌سنج آغاز کردند. سپس از ۱۴۰۴ نفر خواستند که در چند دقیقه دو بار بازدم خود را در کیسه‌های مایلار (نوعی پلی‌استر) خالی کنند. بعد از آن هر کدام از این کیسه‌ها را در یک اتاقک خلأ که سنسور در آن قرار داشت، خالی کردند و سنسور مقدار ۱۳ نوع ماده شیمیایی هر شخص را مشخص کرد. سپس محققان با استفاده از داده‌های ۱۴۰۴ نفر جامعه آماری، توانستند ۱۷ نوع بیماری از انواع سرطان گرفته تا پارکینسون را در بازدم شناسایی کنند.

اکنون این گروه از دانشمندان می‌توانند با استفاده از بازدم، بیماری‌های مختلف را با دقت ۸۶ درصد تشخیص دهند. نتایج تحقیقات این گروه در مجله ACS Nano مربوط به انجمن شیمی آمریکا چاپ شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات