گوگل از یادگیری ماشین برای کاهش حجم تصاویر با رزولوشن بالا استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل از سیستم RAISR که مبتنی بر یادگیری ماشین است، برای کاهش حجم تصاویر با رزولوشن بالا در سرویس‌هایش استفاده می‌کند.
تبلیغات

گوگل نوامبر سال ۲۰۱۶ از تکنولوژی جدید مبتنی بر یادگیری ماشین خود با نام RAISR رونمایی کرد که برای پردازش تصاویر با رزولوشن پایین به‌منظور نمایش جزئیات بیشتر توسعه یافته است. حال غول جستجو از این فناوری در سرویس‌های آنلاین خود استفاده می‌کند که هدف از آن، کاهش حجم تصاویر با رزولوشن بالا در گوگل پلاس به‌منظور کاهش ترافیک مصرفی کاربران و در واقع کم کردن استفاده از پهنای باند سمت کاربر بدون از دست رفتن جزئیات تصویر است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، این فناوری به‌منظور بهینه‌سازی تصاویر با رزولوشن بالا استفاده می‌شود که کاربران با استفاده از گجت‌های اندروید اقدام به باز کردن آن‌ها می‌کنند. زمانی که کاربر درخواستی برای دریافت یک تصویر ارسال می‌کند، گوگل پلاس نسخه‌ای از تصویر را که از نظر سایز یک‌چهارم نسخه‌‌ی اصلی است، برای کاربر می‌فرستد و الگوریتم RAISR، جزئیات تصویر را در گوشی یا تبلت اندروید کاربر بازیابی می‌کند. بنا به ادعای گوگل، این کار باعث می‌شود حجم تصویر به اندازه‌ی ۷۵ درصد کاهش پیدا کند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، این متد در هفته برای بیش از یک میلیارد تصویر به کار می‌رود و به گفته‌ی گوگل، استفاده از این روش باعث می‌شود صرفه‌جویی بسیار زیادی در پهنای باند مصرف‌شده توسط کاربر صورت پذیرد.

الگوریتم RAISR از روش‌های مشابهی نیز برای افزایش رزولوشن تصاویر با کیفیت بسیار پایین استفاده می‌کند. هرچند روش‌های سنتی برای افزایش رزولوشن تصاویر با اضافه کردن پیکسل‌های جدید وجود دارد، اما در این روش‌ها از الگوی ثابتی در مورد تمام تصاویر استفاده می‌شود؛ حال آنکه در RAISR بهینه‌سازی نسبت به هر تصویر متفاوت است. در این روش، توجه ویژه‌ای نیز به لبه‌های هر شی‌ء ثبت‌شده در تصویر معطوف بوده و سعی شده است که تاری، بسیار کاهش پیدا کند.

گوگل تنها کمپانی نیست که از این روش برای کاهش دیتای مصرفی کاربران و افزایش کیفیت تصاویر استفاده می‌کند. توییتر نیز در ژوئن سال گذشته با تصاحب استارتاپ بریتانیایی Magic Pony تکنولوژی مشابهی را در اختیار گرفت که توسط این کمپانی توسعه یافته بود. در فضای وب، ویدیوها و تصاویر بی‌شماری برای آموزش الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین وجود دارد که باعث کاهش هزینه‌ی کاربران و در عین حال بهبود تصاویر موجود می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات