خودروهای GAC در نمایشگاه دیترویت؛ ورود یک شرکت چینی دیگر به بازارهای جهانی

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
مطالعه 5 دقیقه
شاید در نگاه اول GAC را با JAC که مدتی‌ است در کشورمان حضور دارد، اشتباه بگیرید؛ اما GAC برندی با ادعای جهانی است که در نمایشگاه خودروی دیترویت نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است.
تبلیغات

صنایع خودروسازی  GAC مخفف (Guangzhou Automobile Group Co) از شرکت‌های با سابقه کشور چین در تولید خودرو به شمار می‌رود که در سال ۱۹۹۷ بنیان نهاده شد. برند GAC هم‌اکنون با تولید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزاردستگاه خودرو در سال، دارای رتبه دهم بزرگ‌ترین خودروساز چین است و انواع خودروی سواری، کامیون و اتوبوس را در خط تولید و مونتاژ خود دارد. سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو با برند GAC و با قطعاتی کاملا چینی در این شرکت ساخته شده است. این شرکت بزرگ‌ترین مونتاژکننده خودروهای تویوتا در ژاپن است و در بعضی مدل‌ها تا ۵۰ درصد از قطعات را هم تولید می‌کند. علاوه بر تویوتا، برندهای مطرح دیگری از جمله هوندا، فیات، پژو، میتسوبیشی و ایسوزو با GAC همکاری دارند و محصولاتشان توسط این شرکت، مونتاژ می‌شود.

خودروی  جک

نمایشگاه دیترویت، مهم‌ترین رویداد خودرو و صنایع وابسته در قاره آمریکا است و حضور در آن، برای برندهایی که چشم به این بازار پر زرق و برق دارند اهمیت زیادی دارد. هرچند بزرگانی همچون استون مارتین، ترجیح داده‌اند در آن حاضر نباشند؛ اما حضور یک خودروساز کمتر شناخته‌شده در سطح جهانی، آن هم از چین و معرفی محصولات جدید آن، نکته جالبی در موتورشوی دیترویت است. به نظر می‌رسد GAC اولین خودروساز چینی خواهد بود که افتتاح نمایندگی‌های فروش خود در آمریکا را به زودی شروع خواهد کرد.

خودروی  جک

مهم‌ترین محصول GAC، خودرویی است به نام ترومپچی (Trumpchi)  که بیشترین حجم تبلیغات این شرکت را به خود اختصاص داده است. شباهت نام ترومپچی با دونالد ترامپ، سوژه طنز خبرنگاران و بازدیدکنندگان در موتورشوی دیترویت بود که البته این نام‌گذاری مربوط به چندین سال قبل و کاملا اتفاقی است. جدیدترین مدل ترومپچی، GS7 نام دارد که یک شاسی بلند میان رده و دو دیفرانسیل است. هرچند پیش از این در لیست محصولات GAC خودروی ۷ نفره GS8 هم دیده می‌شد، ولی فعلا GS7 با ظرفیت ۵ سرنشین، بزرگ‌ترین محصول این برند در بازار جهانی محسوب می‌شود. همان‌طور که قابل پیش‌بینی شده بود، هیچ‌کدام از خودروهای این برند چینی یک طراحی مستقل و کاملا جدید، ندارند و الهام گرفته از دیگر خودروهای مطرح جهان هستند. سال‌ها پیش، GAC با یک کپی کاملا مشابه و البته مضحک از تویوتا پرادو، شهرت زیادی بین علاقه‌مندان خودرو و مجلات مرتبط پیدا کرد. خوشبختانه دوران تمسخرآمیز خودروسازان چینی به پایان خود نزدیک میشود و GS7 با شباهت اندکی که اتاق آن با نیسان آرمادا و فولکس واگن توارگ دارد، شروع خوبی برای GAC محسوب می‌شود. این خودرو با پیشرانه دیزل ۲ لیتری و مجهز به توربوشارژ همراه با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، معرفی شده است که تماما ساخت چین هستند. این خودرو ۱۹۸ اسب بخار قدرت دارد و مجهز به فن‌آوری استارت/استاپ خودکار است. قرار است GS7 با قیمت پایه ۲۵ هزار دلار به‌زودی عرضه جهانی شود.

خودروی  جک
جک چین

دنیا در حال پیشرفت است و حالا چینی‌ها با اهداف تبلیغاتی یا با هدف اثبات قدرت تولید خود، اقدام به ساخت نمونه‌های مفهومی می‌کنند. شرکت GAC در نمایشگاه دیترویت امسال، یک کراس‌اوور به نام ان‌اسپرینت (EnSprint) را معرفی کرده است که ما را به یاد خودروی بسیار موفق تسلا مدل X می‌اندازد. مدیران GAC ادعا کرده‌اند طرح ان‌اسپرینت را با پیشرانه هایبرید، سال‌ها بعد به تولید انبوه خواهند رساند، هرچند هم‌اینک برنامه‌ای برای ساخت آن ندارند.

جک چین
جک چین

کاملا مشخص است که مالکان و طراحان GAC، توجه خاصی به برند تسلا دارند. دیگر خودروی این شرکت در موتورشوی دیترویت، یک کراس‌اوور تمام برقیِ پنج‌در با نام GE3 است که در ظاهر، شرایط آیرودینامیک بهتری نسبت به دیگر محصولات این شرکت دارد. تولید این خودرو توسط GAC شوخی نیست و آن‌ها تا چند ماه دیگر فروش آن در چین را شروع خواهند کرد، هرچند برای این خودرو هنوز حدود قیمتی اعلام نشده است.

یک پیشرانه تمام الکتریکی به قدرت ۱۶۱ اسب بخار، گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر را به کمک باتری‌های لیتیومی به ظرفیت ۴۷ کیلووات ساعت، تولید می‌کند. کارشناسان GAC ادعا کرده‌اند در شرایط استاندارد رانندگی در جاده، خودروی آن‌ها ۳۲۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ، می‌پیماید.

جک چین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات