مرور منتخب برندگان مسابقه تصاویر خبری سال ۲۰۱۶ (بخش دوم)

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
مطالعه 9 دقیقه
دنیای تصاویر خبری سال گذشته هم شاهد حضور چندین هزار عکس به‌یادماندنی از لحظات تلخ و شیرین حیات انسان بروی این کره بود.
تبلیغات

در بخش نخست این مطلب به تماشای شماری از بهترین تصاویر خبری سال ۲۰۱۶ نشستیم که برندگان این رقابت معتبر عکاسی در شاخه‌های گوناگونی همچون اخبار عمومی و محلی، طبیعت، مسائل معاصر و... بودند. در این بخش و در ادامه‌ی بخش نخست، با دیگر برگزیدگان این رقابت آشنا خواهیم شد. تصاویری که ظاهرا بیشتر نمایانگر نتایج تأسف‌بار طمع، قدرت‌طلبی و بی‌رحمی نوع بشر هستند.

۱.

اخبار عمومی- در بخش انفرادی جایزه نخست به این تصویر رسید: «پیکارجوی دولت اسلامی در حال درمان در بیمارستان کردها». در این تصویر پزشکی را در حال مداوا و مرهم گذاشتن بر سوختگی‌های یعقوب ۱۶ ساله می‌بینیم که یکی از پیکارجویان دولت اسلامی موسوم به داعش است. در پس‌زمینه، تصویری از «عبدالله اوجالان» رئیس حزب کارگران کردستان قابل مشاهده است که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد. این تصویر در بیمارستانی در کشور سوریه و در تاریخ اول آگوست سال ۲۰۱۵ ثبت و ضبط شده است.

۲.

برگزیدگان مسابقه عکس خبری سال ۲۰۱۶

در بخش انفرادی شاخه‌ی طبیعت، عنوان نخست به این تصویر تعلق پیدا کرد که «طوفان در برابر ساحل بوندی» (Bondi Beach) نام دارد. در این ساحل در شهر سیدنی، جایی که مردم برای گرفتن حمام آفتاب جمع شده‌اند، نمایی ترسناک از ابرهای طوفان‌زا قابل مشاهده است که حالتی تهدیدکننده به تصویر بخشیده‌اند.

۳.

جایگاه سوم در بخش مردم به این تصویر با نام «پرتره‌ی خانواده‌ای ازدست‌رفته» رسید. عکسی تأمل‌برانگیز از یک خانواده پناهجو در کمپ آوارگان واقع در دره بقاع لبنان که در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۵ ثبت و ضبط شده است. صندلی خالی در این تصویر، نماینده عضوی از خانواده است که یا در خلال جنگ کشته شده و یا سرنوشتی نامعلوم دارد، چرا که از مکان فعلی او هیچ اطلاعی در دست نیست.

۴.

جایگاه دوم بخش طبیعت- انفرادی: «نجوای وال‌». در این تصویر بی‌نظیر، بیننده شاهد حضور غواصانی است که در اطراف یک وال جمع شده‌اند که در حال به دنیا آوردن نوزاد خود است. این تصویر در اطراف «روکا پارتیدا» (Roca Partida) در کشور مکزیک و در تاریخ ۲۸ ژانویه سال ۲۰۱۵ ثبت شده است.

۵.

برنده‌ی نخست بخش مردم در بخش انفرادی این تصویر است. این عکس دیدنی، تصویرگر کودکی بارانی پوش است که در انتظار ثبت نام در کمپ پناهجویان در کشور صربستان لحظه‌شماری می‌کند.

۶.

این تصویر برنده‌ی جایگاه دوم ورزش در بخش گروهی است که تصویرگر کشتی‌گیران سنگالی است. این دو کشتی‌گیر در جریان یک فستیوال موسیقی و نمایش کشتی، روی در روی هم قرار گرفته‌اند. تاریخ ثبت عکس:۵ آوریل ۲۰۱۵

۷.

عنوان نخست در شاخه‌ی مردم بخش گروهی این تصویر است. یکی از ناگوارترین فجایع هسته‌ای جهان بی‌هیچ تردید حادثه‌ی نیروگاه اتمی چرنوبیل است. درست پنج ماه بعد از وقوع این رویداد، بادهای قدرتمندی حاوی مقدار زیادی عناصر رادیواکتیو به این سو و آن سوی اروپا روان شدند. درست در همان زمان و در صد کیلومتری جنوب این نیروگاه و در شهر کیف دختری متولد شد، این دختر که ماریا نام دارد یکی از قربانیان این تراژدی بود.

او به‌محض تولد از عوارض گوناگون ناشی از تشعشات و مواد هسته‌ای رنج می‌برد و ناگزیر بیشتر عمرش را روی تخت بیمارستان و دور از خانواده سپری کرد. در سن ۱۹ سالگی او دچار مشکلات بیشتری از جمله تپش قلب شدید هم شد. در مجموع حوادث دست به دست هم داد و او را دچار اندوه و احساس گناه کرد، اما با گذشت هر سال او بالاخره موفق شد خود و دیگران را ببخشد و با شرایط خودش کنار بیاید.

در آوریل سال ۲۰۱۵ یک عکاس موفق به پیدا کردن ۲۰ حلقه نگاتیو قدیمی در شهر پری‌پیات در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل شد که مدت‌ها از تاریخ انقضایشان می‌گذشت. به هر حال این عکاس موفق به پیدا کردن راهی برای استفاده از این نگاتیوها شد و تصمیم گرفت روایتگر داستان امروز چرنوبیل و قربانیان آن باشد ماریا هم یکی از سوژه‌های او بود.

۸.

اخبار عمومی- انفرادی: برنده سوم این بخش، این تصویر هوایی از اثرات انفجار مهیبی است که در شهر «تیانجین» چین روی داد.

۹.

اخبار عمومی در بخش گروهی: جایگاه دوم به تصویری با نام «کودکان دوما» رسید. تصویری از دخترکی مجروح در بیمارستان، که همچون بسیاری دیگر از کودکان بی‌گناه سوری در جریان حملات دولت سوریه برای بازپس‌گیری شهرهای تحت کنترل مخالفان زخمی می‌شوند یا جان می‌سپارند.

۱۰.

جایزه‌ی نخست زندگی روزمره در بخش انفرادی به این تصویر رسید. مردان چینی در حال کشیدن یک سه‌چرخه در نزدیکی نیروگاه سوخت زغالی در شهر «شانشی» چین هستند. تاریخ این کشور نشان از وابستگی شدید چین به سوخت‌های فسیلی برای تأمین انرژی خود دارد، منبعی که مسئول اصلی تولید بخش قابل توجهی از مونوکسید کربن، آلودگی هوای این کشور و نیز اثرات مخرب زیست‌محیطی در سطح جهان است و در نهایت به گفته‌ی دانشمندان و پژوهشگران محیط زیست، عامل اصلی پدیده‌ی گرم شدن زمین است.

۱۱.

مسائل معاصر در بخش گروهی شاهد انتخاب این تصویر به‌عنوان برنده نخست بود: «برده‌داری مدرن». عبدالله ۱۵ ساله، زندانی در اتاقی که با ردیفی از نرده‌ها مستحکم شده است که او را از اقدام برای فرار بازمی‌دارد. این داستان زندگی پسرانی است که در مدرسه‌ای در کشور سنگال زندگی می‌کنند. اداره‌کنندگان این مدرسه اغلب این کودکان را مورد ضرب و شتم و البته سوءاستفاده قرار می‌دهند. از سوی دیگر آن‌ها هر روز باید در خیابان‌های شهر به گدایی بپردازند و درآمدشان را به مدرسه تحویل دهند.

تصویر بعدی نیز روایتگر زندگی همین کودکان است که بدون هیچ امکانات رفاهی، شب را روی زمین به صبح می‌رسانند.

۱۲.

پروژه‌های بلندمدت در بخش گروهی، این تصویر را به‌عنوان برنده جایزه سوم شناخت. تصویری از پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی که در ۱۲ آوریل سال ۲۰۱۱ گرفته شده است. نمایی از افق این شهر که در یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان واقع شده است، کشوری که اطلاعات اندکی در مورد آن وجود دارد. در حقیقت عکاسان مستقل اندکی در این کشور حضور دارند و فعالیت می‌کنند و این عکس جزو مجموعه تصاویری است که زندگی روزمره‌ی شهروندان، رویدادهای نظامی و مراسم‌های این کشور را مستندسازی کرده است.

۱۳.

عنوان دوم بخش انفرادی اخبار محلی به این تصویر رسید: راهپیمایی علیه تروریسم در شهر پاریس». بعد از ۵ حمله تروریستی در این شهر که با قتل کاریکاتوریست‌های روزنامه «شارلی ابدو» آغاز شد، این شهر شاهد اعتراضات علیه فعالیت‌های تروریستی بود.

۱۴.

در بخش مسائل معاصر، این عکس جایزه دوم بخش گروهی را به دست آورد. تصویری از مهاجران لیبیایی که توسط کشتی پزشکان بدون مرز در دریای مدیترانه نجات داده شده‌اند.

۱۵.

اخبار عمومی- گروهی: جایزه دوم به این تصویر رسید که باز هم نمایانگر رنج و درد مردم شهر دومای سوریه است.

۱۶.

طبیعت در بخش گروهی جایزه دوم خود را به این تصویر داد که با نام «جنگ عاج» شناخته می‌شود. تصویری از یک جنگجو که متعلق به یک گروه مسلحانه است که برای تأمین غذا و تسلیحات خود به تجارت غیر قانونی عاج وابسته هستند. البته مردم محلی خود در صف اول مقابله با این رفتار غیر قانونی هستند که جمعیت فیل‌های آفریقا را با خطر انقراض مواجه کرده است.

۱۷.

تصاویر برگزیده مسابقه عکس خبری سال 2016

اخبار عمومی در بخش گروهی جایزه نخست خود را به این عکس تقدیم کرد: بحران پناهجویان. باز هم تصویری دردناک از مصائب پناهجویان سوری که تازه با قایق به ساحل رسیده‌اند و قصد دارند به سمت دهکده‌ای در یونان بروند. این عکس در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۵ به ثبت رسیده است.

با نمایش این تصویر به پایان این مطلب رسیدیم. در میان این مجموعه تصاویر، کدام یک بیش از بقیه توجه شما را به خود جلب کرد؟ خوشحال خواهیم شد شنونده‌ی نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات