همه چیز در مورد دوربین آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل طی مراسم شب گذشته، نسل جدید آیفون‌هایش را رونمایی کرد. نکته‌ی جالب در مورد مراسم شب گذشته، پرداختن فیل شیلر به جزئیات سخت‌افزاری آیفون 7 و آیفون 7 پلاس برخلاف همیشه بود. در ادامه با زومیت باشید تا نگاهی به تغییرات و بهبود‌های انجام شده در دوربین آیفون 7 و آیفون 7 پلاس داشته باشیم.
تبلیغات

اپل شب گذشته مراسم رونمایی از آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را برگزار کرد که البته این مراسم منحصر به رونمایی این دو گوشی هوشمند نبوده و نسل جدید اپل واچ نیز طی این مراسم رونمایی شد. طی مراسم اپل بسیاری از شایعات مطرح شده در مورد این گوشی هوشمند رنگ واقعیت به خود گرفت که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به حذف جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری در کنار بهره‌گیری از دوربین دوگانه در آیفون ۷ پلاس اشاره کرد.

با وجود بهره‌گیری از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، ساختار دوربین این دو گوشی‌هوشمند تغییر بسیاری را به خود دیده است. در ادامه به بررسی دوربین هر یک از دو آیفون جدید خواهیم پرداخت. در ابتدا نگاهی به دوربین آیفون ۷ خواهیم داشت.

آیفون ۷: سنسور جدید با لرزش گیر اپتیکال

رزولوشن دوربین آیفون ۷ تغییری با آیفون ۶ اس نداشته و همان ۱۲ مگاپیکسلی است که در نسل پیشین نیز شاهد آن بودیم، اما سنسور مورد استفاده در کنار لنزی که جلوی آن قرار گرفته بصورت کامل متحول شده است. اپل جزئیات زیادی را در مورد سنسور مورد استفاده در آیفون ۷ ارائه نکرده است. از جمله‌ی بهبود‌های دوربین آیفون ۷ باید به اضافه شدن لرزش گیر اپتیکال اشاره کرد که برای اولین بار در آیفون ۴.۷ اینچی مورد استفاده قرار گرفته است. لرزش گیر اپتیکال امکان ثبت تصاویر شارپ‌تر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دوربین آیفون 7

همچنین باید به بزرگ‌تر شدن دیافراگم آیفون ۷ در مقایسه با نسل‌های پیشین اشاره کرد. دیافراگم لنز دوربین آیفون ۷ برابر F/1.8 است در حالی که نسل‌های پیشین از دیافرگام F/2.2 بهره می‌بردند. براساس اطلاعات ارائه شده لنز جدید با دیافرگام بازتر می‌تواند تا ۵۰ درصد نور بیشتری را به سوی سنسور بتاباند. همچنین لنز مورد استفاده در آیفون ۷ از ۶ المان تشکیل شده که ثبت تصاویر شارپ با کیفیت بالا را نوید می‌دهد، حال آنکه در لنز آیفون‌های پیشین شاهد استفاده از لنزهای ۵ المان بودیم.

در آیفون ۷ از وجود یک فلش متشکل از چهار LED بهره گرفته شده که در مقایسه با فلش نسل پیشین با دو LED قادر است تا ۵۰ درصد روشنایی بیشتری را تامین کند. همچنین این فلش با بهره‌گیری از اطلاعاتی نظیر رنگ و نور محیطی که از آن تصویربرداری می‌شود، شدت نور را تنظیم می‌کند. آیفون ۷ همچنین به سنسور جدیدی با عنوان Flicker مجهز شده که بصورت خودکار سرعت شاتر دوربین را تنظیم می‌کند. این سنسور برای جلوگیری از عکس‌هایی که در اثر سوسو زدن نور مصنوعی در محیط‌های سربسته، با کیفیت پایین ثبت می‌شوند.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون 7

آیفون ۷ پلاس: دوربین دوگانه با قابلیت ایجاد بوکه

اپل در آیفون ۷ پلاس دامنه‌ی تغییرات دوربین را گسترده‌تر کرده است. آیفون ۷ پلاس پس از حرف و حدیث‌های فراوان به همراه دوربین دوگانه عرضه می‌شود. این گوشی از وجود دو دوربین با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اما با لنزهای متفاوت بهره می‌برد، بطوریکه دوربین اصلی مجهز به لنز عریض و دوربین دوم مجهز به یک لنز تله فوتو است. اپل برای اولین بار در آیفون ۷ پلاس از لنز تله فوتویی در دوربین دوم با دیافراگم F/2.8 استفاده کرده که می‌توان از آن برای زوم اپتیکال دو برابری در فاصله‌ی کانونی ۵۶ میلی متری استفاده کرد. پس از اجرای اپلیکیشن دوربین با یکبار لمس کلید شاتر از دوربین با لنز عریض و با دو بار کلیک متوالی روی کلید شاتر از لنز تله فوتو برای تصویربرداری استفاده می‌شود. در دوربین دوم می‌توان زوم تا دو برابر را بصورت اپتیکال انجام داد، حال آنکه اسلایدر پیش‌بینی شده امکان زوم ۱۰ برابری بصورت نرم‌افزاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دوربین آیفون 7 پلاس

بهره‌گیری از دو لنز متفاوت در پشت آیفون ۷ پلاس قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربران می‌گذارد که استفاده از افکت بوکه یکی از این قابلیت‌ها است. بوکه یکی از ویژگی‌های عکسبرداری با دوربین‌های DSLR گران قیمت است. این قابلیت را می‌توان در حالت Portrait در اپلیکیشن دوربین آیفون ۷ پلاس مورد استفاده قرار داد. البته علاقمندان برای بهره‌گیری از این ویژگی باید تا اواخر سال جاری میلادی به انتظار بنشینند تا قابلیت‌های جدید در قالب یک بروزرسانی نرم‌افزاری ارائه شود. در این بروزرسانی شاهد قابلیتی شبیه به دوربین‌های لایترو نیز خواهیم بود که می‌توان فوکوس را تغییر داد. یکی از نقاط ضعف روش‌های نرم‌افزاری برای ایجاد بوکه در تصاویر، عدم تعیین مرز صحیح بین ناحیه فوکوس و ناحیه بلور شده در پس زمینه است، بطوریکه برای مثال در تصاویر پرتره که چهره‌ی سوژه هدف اصلی بوکه است، بخشی از چهره نیز در نقاط هم مرز با پس زمینه، تار می‌شود. باید دید که اپل چگونه توانسته این مشکل را حل کند.

نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 7 پلاس

استفاده از پردازنده تصویر جدید

اپل در دوربین‌های خود از پردازنده‌ی تصویر (Image Signal Processor) جدیدی استفاده کرده که ۶۰ درصد سریع‌تر و ۳۰ درصد بهینه‌تر از نسل قبل پردازنده‌ی تصویر این کمپانی است. این پردازنده‌ی تصویر را باید بخشی از تراشه‌ی جدید اپل بدانیم که با عنوان A10 Fusion معرفی شد. پردازنده‌ی تصویر جدید مورد استفاده در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس قادر است ۱۰۰ میلیارد عملیات را در کمتر از ۲۵ ثانیه انجام دهد. این پردازنده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای بهبود تصاویر بهره می‌برد.

پردازنده تصویر جدید آیفون 7

وظیفه‌ی پردازنده‌ی تصویر، تنظیم نوردهی خودکار، تنظیم سفیدی، رنگ‌ها، کاهش نویز و ترکیب تصاویر در صورت نیاز است.

پشتیبانی از ثبت تصاویر با فرمت RAW و تصاویر سلفی شارپ‌تر

اما تغییرات در قابلیت‌های دوربین نسل جدید آیفون‌های اپل به همین جا خلاصه نمی‌شود. اپل در دوربین سلفی نیز تغییراتی را ایجاد کرده و از یک سنسور جدید ۷ مگاپیکسلی در دوربین پنل جلو استفاده کرده است. دوربین جدید سلفی قادر است تا تصاویر شارپ‌تری را ثبت کند. همچنین باید به فلش رتینای در نظر گرفته شده برای دوربین سلفی اشاره کرد که با استفاده از آن در محیط‌های کم نور می‌توان تصاویر شارپ‌تر با رنگ‌های غنی‌تری را ثبت کرد. این دوربین قادر است ویدیوهای فول اچ‌دی را ثبت کند که برای مکالمات ویدیو با کیفیت بالا بسیار مناسب است.

دوربین پشتی از ثبت تصاویر با فورمت RAW نیز پشتیبانی می‌کند تا پردازش تصاویر پس از ثبت آن امکان‌پذیر باشد. در جدول زیر می‌توانید تغییرات در دوربین آیفون‌های اپل را مشاهده کنید. برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های دوربین آیفون‌های جدید باید این گوشی را از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه دوربین آیفون های اپل

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات