سیستم خودران تسلا جان یک مرد را نجات داد

چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تاکنون استفاده از سیستم­‌های خودران موجب تصادفات مختلفی شده است که سیستم خودران کمپانی تسلا نیز در این زمینه مستثنی نیست. اما این بار سیستم ارائه شده توسط این کمپانی موجب نجات جان یک وکیل شده است. برای اطلاع از جزئیات این خبر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سیستم خودران تسلا تاکنون باعث چند تصادف شدید شده است که این امر حرف و حدیث­‌های بسیاری را برای این شرکت به همراه داشته است. یکی از نتایج این تصادفات، زیر سوال رفتن قابلیت اطمینان این تکنولوژی توسط مردم است. به همین خاطر، تسلا به تبلیغی مناسب و قوی برای سیستم خودران خود نیازمند است. تبلیغی که شاید تسلا توانسته است در داستان یک وکیل ۳۷ ساله به نام جاشوا نیلی (Joshua Neally) پیدا کند. این مرد مدعی است، سیستم خودران تسلا در شرایط اضطراری پزشکی توانسته است جان او را نجات دهد.

جاشوا در مصاحبه‌­ای با مجله اینترنتی اسلیت (Slate) حادثه­ را شرح داده است:

آخرین روزهای ماه جولای بود و مثل همیشه از محل کارم در اسپرینگ فیلد میسوری حرکت کردم تا مسیر ۴۵ دقیقه‌ای تا خانه‌­ام در برانسون را طی کنم. فکر کردم شاید بد نباشد از سیستم خودران مدل ایکس برای پیمودن این مسیر استفاده کنم. ۵ دقیقه از آغاز حرکتم گذشته بود که درد شدیدی در ناحیه شکمم شروع شد و این درد تا قفسه سینه‌­ام ادامه داشت. خیلی زود فهمیدم که اوضاع اصلاً خوب نیست و به­‌سرعت سیستم خودران را روی نزدیک‌­ترین بیمارستان، که حدوداً ۴۰ کیلومتر با من فاصله داشت، تنظیم کردم و این سیستم مرا به موقع به بیمارستان رساند تا مداوای پزشکی روی من انجام شود.

پزشکان در نهایت مشکل او را گرفتگی یکی از عروق ریوی تشخیص دادند و به گفته‌­ی آن‌­ها اگر به موقع به بیمارستان نمی‌­رسید می‌توانست موجب مرگ نیلی شود. به لطف عملکرد مناسب سیستم خودران تسلا، این اتفاق ناخوشایند در نهایت پایان خوبی داشت. جاشوا گفته است که اگرچه بهترین کار در چنین مواقعی توقف خودرو و تماس با فوریت­‌های پزشکی است، اما در آن شرایط دردناک، او به این سیستم اعتماد کرده است و پاسخ اعتماد خود را نیز دریافت کرده است.

این که تکنولوژی جان نیلی را نجات داده است یا خیر جای بحث دارد اما، هیچ کسی مخالف این حقیقت نیست که این تکنولوژی نقش مهمی در زنده ماندن او داشته است تا او اکنون بتواند داستان این حادثه را برای ما تعریف کند.

تسلا X

اما چرا این داستان مهم است؟

با وجود آتش سنگین انتقادات به تسلا برای تصادفات ایجاد شده توسط سیستم خودران این کمپانی و زیر سوال رفتن قابلیت اطمینان به این تکنولوژی، وجود چنین داستانی می­تواند اندکی از بار این انتقادات بکاهد. تعجب ندارد که ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، با شنیدن داستان جاشوا آن را برای ۴.۷ میلیون هوادار خود در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد.

اما سوال اینجاست که آیا حقیقتاً سیستم خودران تسلا جان این مرد ۳۷ ساله را نجات داده است؟

مسلماً نمی­‌توان گفت که این تکنولوژی تنها عامل حفظ جان جاشوا بوده است اما به هر حال نقش بزرگی در این حادثه ایفا کرده است و به همین خاطر می­‌توانیم این تکنولوژی را تحسین کنیم. پس این بار قبل از آن که تصادفات ناشی از این سیستم را نکوهش کنیم بد نیست که داستان جاشوا را نیز به­‌ خاطر بیاوریم، هرچند که خاطره آن تصادفات هرگز از یاد نمی­‌رود و تسلا باید به بهبود این تکنولوژی ادامه دهد.

به‌عنوان آخرین جمله می‌توان گفت، با وجود ضعف­‌های جدی که نیاز به رفع شدن دارند، این تکنولوژی فواید زیادی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات