مقایسه جزئیات منتشر شده از دوربین آیفون 7 اپل با گوشی هوشمند پیکسل گوگل

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
با وجود این که شرکت گوگل به طور مستقیم با آیفون‌های شرکت اپل به رقابت نمی‌پردازد اما مشاهده‌ی تفاوت‌ها و شباهت‌های میان نسل‌های مختلف دستگاه‌های هوشمند این دو شرکت که به صورت پیاپی در مقابل یکدیگر عرضه می‌شوند، جالب است. همراه زومیت باشید تا به مقایسه‌ی جزئیات منتشر شده از دوربین آیفون 7 با گوشی هوشمند پیکسل گوگل بپردازیم.
تبلیغات

در حالی که شرکت گوگل رقابت مستقیمی با آیفون‌های شرکت اپل ندارد اما تماشای تفاوت‌ها و شباهت‌های میان نسل‌های مختلف دستگاه‌های هوشمند دو شرکت یاد شده که به طور متوالی در مقابل همدیگر عرضه می‌شوند، جالب توجه است. شرکت گوگل قصد دارد که نام نکسوس (Nexus) را از گوشی‌های هوشمند خود حذف کرده و آن‌ها به صورت انحصاری تحت عنوان پیکسل (Pixel) عرضه کند که بی‌شباهت به خط تولید کروم‌بوک پیکسل و تبلت این شرکت نیست.

هم‌اکنون به نظر می‌رسد که مقایسه‌ی آیفون و گوشی‌های هوشمند گوگل مناسب‌تر از هر زمانی باشد. کاربر توییتری LlabTooFeR که به انتشار اطلاعات محرمانه مشهور است، اطلاعاتی را درباره‌ی گوشی هوشمند Pixel XL شرکت گوگل فاش کرده است که حکایت از احتمال تجهیز شدن دوربین این گوشی به دو نسل آینده‌ی حسگرهای تحسین برانگیز IMX سونی دارد. طبق اظهارات همین منبع اطلاعاتی، دیگر گوشی‌های پیکسل گوگل هم از همان حسگرها استفاده خواهند کرد.

فبلت Galaxy Note 7 سامسونگ از لنز IMX260 ساخت سونی که در دوربین پشتی گوشی هوشمند گلکسی اس 7 استفاده شده، بهره می‌برد. این موضوع به وسیله‌ی وب‌سایت iFixit که در زمینه‌ی بررسی تعمیرپذیری دستگاه‌های هوشمند تخصص دارد، تایید شده است. همچنین، شرکت سونی در هفته‌ی جاری استفاده از حسگرهای سفارشی IMX300 سونی در گوشی پرچم‌دار Xperia XZ و Xperia X کامپکت را تایید کرده است.

مقایسه دوربین آیفون 7 و گوگل پیکسل

هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در مورد مفهوم سفارشی بودن حسگر IMX300 در دست نیست. شرکت سونی حسگر (sensor) یاد شده را به صورت سنسور ۲۵ مگاپیکسلی سفارشی کرده و در چندین گوشی هوشمند قبلی خود استفاده کرده است. این حسگر ۷.۸۷ میلی متری (۱/۲.۳ اینچ) با اندازه‌ی سلول ۱.۱ میکرومتری، فناوری رنگ RGB و غیره، بر پایه‌ی همان حسگر استفاده شده در گوشی‌های هوشمند زیر است:

  • سونی اکسپریا Z5 پریمیم
  • سونی اکسپریا Z5
  • سونی اکسپریا Z5 کامپکت
  • سونی Xperia X پرفورمنس
  • سونی Xperia X
  • سونی Xperia X کامپکت
  • سونی اکسپریا XZ

هر کدام از برندهای بزرگ گوشی‌های هوشمند در حال کار بر روی حسگر دوربین گوشی هوشمندی هستند که برای دستگاه خود سفارشی‌شده است. حالا این سوال پیش می‌آید که اپل در صورت پایان دادن به استفاده از حسگر یک سازنده یا دیگر سازنده، چه اتفاقی می‌افتد؟

این قضیه واقعا هیچ اهمیتی ندارد. چیزی که مهم است، قرار دادن گوشی‌های هوشمند پس از عرضه‌ی رسمی آنها در کنار هم و گرفتن عکس‌های مشابه است. در طول چند سال گذشته تا به الان، دوربین گوشی‌های هوشمند پرچمدار شرکت‌های اپل، سامسونگ، سونی، ال‌جی و اچ‌تی‌سی پیشرفت شگرفی داشته است. آنها هم‌اکنون خارق‌العاده هستند. در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که استفاده از دوربین گوشی هوشمند محبوب‌تر و کاربردی‌تر از دوربین‌های DSLR و کامپکت (point and shoot) شده و به ندرت از این دوربین‌ها استفاده می‌شود.

پیشرفت بعدی چه خواهد بود؟

آیفون 7 پلاس به احتمال بسیار قوی مجهز به یک دوربین با لنز دوگانه خواهد بود. یکی از این لنزها دارای زاویه‌ی دید گسترده و لنز دوم دارای لنز تله‌فوتو است. هر دو لنز یاد شده، ۱۲ مگاپیکسلی خواهند بود. به علاوه، آیفون ۷ پلاس ممکن است مجهز به فلاش دوربین با ۴ عدد فلاش LED باشد که در نسل‌های قبلی آیفون از ۲ فلاش ال‌ای‌دی استفاده شده است. ایده‌ای وجود دارد که می‌تواند مشاهده و درک فضای سه بعدی اطراف، به خاطر سپردن آن فضا و امکان قرار دادن اشیا در فضای یاد شده مانند دایناسور موجود در ویدیوی زیر که مربوط به رویداد Google I/O 16 است، به وسیله‌ی گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل ممکن کند.

این اطلاعات و ایده‌ها قطعی نیستند اما مواردی وجود دارد که حتمی بوده از دیدن آن‌ها شگفت زده نخواهیم شد:

۱- دستگاه‌های موسوم به پیکسل شرکت گوگل با توانایی‌های پیشروی خود، چشم‌اندازی اساسی و بلندپروازانه را ارائه خواهند داد. این دستگاه‌ها ممکن است لزوما زندگی کاربران را دگرگون نکنند، اما قطعا برای این کار نهایت تلاش خود را خواهند کرد.

۲- گوشی‌های هوشمند آیفون 7 و آیفون 7 پلاس اپل دوربینی خواهند داشت که از عملکرد فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بنابراین هنوز هم نام آیفون و برند اپل به عنوان یک شرکت قابل اعتماد در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

آیا دوربین آیفون ۷ و گوشی هوشمند پیکسل کاربران را راضی خواهد کرد؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه وب‌سایت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات