ایفا 2016 و پیش بینی هایی از آینده دنیای فناوری تا پایان سال جاری

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
ایفا ۲۰۱۶ محل معرفی محصولات جدید و روندهای تازه‌ای در تولید محصولات فناورانه بود. در نمایشگاه امسال، محصولات و خدماتی معرفی شدند که برخی از آنها می‌توانند مثال‌های خوبی از آینده‌ی دنیای فناوری در حوزه‌ی خود باشند. با توجه به این محصولات می‌توان روند تولید و معرفی گجت‌های هوشمند را تا پایان سال جاری میلادی حدس زد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با توجه به معرفی انواع محصولات در ایفا ۲۰۱۶، می‌توانیم روند تولید و معرفی گجت‌های هوشمند را تا پایان سال جاری پیش‌بینی کنیم. اگرچه در نمایشگاه امسال محصول آن چنان خاصی معرفی نشد، اما دسته بندی‌های گوناگونی از محصولات در این نمایشگاه حضور داشتند و برخی از آنها مانند واقعیت مجازی نیز نقش خود را پررنگ‌تر کرده بودند. در ادامه به بررسی برخی روندهای ایجاد شده در تولید محصولات با توجه به نمایشگاه امسال می‌پردازیم.

گوشی‌های میان‌رده با قیمت بالا

Xperia xz xperia x compact

در IFA 2016 پرچمدار خاصی در دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی نشد. اما شرکت‌های مختلف مانند سونی تلاش کردند تا کوشی‌های میان‌رده‌ی با کیفیتی معرفی کنند. این روند باعث شده تا گوشی‌های میان‌رده با کیفیت بیشتری تولید شوند و از طرفی، قیمت آنها نیز به تدریج بالا رود. در نتیجه، شاهد محصولاتی هستیم که در کناز مشخصات سخت‌افزاری قابل قبول (و نه عالی)، قیمت بالایی دارند.

ساعت‌های هوشمند گرد خواهند شد

ساعت هوشمند گرد

با توجه به معرفی محصولات جدید در دسته‌ی ساعت‌های هوشمند، متوجه می‌شویم که شرکت‌های تولیدکننده (به جز اپل) به تولید ساعت‌های گرد علاقمند شده‌اند. طراحان شرکت‌ها به این نکته واقف شده‌اند که طراحی گرد، بهترین نوع طراحی برای یک ساعت است. به طور مثال، سامسونگ و ایسوس در ابتدا با ساعت‌های مربعی وارد این بازار شدند اما آخرین محصولات پرچمدار آنها، طراحی گرد دارند. در نتیجه انتظار می‌رود که در ماه‌های آتی ساعت‌های هوشمند مربعی کم‌کم از بازار خارج شوند و تنها شاهد حضور ساعت‌هایی با طراحی گرد باشیم.

حضور جدی نسل هفتم پردازنده‌های اینتل در بازار لپ‌تاپ‌ها

نسل هفتم اینتل

خانواده‌ی Core از پردازنده‌های اینتل وارد نسل هفتم شده‌اند و تمرکز این شرکت بر طراحی چیپ‌های مدرن برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود که محصولات جدید بیشتری مجهز به این نسل از پردازنده‌ها، در فصل‌های فروش بازگشایی مدارس و تعطیلات پایان سال میلادی به بازار عرضه شوند. طبق نظر کارشناسان، ماه‌های پیش رو بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ هستند.

لپ‌تاپ‌ها چند کاره می‌شوند

یوگا بوک

ایسر در نمایشگاه امسال از لپ‌تاپ فوق باریک و چندکاره‌ی خود با نام Spin 7 رونمایی کرد. این شرکت محصولات دیگری با رنج قیمتی متنوع نیز معرفی کرد که همه‌ی آنها چندکاره بودند. از Spin 1 که کمترین قیمت را داشت تا Spin 7 که با قیمت ۱۲۰۰ دلار معرفی شد. لنوو نیز به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگگان لپ‌تاپ، انواع مختلفی از محصولات چندکاره با قیمت مناسب مانند یوگا بوک با قیمت ۵۵۰ دلار و Miix 510 با قیمت ۶۰۰ دلار را معرفی کرد. با توجه به روند معرفی محصول این کمپانی‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که لپ‌تاپ‌های چندکاره (لپ‌تاپ-تبلت) به تدریج جای خود را در بازار پیدا می‌کنند و کاربران در آینده‌ی نزدیک، خواه نا خواه مجبور به خرید چنین محصولاتی خواهند بود.

فناوری Eye-tracking به بلوغ می‌رسد

مانیتور ایسر

کمپانی Tobii یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی کنترل با چشم است که حدود ۵ سال پیش وارد این عرصه شده و تلاش‌های زیادی برای تجاری سازی محصولاتش دارد. در ایفا ۲۰۱۶، تعدادی از نمایشگرهای مدل Predator شرکت ایسر به این تکنولوژی مجهز شده بودند. این تکنولوژی در دستگاه‌های قابل حمل Alienware و MSI نیز استفاده می‌شود. به طور کلی این فناوری در حال رسیدن به بلوغی برای تجاری شدن است. شرکت‌های دیگر مانند اینتل نیز در حال کار بر روی طرح‌هایی از این دست هستند. تکنولوژی کنترل چشم اینتل با نام RealSense نیز به نکامل قابل قبولی برای عرضه به بازار رسیده است.

همه‌گیر شدن واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی

با نگاهی به شرکت‌های فعال در زمینه‌ی واقعیت مجازی در ایفا ۲۰۱۶ به این حقیقت می‌رسیم که این عرصه دیگر از انحصار شرکت‌هایی مانند اچ‌تی‌سی خارج شده و کمپانی‌های زیادی در حال تلاش برای ورود به آن هستند. شرکت‌های بزرگی مانند کوالکام، آلکاتل و ایسر هر کدام یا محصول جدیدی در این زمینه‌ معرفی کردند و یا تکنولوژی خاصی که بتوان در این زمینه استفاده کرد را به بازار عرضه کردند. در بخش نرم‌افزاری این بازار نیز فعالان زیادی در حال ورود هستند.

آینده‌ی نامعلوم تبلت‌ها با وجود عرضه‌ی محصولات با کیفیت

تبلت لنوو

شرکت‌های معروف زیادی مانند هواوی و لنوو، در ایفا ۲۰۱۶ تبلت‌هایی با کیفیف و عالی ارائه کردند. تبلت‌های مدیاپد ام ۳ هواوی و یوگابوک لنوو هر دو نمونه‌ای از محصولات با کیفیت و رده بالا در این بازار بودند. ایسوس نیز با عرضه‌ی Zenpad 3S نشان داد که هنوز حرف زیادی برای گفتن در این بازار دارد. اما سوال اصلی این است که آیا کاربران با وجود گوشی‌های هوشمند قدرتمند مجهز به صفحات نمایش بزرگ، هنوز به تبلت‌ها نیاز دارند؟

آشپزخانه‌ها هم هوشمند می‌شوند

آشپزخانه هوشمند

حضور لوازم خانگی هوشمند در ایفا ۲۰۱۶ مثال‌زدنی است. یکی از مواردی که در حال همه‌گیر شدن در این محصولات است، راهنماهای آشپزی هوشمند است. شارپ با عرضه‌ی فر هوشمند Love2Cook، یک فر مجهز به دستور غذایی به بازار عرضه کرده است. از سوی دیگر، بوش محصول هوشمندی مجهز به اپلیکیشن آشپزی معرفی کرده وسامسونگ نیز قصد دارد اپلیکیشن Club des Chefs را برای آشپزی در کنار اساتید این رشته به لوازم خانگی هوشمند خود اضافه کند. یکی دیگر از محصولات فوق هوشمند نیز اجاق SenseCook شرکت AEG است که حتی دما و زمان پخت را نیز طبق نظر کاربر تنظیم می‌کند.

مشکل هویت شرکت‌های بزرگ

کنفرانس ایفا 2016

زمانی بود که شرکت‌های برای حفظ هویت و اعتبار خود تنها به حفظ کیفیت بسنده می‌کردند. اما کنفرانس‌های خبری ایفا ۲۰۱۶ نشان داد که این روند در حال تغییر است. شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا به مخاطبان نشان دهند که در حال تحقیق و توسعه برای عرضه‌ی فناوری‌های جدید و یا ورود به بازارهای جدید هستند. به طور مقال پاناسونیک خبر از حضور در بخش تکنولوژی‌های پاک می‌دهد، از سوی دیگر سامسونگ عنوان می‌کند که شغل‌های جدیدی برای کشورهای دچار بحران اقتصادی ایجاد کرده و سونی نیز با تکیه بر زبان طراحی جدید و مشترک Kando در محصولات واکنم، قصد دارد تا عزم راسخ خود در استفاده از طراحی زیبا را نشان دهد.

این اهداف هنری و انسان‌دوستانه برای نشان دادن تلاش شرکت‌ها در حفظ هویت کمی مفید هستند اما برای فروش محصولات، آنچنان کارآمد نخواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات