خودرو های کاملا الکتریکی واقعا چه‌ مقدار آلودگی ایجاد می‌‌کنند؟

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
منتقدان خودروهای الکتریکی و دانشمندان محیط زیست به تازگی به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا واقعا خودروی الکتریکی وسیله‌ی نجات ما از آلودگی هوا است؟
تبلیغات

خودروهای شخصی به صدها میلیون نفر از مردم جهان حالتی از حمل‌ونقل بسیار لوکس و راحت و عالی را هدیه کرده است. اما برای آلودگی و تاثیرات منفی گسترده‌ی آن که از تولیدات، راندن آن‌ها برای ۱۰ سال و یا بیشتر و سپس دفع آن‌ها به‌وجود می‌آید، هیچ راه فراری وجود ندارد.

در حالی که طرفداران و برخی از دولت‌ها برای استفاده از خودروهای الکتریکی فشار می‌آورند، این سوال مطرح می‌شود خودروهایی که دوشاخه‌هایشان را برای دریافت انرژی به شبکه‌ی سراسری وصل می‌کنند، در کل چه‌قدر آلودگی منتشر می‌کنند. پس از گذشت پنج سال، خودروهای الکتریکی هدف انتقادات کسانی شده‌ است که هنوز از این مسئله راضی نشده‌اند این خودروها ما را به سمت آلودگی کمتر هدایت ‌کنند.

دو نوع از آلودگی باید در نظر گرفته شود، یکی دی‌اکسید کربن، گازی که باعث تغیرات اقلیمی می‌شود. دومی چیزی است که آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا آن را شاخص‌های آلودگی‌ می‌نامد. دیگر مواد سمی که از اگزوز خودروها با موتورهای احتراق بیرون می‌آید و همچنین از دودکش هر نوع نیروگاهی که سوخت‌های هیدروکربنی می‌سوزاند.

پاسخ به مسئله‌ی دی‌اکسید کربن راحت‌تر است. مطالعاتی که توسط گروه‌های متعدد روی خودروهای الکتریکی که در آمریکای شمالی شارژ می‌شوند نشان می‌دهد که آلودگی آن‌ها کمتر و پاک‌تر از تقریبا هر خودروی بنزینی و گازوئیلی است.

پس از گذشت پنج سال، خودروهای الکتریکی هدف انتقادات کسانی شده‌ است که هنوز از این مسئله راضی نشده‌اند این خودروها ما را به سمت آلودگی کمتر هدایت ‌کنند.

اتحادیه‌ی دانشمندان دلواپس نقشه‌ی جالبی از ردپای کربن، از ابتدای استخراج نفت تا رسیدن انرژی به خودروهای الکتریکی (تحت عنوان چاه تا چرخ) که در آمریکای شمالی و با شبکه‌ی انرژی شارژ می‌شوند را تهیه کرده است. این نقشه به‌وضوح نشان می‌دهد که خودروهای الکتریکی، دی‌اکسید کربن بسیار کمتری نسبت به خودروهای با سوخت بنزینی را منتشر می‌کنند.

یک استثنا وجود دارد، آن‌هم زمانی که آن‌ها به شبکه برق با مخلوط سنگینی از ذغال متصل می‌شوند، نیروگاه‌های ذغال سنگی از رده خارج شده‌اند و یا با نیروگاه‌های گاز طبیعی جایگزین شده‌اند و قابل مقایسه با بیشتر اثرات سوخت خودروهایی است که امروزه به فروش می‌رسند، مثل تویوتا پیروس ۵۲-mpg هستند.

به عبارت دیگر، نیسان لیف زمانی که در کانزاس یا اوکلاهاما شارژ می‌شود، مقداری بیشتر از پریوس، زمانی که در شهر کانزاس در حال رانده شدن است آلودگی منتشر می‌کند. در جاهایی که بیشتر خودروهای الکتریکی فروش می‌روند، حتی این تفاوت مقدار آلایندگی به هم نزدیک نیست. در هر صورت خودروهای الکتریکی پیروز میدان هستند، مهم نیست با چه چیزی مقایسه شوند.

خودروی الکتریکی

مطالعات دیگر همان نتایج، اما با اعداد و ارقام متفاوتی را نشان می‌دهند. ولی انتشار دی‌اکسید کربن تنها نوع از آلودگی نیست که باید نگرانش باشیم، بنابراین ما به شاخص‌های آلایندگی بازمی‌گردیم. اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، منواکسید کربن، ترکیبات آلی فرار و ریزگردها تمام چیزهایی است که همگی منتشر می‌شوند و برای سلامتی انسان و سلامت محیط زیست مضر است و همچنین به اموال عمومی آسیب می‌رساند.

پس آیا ماشین‌های سنتی بنزینی و گازوئیلی بهتر است و شاخص‌های آلودگی کمتری تولید می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال ما از سه ابزار و منبع اطلاعات استفاده می‌کنیم.

  • آژانس اطلاعات انرژی (EIA) مخلوطی از داده‌های پایگاه‌های محلی.
  • آزمایشگاه ملی آرگون که مدل GREET را تهیه کرده است، این مدل روی چرخه‌ی عمر آلاینده‌های خودرو تمرکز می‌کند.
  • تخمین‌های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا برای آسیب‌های محیط زیست توسط شاخص‌های آلودگی.

از داده‌های این سه مرکز برای آنالیز میزان آسیب محیط زیست ماشین‌های الکتریکی شارژ شونده نسبت به ماشین‌های سوزاننده‌ی سوخت‌های فسیلی استفاده شده است.

خودروی الکتریکی

هزینه‌های منطقه‌ای آسیب دیدگی زیست محیطی، توسط شاخص‌های آلاینده خودروهای الکتریکی

نتایج در تصویر بالا نشان داده شده است.

توجه کنید که کلیه‌ی خودروها درGREET با "چرخه‌ی سوخت" مدل شده‌اند که شامل تمام منابع مصرفی است: ( حالت‌های انرژی‌های تجدید پذیر و تجدید ناپذیر)، نفت، ذغال سنگ، گاز طبیعی و آب.

این مدل شامل آلابندگی دی‌اکسید کربن - گازهای گل‌خانه‌ای است. در ابتدا دی‌اکسید کربن، متان و اکسیدهای نیتروژن. همچنین شامل هفت شاخص آلایندگی مختلف است که در فرآیند سوخت وجود دارد.مدل GREET، صد فرآیند سوخت متفاوت را که در آن‌ها سوخت می‌تواند تبدیل به انرژی برای حرکت خودرو شود را مدل کرده است. این روش‌ها مقایسه‌ی خوبی روی مفهوم چاه تا چرخ برای خودروهای احتراق داخلی  و خودروهای برقی انجام داده است. این مدل به‌خصوص آلایندگی در ارتباط با استخراج، پالایش و حمل‌ونقل سوخت‌های فسیلی برای خودروهای احتراق داخلی ، خرابی و بهره‌وری جایگاه‌های شارژ خودرو در موضوع خودروهای الکتریکی را در نظر گرفته است.

نتیجه این بررسی نشان می‌دهد که شارژ کردن خودروهای الکتریکی با استفاده از شبکه‌های برق به طور متوسط ۲.۸ سنت در هر مایل آسیب به محیط زیست وارد می‌کند. این مقدار کمی بیشتر از میزان آسیبی است که توسط خودروهای بنزینی، گازوئیلی و یا هیبریدی به محیط زیست وارد می‌کند. البته به جز این موارد، جزییات نشان دهنده‌ی نتایج جالب دیگری نیز است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات