مقایسه بی ام و Z4، مرسدس بنز SLC 43 AMG و پورشه 718 باکستر S

امروز سه رودستر محبوب اسپرت آلمانی، با برچسب قیمت متوسط، یعنی بی‌ام‌و Z4، پورشه 718 باکستر S و مرسدس بنز SLC 43 AMG را، برای شما بررسی و مقایسه می‌کنیم.

تبلیغات

معرفی رقبا

amg-slc-43-z4-718

با دیدن نام پورشه باکستر جدید کنار دو رقیبش در این بررسی، اولین چیزی که نا عادلانه به نظر می‌رسد، ۲ سیلندر کمتر پورشه است! ولی پورشه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قدرت این موتور ۴ سیلندر را پا به پای رقبا بالا آورده، تا دقیقا میان بی‌ام‌و و مرسدس بنز باشد. از لحاظ قدرت، SLC 43 با ۳۶۷ اسب بخار که از یک موتور ۶ سیلندر خورجینی ۳ لیتری توربو تولید می‌شود، بالاتر از پوشه ۷۱۸ باکستر S با ۳۵۰ اسب بخار حاصل از موتور ۴ سیلندر توربو ۲.۵ لیتری تخت قرار می‌گیرد، تا کم‌ترین قدرت در این مقایسه به Z4 با ۲۴۰ اسب بخار قدرت با یک موتور ۶ سیلندر خورجینی ۳ لیتری توربو، تعلق بگیرد. البته SLC و ۷۱۸ هر دو به تازگی دستخوش کوچک شدن حجم موتور و افزایش قدرت شده‌اند. تعداد سیلندرهای موتور مرسدس، از ۸ به ۶، و در پورشه از ۶ به ۴ سیلندر کاهش پیدا کرده است.

amg-slc-43-z4-718

در بخش امکانات هر سه خودرو سقف جمع شونده دارند، که تفاوت اصلی آن‌ها در جنس سقف است. پورشه با سقف پارچه‌ای سبک‌تر از دو رقیب است که سقفی فلزی دارند. البته طبیعتا این پوشش عایق عالی برای سر و صدا نیست، که در این کلاس خودرو چندان اهمیت ندارد، و حتی شنیدن بیشتر غرش‌های موتور می‌تواند دلنشین باشد. در هر سه خودرو، امکاناتی نظیر سیستم صوتی بسیار با کیفیت، تهویه مطبوع و صندلی‌های گرم و سرد شونده، و صندلی‌های اسپرت در برگیرنده و راحت به چشم می‌خورد.

amg-slc-43-z4-718

سیستم تعلیق و لذت رانندگی

بیایید از کاغذ کمی دور شویم و به حس و حال رانندگی بپردازیم. در محصول بی‌ام‌و، یک سیستم تعلیق استاندارد تطبیق پذیر ارائه شده که تا ۱۰ میلی متر می‌تواند کاهش ارتفاع دهد. این تعلیق خیلی هم خشک نیست و به شرکت کننده‌ی ما حس و حال نیمه اسپرت می‌دهد.

amg-slc-43-z4-718

در مرسدس نیز از سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر استفاده شده که آن‌هم تا ۱۰ میلی متر می‌تواند کاهش ارتفاع دهد. ولی این تعلیق همراه با بسته‌ی کنترل پویای خودرو همراه شده است. این بسته کاملا شبیه سیستم پویای انتخاب حالت بی‌ام‌و عمل می‌کند، تا به این ترتیب حالت پیشرانه و بدنه را برای نوع رانندگی تغییر دهد. با این که مرسدس تعلیقی به دقت Z4 ندارد، در حالت اسپرت، نرم تر از بی‌ام‌و عمل می‌کند. در کل SLC، به شدت Z4 در پیچ‌های تند و S شکل منحرف نشده، و بهتر عمل می‌کند. فرمان پذیری ناهماهنگ بی‌ام‌و، باعث می‌شود تا سخت تر در پیچ‌ها کنترل شود، و حداقل یک انحراف کوچک به طوری که نیاز به تصحیح آن باشد، در پیچ‌های تیز داشته باشد . علاوه بر آن، لاستیک‌های بریج استون پوتنزا‌ی بی‌ام‌و نیز در این امر، به دلیل چسبندگی کمترشان موثرند، و پشت سر هم چراغ ESP خودرو را روشن می‌کنند. در کل هر دو خودرو در پیچ‌ها خودسرانه عمل می‌کنند، ولی در تست‌های انجام شده در مناطق پر پیچ و خم، SLC AMG عملکردی بهتر و تیزتری در پیچ‌ها دارد، با سرعت بیشتری آن‌ها را طی می‌کند، و لذت بیشتری در رانندگی در این مناطق به همراه دارد. با همه‌ی این اوصاف، مرسدس هنوز خیلی از باکستر با فرمان پذیری شدیدا دقیقش، عقب تر است.

amg-slc-43-z4-718

۷۱۸ باکستر، با عملکرد پایدارش، دقیق‌ترین عضو این گروه است. در حالت اسپرت پلاس، تکان‌ها و انحراف‌ها بر سر پیچ‌ها، به حداقل می‌رسد. وقتی که در مسیر‌های باریک پیچ در پیچ یا در خیابان‌های تنگ، به گاز دادن مشغول شوید، معنای واقعی لذت رانندگی و هماهنگی اجزای یک خودرو را درک می‌کنید. مرزهای عملکرد و توانایی 718 حتی برای رانندگان فوق حرفه‌ای نیز، به سختی دست یافتنی است. شما مجبورید خیلی به سخت تلاش کنید تا این خودروی چابک را خسته کنید.

amg-slc-43-z4-718

نتیجه گیری

این رقبا به سختی در تلاش هستند تا عنوان قهرمانی را از آن خود کنند، ولی برنده‌ی این رقابت پورشه ۷۱۸ باکستر S است که با اختلاف اندک از بقیه رقبا، به عنوان برنده اعلام می‌شود. پورشه با تعلیق بی‌نظیر، موتور قوی، و هماهنگی فوق‌العاده‌ی اجزایش، بی‌شک بهتر از دو شرکت کننده دیگر است. البته اگر در این نتیجه گیری از فاکتور قیمت بگذریم (قیمت پورشه تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از دو شرکت کننده دیگر است). در کل مرسدس بنز از هر نظر خودروی خوبی است. هم اسپرت و دقیق است، هم نرم! هم خوش قیمت است، هم با کیفیت! به نظر برنده‌ی اصلی ما در پشت پرده و جدا از تمام فاکتورهای ذکر شده، می‌تواند SLC 43 AMG باشد.

amg-slc-43-z4-718

مدلZ4SLC AMG 43718
پیشرانهR6/BiturboV6/BiturboB4/Turbo
حجم موتور۲۹۹۷cc۲۹۹۶cc۲۴۹۷cc
قدرت(دور موتور/اسب بخار) ۳۴۰/۵۹۰۰۳۶۷/۵۵۰۰-۶۰۰۰ ۳۵۰/۶۵۰۰
نسبت قدرت به حجم۱۱۴hp/l۱۲۳hp/l۱۴۰hp/l
گشتاور(دور موتور/نیوتون متر)۴۵۰/۱۵۰۰۵۲۰/۲۰۰۰-۴۲۰۰۴۲۰/۱۹۰۰-۴۵۰۰
محور انتقال قدرتRWDRWDRWD
جعبه دنده۷ دنده اتوماتیک دو کلاچه۹ دنده اتوماتیک۷ دنده اتوماتیک دو کلاچه
رینگ-لاستیک‌ها عقب//جلو۱۹ اینچی-۲۵۵/۳۰//۲۲۵/۳۵۱۸ اینچی-۲۵۵/۳۰//۲۳۵/۴۰۲۰ اینچی-۲۶۵/۳۵//۲۳۵/۳۵
برند لاستیکBridgestone Potenza REContinental SportContactPirelli P Zero
ارتفاع/پهنا/طول۴۲۴۴/۱۷۹۰/۱۲۸۴mm۴۱۴۳/۱۸۱۰/۱۳۰۴mm۴۳۷۹/۱۸۰۱/۱۲۸۰mm
فاصله‌ی بین محور‌ها۲۴۹۶mm۲۴۳۱mm۲۴۷۵mm
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت(ثانیه)۴٫۹۴٫۶۴٫۰
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۲۵۰۲۵۰۲۸۵
قیمت نمونه‌ی تست شده (دلار)58.870 Euro65.373 Euro89.244 Euro

نظر شما راجع به این سه خودروی زیبا چیست؟

منبع mercedesblog

مقاله های مرتبط

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده