رنو و نیسان با همکاری مایکروسافت خودروهای خود را به سیستم ابری متصل می‌کنند

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت بر اساس توافق صورت گرفته با رنو و نیسان سیستم ابری را به منظور انجام محاسبات مورد نیاز خودروهای خودران توسعه می‌دهد.
تبلیغات

کمپانی مایکروسافت طبق توافق صورت گرفته برای خودروهای تولیدی دو کمپانی خودروسازی نیسان و رنو سیستم ابری را به منظور گسترش ارتباط خودروها با پایگاه‌های محاسباتی، توسعه می‌دهد. بر اساس گفته‌های یکی از مهندسین نرم‌افزار با ایجاد این زیرساخت توسط مایکروسافت، خودروسازان نیسان و رنو قادر خواهند بود تا با بارگذاری داده‌های مربوط به سیستم  ناوبری در آن، امکان پیش‌بینی مقدار مصرف سوخت و همچنین بررسی شرایط خودرو را از راه دور برای رانندگان فراهم کنند. طبق این قرارداد مایکروسافت امکان ایجاد رابط کاربری منحصر به‌فردی را نیز برای دو کمپانی رنو و نیسان که هر دو توسط کارلوس گوسن هدایت می‌شوند، فراهم می‌کند. خودروهای مجهز به این تکنولوژی تا سال ۲۰۱۸ وارد بازار شده و ۱۰ مدل خودران مبتنی بر این تکنولوژی، دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد شد. بر اساس بیانات جین فیلیپه کورتیس، سرپرست بخش فورش بین‌المللی مایکروسافت، ایجاد این شبکه یک قرارداد بلند مدت خواهد بود.

شراکت و امضای قراردادهای متعدد با کمپانی‌هایی چون مایکروسافت از سوی خودروسازان با در دستور کار قرار دادن توسعه خودروهای خودران و حرکت به سمت دیجیتالی شدن سیستم‌ها روبه افزایش است. به خدمت گرفتن توسعه دهنده نر‌م‌افزار سیلفئو فرانسوی توسط اتحادیه رنو-نیسان در هفته گذشته، توافق جنرال موتورز برای خرید بسته نرم‌افزاری Cruise Automation که مرتبط با سیستمهای خودران است در ماه مارچ، شراکت فیات کراسیلر با کمپانی گوگل به منظور توسعه مینی‌ون‌های خودران و خرید نقشه‌های نوکیا توسط بی‌ام‌و، آئودی و دایملر برای بهبود سرویس‌های مکان‌یابی، همه و همه از این قبیل  اقدامات هستند. اوگی ردزیک رئیس بخش سرویس‌های ارتباطی رنو-نیسان در یکی از مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره کرد که برای باقی ماندن در میدان رقابت همکاری با کمپانی‌های تکنولوژی امری ضروری است.

حریم خصوصی و نگرانی‌های مرتبط با آن

اتصال خودروها به شبکه ابری اطلاعات نگرانی‌ها را در باره‌ی مواردی چون ردیابی محل تقریبی سرنشینان خودرو، دسترسی به اطلاعات تماس آن‌ها و یا پیبردن به جستوجوهایی که درطی مسیر با ابزارهایی چون گوگل انجام می‌دهند و حتی دسترسی به اطلاعات کوچک اما با ارزش برای خودروسازانی چون رنو فرانسه و شریک ژاپنی آن یعنی نیسان که بر اساس آنها به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند، افزایش می‌دهد.

آدام جونز یکی از تحلیلگران Morgan Stanley بر این باور است که ورود کمپانی‌هایی از این دست را به صنعت خودروسازی باید یک تهدید جدی به حساب آورد، چراکه با استخراج اطلاعات از این صنعت (که در آن خبره نیز هستند!) این امکان برای آنها به وجود خواهد آمد که در آینده خودروهای خود را به بازار عرضه کنند. در همین رابطه کورتیس گفت است که مایکروسافت توسعه دهنده‌ی پلتفرم‌های مرتبط با این صنعت است و نتنها قصد رقابت با کمپانی‌های خودروسازی را ندارد بلکه به دنبال جمع‌آوری داده‌ها نیز نیست.

Microsoft در حال حاضر نیز با خودروسازان دیگری همکاری می‌کند که نمونه‌ای از این همکاری قراردادی است که با ولوو برای ارائه عینک‌های مجهز به تکنولوژی واقعیت افزوده به منظور استفاده در نمیشگاه‌های این کمپانی به امضا رسیده است. اما بر اساس گفته‌های کورتیس ایجاد سیستم جمع‌آوری اطلاعات ابری برای خودروسازان Renault-Nissan، اولین شراکت بلند مدت از نوع خود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات