سامسونگ قیمت حافظه SSD را کاهش می‌دهد

چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ قیمت حافظه‌های SSD را به قیمت حافظه‌های HDD کاهش دهد.
تبلیغات

با عرضه‌ی تجاری حافظه‌های SSD، این محصولات در مقایسه با هاردهای معمولی یا همان HDD عملکرد بسیار بهتری را ارائه می‌کنند، حال آنکه قیمت این محصولات بسیار بالاتر است. در سال‌های گذشته فاصله‌ی بین حافظه‌های SSD‌ و HDD از نظر ظرفیت و قیمت کاهش پیدا کرده است، اما باز هم هاردهای معمولی با در نظر گرفتن قیمت به ازای هر گیگابایت در وضعیت بهتری هستند. سامسونگ اعلام کرده که در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ این فاصله را از بین برده و حافظه‌ی SSD‌ با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت را به قیمت هارد یک ترابایت راهی بازار کند.

برآوردهای انجام شده نشان از این دارد که هزینه‌ی هر گیگابایت فضا در حافظه‌ی SSD بسته به حجم کلی بین ۲۰ تا ۳۰ سنت است. در مورد HDD، هزینه‌ی هر گیگابایت نزدیک به ۴ سنت است، حال آنکه قیمت دقیق براساس مدل و تولیدکننده تفاوت می‌کند. هاردهای یک ترابایتی همیشه ارزان‌ترین و بهینه‌ترین گزینه‌ی خرید نیستند و تولیدکنندگان در حال تولید هاردهایی با ظرفیت بیشتر هستند، بطوریکه در آینده‌ی نزدیک می‌توان هاردهایی با ظرفیت ۲ تا ۴ گیگابایت را مشاهده کرد که قیمت کمتری را به ازای هر گیگابایت در اختیار کاربران قرار خواهند داد. کاهش قیمت یک حافظه‌ی SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت به قیمت ۴۰ دلار تا سال ۲۰۲۰ بسیار بالا است. سامسونگ برای رسیدن به هدف خود باید قیمت حافظه‌های NAND را بیش از دو سوم میزان کنونی کاهش دهد.

حافظه SSD سامسونگ

کلید رسیدن به هدف افزایش تولید حافظه‌های 3D NAND در کنار افزایش تراکم لایه‌ها است. سامسونگ در ابتدا حافظه‌های NAND با ۳۲ لایه و سپس سال گذشته حافظه‌های NAND با ۴۸ لایه را معرفی کرد، حال آنکه عرضه‌ی این نوع حافظه‌ها به بازار یک سال زمان برد. سامسونگ برای رسیدن به هدف خود باید به فناوری ساخت حافظه‌های NAND با بیش از ۶۴ و ۹۶ لایه در لیتوگرافی ۴۰ نانومتری برسد. کاهش قیمت حافظه‌های SSD کنونی به میزان دو سوم نیازمند تغییرات بزرگی در فناوری‌های مورد استفاده توسط سامسونگ است.

به طور حتم کاهش هزینه و به تبع آن کاهش قیمت حافظه‌های SSD باعث الگوبرداری سایر تولیدکنندگان نیز شده و شاهد کاهش کلی قیمت این محصولات در بازار خواهیم بود. حافظه‌های SSD این روزها کاربردی بیشتری در مقایسه با چند سال پیش دارند، حال آنکه باز هم شاهد بکارگیری HDD در بسیاری از پی‌سی‌ها هستیم و حافظه‌های SSD در محصولات گران قیمت و پرچمدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاهش هزینه‌ها پای حافظه‌های SSD را به تمام محصولات حوزه‌ی پی‌سی و لپ‌تاپ‌ها باز کرده و استفاده از فناوری سریع‌تر ذخیره‌سازی را برای اغلب کاربران امکان‌پذیر می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات