سامسونگ در پی استفاده از شیشه های فوق آب گریز در نمایشگر محصولات خود است

چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ بصورت انحصاری گواهی فناوری فیلم‌های شفاف فوق آب گریز برای استفاده در نمایشگر گجت‌های دیجیتال را دریافت کرده است.
تبلیغات

محققان در دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge) موفق شده‌اند تا به فناوری تولید فیلم‌های شفاف فوق آب گریز دست یابند که می‌توان از آن به عنوان پوششی روی نمایشگر گوشی‌های هوشمند استفاده کرد. سامسونگ با علم به این موضوع گواهی انحصاری استفاده از این فناوری را از آزمایشگاه ملی اوک ریج دریافت کرده تا از آن برای بالابردن قابلیت نمایشگر مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر گجت‌های الکترونیک استفاده کند. 

محققان در آزمایشگاه ملی اوک ریج بیش از سه سال زمان را برای توسعه‌ی این پوشش صرف کرده‌اند. براساس اطلاعات ارائه شده این پوشش شفاف آب گریز علاوه بر اینکه قادر است آب، گرد و غبار و سایر موارد بیرونی را از روی خود دفع کند، می‌تواند بازتابش نور را نیز کاهش داده و از ثبت اثرانگشت و انواع لکه‌ها جلوگیری کند. 

تولگا آیتوگ، یکی از محققانی که در فرآیند توسعه‌ی این پوشش دخیل بوده، در این مورد چنین اظهار نظر می‌کند:

لایه‌ی بسیار نازکی از شیشه‌ی منفذ دار که با بهره‌گیری از ساختار نانو توسعه یافته، امکان بهره‌گیری از ویژگی‌های متعدد را فراهم می‌آورد و از این‌رو می‌توان از آن در محصولات تجاری استفاده کرد. 

برای اینکه یک سطح را بتوان فوق آب گریز خواند، باید زاویه‌ی تماس این سطح با قطرات آب بالاتر از ۱۵۰ درجه باشد، حال آنکه در مورد پوشش توسعه یافته توسط آزمایشگاه اوک ریج، زاویه‌ی تماس بین ۱۵۵ تا ۱۶۵ درجه است از این‌رو آب به راحتی روی این سطح سر خورده و ذرات گرد و غبار را نیز با خود می‌برد. 

محققان با قراردادن یک لایه‌ی نازک از فیلم گلاس روی سطح شیشه و حرارت دادن به آن، دو لایه را یکدیگر ترکیب کرده‌‌اند و در نتیجه شیشه‌ای با فناوری فوق آب گریز ایجاد شده است. با استفاده از فرآیند نقطه زنی روی شیشه که نقاط انتخابی را مورد هدف قرار می‌دهد، شبکه‌ای سه بعدی از شبکه‌ی سیلیس با فراوانی بالا ایجاد می‌شود که قادر است آب را دفع کرده و همچنین بازتابش نور را روی شیشه کاهش دهد. 

علاوه بر استفاده از این لایه‌ی محافظتی در گجت‌ها می‌توان از آن در پنل‌های خورشیدی، لنزها، شیشه‌ها و سایر موارد استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات