گزارش زومیت از دومین روز نمایشگاه تلکام؛ نمایشگاه اپراتور محور

دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دومین روز نمایشگاه تلکام کمی شلوغ‌تر و پرهیاهوتر به پایان رسید.
تبلیغات

شلوغی که بیشتر نتیجه ادغام چند نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی از یک سو و دیگری حضور اپراتورهای تلفن همراه و عرضه‌ی سیم کارت رایگان یا خدمات به بازدید کنندگان بود و این موضوع به نوعی باعث کاهش تعداد بازدید کنندگان تخصصی از تلکام 2016 می‌شود.

تلاقی چندین نمایشگاه، تخصیص بهترین فضاها به اپراتورهای موبایل کشور از یک سو و  غرفه‌های اختصاص داده شده به نهاد حاکمیتی و دولتی از سوی دیگر باعث شده است که نه تنها فضای کمتری به فعالان بخش خصوصی اختصاص داده شود بلکه حضور این شرکت‌ها در سایه تبلیغات اپراتورها گم شده و فضای نمایشگاه را از حالت مکانی برای تبادل دانش و دستاوردها در میان شرکت‌ها، به بازار عرضه‌ی محصولات اپراتورها تبدیل شود. اتفاقی که خوشایند شرکت‌ها نبوده و سالانه تعداد زیادی از شرکت‌های بخش خصوصی به خاطر فضای حاکم بر نمایشگاه ترجیح می‌دهند هزینه حضور در تلکام را صرف توسعه‌ی بازار و محصولات خود کنند.

در نمایشگاه تلکام و حتی نمایشگاه الکامپ چیزی که به چشم می‌خورد نمایشگاهی برای همراه اول، مخابرات، ایرانسل و رایتل است و عرضه‌ی سیم‌کارت رایگان و این چیزی نیست جز اینکه موضوع کلی نمایشگاه ظاهرا فراموش شده است.

این در حالی است که جای خالی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی سرویس‌های شبکه و نرم‌افزاری‌ها به وضوح حس می‌شود.

از سوی دیگر اگرچه نمایشگاه تخصصی مخابرات و ارتباطات است، اما شرکت‌های موبایلی در میان شرکت‌کنندگان نمایشگاه دیده نمی‌شوند. این در حالی است که سال‌ها پیش در نمایشگاه‌ تلکام شاهد حضور شرکت‌هایی همچون سونی، نوکیا، ال‌جی و حتی شرکت‌های تولیدکننده‌ی داخلی همچون دیمو و جی‌ال‌ایکس بودیم و از سوی دیگر برخی شرکت‌های موبایلی چینی در این نمایشگاه شرکت کرده و به ارائه‌ی محصولات‌شان می‌پرداختند اما امسال غیر از شیائومی، شرکت‌ چینی دیگری در نمایشگاه تلکام حضور ندارد.

البته نمایشگاه امسال نقاط قوتی هم داشت که نمی‌توان از آنها غافل شد؛ برگزاری کارگاه‌های آموزنده که برای بازدیدکنندگان از سوی شرکت‌ها برگزار می‌شود، حضور وزیر ارتباطات در چند سال گذشته به همراه معاونانش در روز افتتاحیه و حضور پررنگ شرکت‌های خارجی که خود می‌تواند نقطه‌ی قوت این نمایشگاه به حساب آید.

با این حال شاید اگر نمایشگاه‌های تخصصی همچون تلکام و الکامپ با هم ادغام شده و همزمان برگزار شوند، هم شرکت‌های خصوصی راحت‌تر و با هزینه‌ی کمتر بتوانند در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند و هم نمایشگاه شکل تخصصی‌تری به خود بگیرد و نام بزرگترین نمایشگاه تخصصی در حوزه ict برازنده‌ی آن باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات