بازاریابی و تبلیغات رقابت در اپ استور را تضعیف کرده است

پنج‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اپ استور و گوگل پلی بزرگ‌ترین فروشگاه‌های نرم‌افزاری هستند، اما بسیاری از اپلیکیشن‌ها به دلیل اشباع این فروشگاه‌ها دیده نمی‌شوند.
تبلیغات

اپ استور و گوگل پلی در مجموع میزبان بیش از ۴ میلیون اپلیکیشن هستند و این موضوع دیده شدن برخی از برنامه‌ها را در این اکوسیستم اشباع شده، کمی دشوار کرده است. در این فروشگاه‌ها روزانه تقریبا ۱۶۰۰ برنامه ارسال می‌شود. به این ترتیب بسیاری از برنامه‌های خلاقانه گاهی در اعماق اپ استور غرق شده و برای همیشه گم می‌شوند.

 یکی از راه‌های قابل اطمینان برای شناخته شدن برنامه‌های توسعه‌دهندگان، نتایج جستجو است. اما از آنجا که اپل تبلیغات پولی را معرفی کرده احتمال دیده شدن این برنامه‌ها به حداقل رسیده است.

عملکرد پلتفرمی که قرار بود روزی بستری عادلانه برای همه‌ی توسعه‌دهندگان باشد، کاملا برعکس شده است. با توجه به اینکه تبلیغات انتخاب شده از طریق مزایده قیمت تعریف می‌شود، سرنوشت اپلیکیشن‌های کوچک و جزئی، چیزی جز شکست تیست و تنها ناشران بزرگ با جیب‌های پر پول این فرصت را دارند که برنامه‌های خود را در نتایج جستجو حفظ کرده و همچنان جایگاه خود را حفظ کنند. بر این اساس اپ‌استور با روزهای ابتدایی و هیجان انگیز خود فاصله‌ی زیادی گرفته است.

 در سال ۲۰۰۸، شرکت اپل App Store را راه اندازی کرد، توسعه‌دهندگان بزرگ و کوچک به یک اندازه شانس و فرصت داشتند. چون تمامی ایده‌ها شانس برابری برای دیده شدن داشتند، خلاقانه‌ترین و نوآورانه‌ترین آن‌ها، بعضی اوقات با ساده‌ترین ایده‌ها، موفق به تعامل با کاربر می‌شدند. در آن زمان اپ استور یک فضای باز پر از هرج و مرج بود که دستیابی به کاربران برای توسعه دهندگان کوچک کار دشواری به‌نظر نمی‌‌رسید.

اپ استور

اپ‌استور در طول زمان رقابتی‌تر می‌شد که این موضوع کاملاً طبیعی و خوب است. نکته این نیست که هیچ چیز نباید تغییر می‌کرد، بلکه موضوع اصلی این است که قابلیت یافتن برنامه‌های جدید در اپ استور باید همزمان با رشد و ترقی آن پیشرفت می‌کرد تا خلاقیت و ابتکار باز هم بدرخشد.

در ادامه یکی از جوان‌ترین توسعه‌دهندگان نرم افزار Tapdaq درباره احیا و بهبود اپ‌استور سیستم‌‌عامل‌‌های مختلف راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهد.

محیط جدید به من این اجازه را داد که با ایده‌های مختلف تحقیق و آزمایش‌های خودم را در دنیایی انجام دهم که توجه افراد به راحتی و با ایده‌ای بکر و جدید جلب می‌شد.

در طول آن زمان، چندین برنامه را توسعه و ایجاد کردم؛ بعضی اوقات شکست خوردم و گاهی موفق شدم. تا بالاخره در سن ۱۷ سالگی اولین نوجوان در دنیا بودم که توانست به یک میلیون دانلود برنامه چهره‌شناسی دست پیدا کنم که در کل هم به ۳.۵ میلیون بار دانلود رسید.

 تقریبا هم‌اکنون بعد از یک دهه، تکرار این سناریو کاملا غیر واقعی بنظر می‌رسد. اما اواخر سال ۲۰۱۲ تصمیم قطعی به ترک توسعه اپلیکیشن گرفتم و راه حل دیگری برای توسعه دهندگان در این بازار شلوغ و پر مخاطره پیدا کردم.

 بعد از گفتگوها و رایزنی‌ها با دوستان و همکارانم که در زمینه‌ی توسعه اپلیکیشن فعالیت می‌کنند، متوجه شدم که آنها هم همین ناامیدی و سرخوردگی در پروژه‌های خود را دارند. بعد از اینکه با یکدیگر همفکری کردیم، برنامه Tapdaq خلق شد، پلتفرمی که در میان حجم عظیم اپلیکیشن‌های اپ استور راهی را برای دیده شدن پیش رو می‌گذارد.

اپ استور-توسعه اپلیکیشن

Tapdaq امکان تبلیغات درون برنامه‌ای را فراهم کرده و به توسعه دهندگان موبایل اجازه می‌دهد که از طریق ارتقاء متقابل و تبادل نصب برنامه با دیگر توسعه دهندگان، کاربران را حفظ کرده و تعداد آنها را افزایش دهد. ما به عنوان توسعه دهندگان برنامه‌های موبایل می‌دانیم که بازار به یک تکان بزرگ احتیاج دارد و زمان آن رسیده که توسعه‌دهندگان کنترل را در دست بگیرند و با فکری باز این کار را انجام دهند. قصد و نیت ما این است که میزان موفقیت برنامه‌های خلاقانه را افزایش دهیم.

اولین برخورد همیشه حیاتی و مهم است. وقتی برنامه‌ها به سمت استور سرازیر می‌شوند و همچنان باگ‌های زیاد دارند، کاربران را ناامید کرده و باعث می‌شوند دیگر سراغ آن‌ها نروند.

مردم باید سریعا بدانند که یک اپلیکیشن چه کاری انجام می‌دهد و چرا برای آن‌ها مناسب است، بنابراین توسعه دهندگان باید توضیحات واضح و روشنی درباره اپلیکیشن با استفاده از کلمات کلیدی، تعدادی اسکرین شات و یک فایل ویدئویی برای جلب توجه کاربران ارائه دهند. پس از آن وقتی به قسمت راه اندازی برنامه رسیدند، توسعه دهندگان باید از تعطیلات خود هم چشم پوشی کنند چون احتمال رویارویی با رقبای بزرگ‌تر که آنها هم در حال تلاش و تکاپو هستند، نیز وجود دارد.

همچنین با توجه به اصول پایه و همکاری با دیگران برای ارتقاء متقابل، توسعه‌دهندگان باید به بهینه‌سازی اپ استور (ASO) به‌عنوان یکی از روش‌های ارگانیک باقی‌مانده به‌منظور بهبود و پیشرفت دسترسی به اپلیکیشن‌های خود نگاه کنند. مخصوصاً بعد از معرفی تبلیغات جستجو شده پولی، این روش از قبل هم باارزش‌تر شده است.

روش دیگر کشف و دسترسی که امروزه بسیار موردپسند و کاربردی است، بازاریابی از طریق تایید افراد تاثیرگذار است.

بازاریابی تاثیرگذاران

وقتی اپلیکیشن خودمان را برای دانلود در یک بازار اشباع‌شده قرار می‌دهیم، طبیعتاً از افراد مورد اعتمادمان راهنمایی می‌خواهیم. بنابراین همکاری با افراد یا عوامل تأثیرگذار که در بازار نفوذ دارند، می‌تواند میزان دانلودها را بالاتر ببرد. البته مطالعات نشان داده‌ که تأثیرگذاری تأیید افراد معروف و مشهور روی میزان دانلودها کاهش‌یافته است، بر این اساس با معتبر ماندن باید بازاریابی افراد تأثیرگذار را سرپا و زنده نگه‌داریم.

ساختن، رشد دادن و مراقبت از یک اجتماع وفادار یکی از مهم‌ترین بخش‌های عمر موفق و طولانی یک برنامه در زمان عرضه آن است.

کاربران می‌توانند به رشد اپلیکیشن از طریق روش‌های مختلف کمک کنند. آن‌ها به دوستان و افراد خانواده خود می‌گویند، در رسانه‌های اجتماعی اخبار را منتشر می‌کنند و به شما بازخورد را اعلام می‌کنند که به هدایت درست برنامه کمک می‌کند. توسعه‌دهندگان باید بدانند چگونه با کاربران به مؤثرترین روش ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها پاداش دهند و به‌طور پیوسته یک ارتباط قوی و دوستانه با کاربر برقرار کنند.

به طور کلی وقتی‌که بحث ارتقاء برنامه در رقابتی‌ترین و چالش‌برانگیزترین محیط اپ استورها به میان بیاید، روش‌های گوناگونی وجود دارد که مؤثر واقع می‌شوند. زمان آن رسیده تا باهم همکاری کنیم، خلاقانه فکر کنیم و به عادلانه شدن محیط کمک کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات