Google Assistant چه قابلیت هایی دارد؟

شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل دستیار صوتی Google Assistant را معرفی کرده است. در این مقاله به معرفی بعضی از قابلیت‌های این سرویس می‌پردازیم.
تبلیغات

ساندار پیچای، در گذشته توضیحات جالبی درباره‌ی دستیار صوتی جدید گوگل ارایه داد. در نگاه اول، ظاهرا این دستیار صوتی با دیگر چت بات‌ها تفاوت خاصی ندارد. حال آن که لزوما اینطور نیست. دستیار جدید، نسخه‌ی هوشمندتر و البته پرحرف‌تر گوگل ناو (Google Now) به شمار می‌رود که اکنون با نام Google Assistant شناخته می‌شود.

ناگفته نماند که با روی کار آمدن گوگل الو (Google Allo) می‌توانید چشم‌انداز بهتری از قدرت عملکرد آن داشته باشید. در ادامه به ویژگی‌های این تازه‌وارد گوگل خواهیم پرداخت:

درخواست‌ها راحت‌تر از تصور شما انجام خواهند شد

دستیار صوتی گوگل

مطمئنا همه‌ی ما انتظار داریم که Google Assistant بتواند به سوالات ساده پاسخ دهد. این پرسش‌ها می‌توانند این موارد باشند: "هوای امروز چطور است؟" یا "وضعیت رئال مادرید در جدول بازی چگونه است؟" از آنجا که چنین امکانی قبلا هم در گوگل ناو وجود داشته است، برای ما قابلیت خاصی محسوب نمی‌شود. در اینجا Google Assistant یک گام فراتر می‌گذارد و قابلیت‌های بیشتری عرضه می‌کند.

برای مثال دیگر لازم نیست که همانند قبل، هر روز از برنامه‌ی دستیار صوتی بخواهید که آب و هوا را برای شما گزارش دهد. شما می‌توانید با تنظیم خودکار Google Assistant گزارش آب و هوا را هر روز در ساعتی خاص دریافت کنید.

همچنین می‌توانید از Google Assistant بخواهید تا در ساعت مشخصی اخبار سایت به‌خصوصی را برای شما بروزرسانی کند. ضمن این که امکانی برای کاربر فراهم است تا با ارسال پیام صوتی "Show active subscriptions" درخواست‌های خودکار خود را مدیریت کند.

پاسخ‌های هوشمندانه در وقت شما صرفه‌جویی خواهند کرد

دستیار صوتی گوگل

اگر تا به حال از گوگل اینباکس (Google Inbox) استفاده کرده باشید، با امکان جالب Smart Reply در آن آشنایی دارید. در حین مکالمات شما با Google Assistant یا حتی دوستان‌تان، گوگل پاسخ بعدی احتمالی را با توجه به صحبت‌های قبلی شما پیشنهاد خواهد داد.

برای نمونه تصویر بالا را در نظر بگیرید. فرض کنید همسرتان از شما می‌پرسد: "برای شام چه کار کنیم؟" قبل از این که فرصتی برای پاسخ دادن داشته باشید، گوگل به شما مواردی مثل "نمی‌دانم" یا رستوران‌های نزدیک را پیشنهاد می‌دهد.

اغلب اوقات Google Assistant پاسخ‌های هوشمندانه می‌دهد و همین ویژگی می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند.

بدون اتصال به اینترنت هم می‌توانید حرف خود را بزنید

دستیار صوتی گوگل

شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد که بخواهیم عبارتی را در گوگل روی گوشی خود جستجو کنیم و در مقابل با انیمیشن در حال چرخش بدون توقف مواجه شویم که با نمایش پیام "Can’t reach Google at the moment" ما را از جستجو ناامید کند. در واقع این پیغام به این معنا است که به اینترنت دسترسی نداریم و نمی‌توانیم با گوگل وارد صحبت شویم! با Google Assistant دیگر چنین خاطره‌ای تکرار نخواهد شد.

البته قرار نیست که Google Assistant با طلسم و جادو، اتصال به اینترنت را برای شما فراهم کند اما در مواقع عدم دسترسی به شبکه، عکس‌العمل بهتری نشان خواهد داد. در واقع، وقتی پیام خود را به صورت صوتی به Google Assistant می‌گویید، نیازی ندارید که به اینترنت متصل باشید. از این رو در حالت آفلاین هم می‌توانید پیام خود را به Google Assistant ارسال کنید و اجازه دهید تا روند پاسخ‌دهی در پس‌زمینه صورت گیرد. پس از این که دوباره آنلاین شدید، اعلانی مبنی بر آماده بودن پاسخ خود دریافت خواهید کرد.

Google Assistant تصاویر را هم تشخیص می‌دهد

دستیار صوتی گوگل

Google Assistant می‌تواند تمام انواع عکس را مانند گوگل فوتوز (Google Photos) شناسایی کند یا به جستجوی تصویر انتخاب شده در گوگل بپردازد.

به دو طریق می‌توان تصاویر را به Google Assistant ارسال کرد. یک روش، گرفتن عکس با استفاده از رابط چت است و در روش دیگر می‌توان تصاویر موجود را به محیط چت ارسال کرد.

Google Assistant هم مانند Google Photos از الگوریتم‌های خاصی برای تشخیص اجزای تصویر استفاده می‌کند. در تصویر بالا می‌توانید مشاهده کنید که Google Assistant توانسته است دو آیتم موجود در تصویر را شناسایی کند. البته فعلا نمی‌تواند اطلاعاتی راجع به آن‌ها بدهد. اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که هنوز در شروع یک مسیر جدید قرار داریم! در کنار تشخیص تصویر، Google Assistant می‌تواند کدهای QR را هم بخواند.

موارد دیگر Google Assistant

دستیار صوتی گوگل

فهرست کامل قابلیت‌های Google Assistant بلندبالاتر از آن است که در یک مطلب خلاصه شود. چنانچه کنجکاو هستید تا با قابلیت‌های آن بیشتر آشنا شوید، می‌توانید این سوال را از خودش بپرسید: "What can you do". در این صورت Google Assistant لیست طویلی از توانایی‌هایش را به شما ارایه خواهد داد.

چنانچه زمانی هم بر حسب اتفاق بی‌حوصله و خسته شدید، Google Assistant می‌تواند با معرفی بازی‌های کوچک به گذراندن وقت شما کمک کند.

به نظر شما، چه موارد دیگری جا دارد تا در فهرست قابلیت‌های Google Assistant قرار گیرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات