توروبولانس در سفرهای هوایی چندان هم خطرناک نیست

جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
توربولانس از شایع‌ترین اتفاقات در سفرهای هوایی است و شاید برای برخی ترسناک تلقی شود. اما این پدیده خیلی هم نگران‌کننده نیست.
تبلیغات

اگر شما تا کنون با هواپیما سفر کرده باشید، به احتمال زیاد تجربه‌ی برخورد با تلاطم هوایی یا توروبولانس را نیز داشته‌اید. تلاطم هوایی (turbulence) به ضربه‌ی ناگهانی وارد شده بر هواپیما گفته می‌شود که در حین پرش‌های بالا و پایین هواپیما در میان مجموعه‌ای از توده‌های هوایی ایجاد می‌شود.

 در هنگام تجربه‌ی تلاطم هوایی، شاید چنین به نظر برسد که هر ثانیه احتمال سقوط هواپیما وجود دارد. اما در واقع این تلاطم‌ها به آن اندازه هم خطرناک نیستند و اگر شما با پیش‌زمینه‌ی علمی مرتبط با این اتفاق آشنایی داشته باشید، شاید به شما کمک کند تا در هوایی احتمالی خود با آرامش بیشتری از اوقات حین پرواز لذت ببرید.

 بر پایه‌ی توضیحی که آلانا شتزر (Alana Schetzer) ارایه می‌دهد، توربولانس می‌تواند به دلایل بسیاری اتفاق افتد. از جمله‌ی این دلایل می‌توان به تغییرات در فشار اتمسفر، جریان جت، چرخش هوا در اطراف کوه، جبهه‌ی هوای سرد یا گرم و رعد و برق اشاره کرد. این پدیده می‌تواند در میانه‌ی ابرهای صاعقه‌زا یا همچنین در مواقعی که آسمان کاملا آبی و صاف است روی دهد.

 اما اجازه دهید تا در این مورد با شفافیت بیشتری صحبت کنم. واقعیت این است که تلاطم هوایی می‌تواند خطرناک و سخت هم باشد. از سویی توربولانس‌ می‌تواند صدماتی نیز به همراه داشته باشد، به خصوص اگر شما قانون بستن کمربند ایمنی را نادیده گرفته باشید. اما همانطور که اشاره کردیم، احتمال اینکه یک هواپیمای مدرن، امروزه در اثر تلاطم‌های هوایی دچار سقوط شود تقریبا صفر است. پاتریک اسمیت (Patrick Smith)، خلبان و نویسنده، در وب‌سایت حمل و نقل هوایی askthepilot.com در این باره می‌نویسد:

در وهله‌ی اول، بر خلاف آنچه که شما ممکن است در داخل کابین حس کنید، تلاطم هوایی به آن اندازه‌ای هم که داخل کابین حس می‌شود در بیرون هواپیما و روی پیکره‌ی اصلی آن تاثیر ندارد.

 ارتفاع، کج شدگی در جهت چرخش و تکان‌های هواپیما در طول توربولانس فقط به مقدار کمی تغییر خواهد کرد. در کابین خلبان ما فقط یک حرکت ناگهانی را روی ارتفاع‌سنج می‌بینیم. شرایط ممکن است آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد. اما قرار نیست که هواپیما سقوط کند.

 در وهله‌ی دوم باید در نظر داشت که هواپیما‌ها به طور خاص به این منظور ساخته می‌شوند که حتی در برابر شدیدترین تلاطم‌ها مقاومت کنند و علاوه بر آن خلبانان نیز به خوبی برای مقابله آن آموزش می‌بینند.

 شما به عنوان یک مسافر متوجه نخواهید شد، اما خلبانان اغلب حرکت هواپیما را کمی کند می‌کنند و ممکن است برای جلوگیری از مواجهه با تلاطم، ارتفاع پرواز هواپیما را نیز تنظیم کنند. در بسیاری از مواقع هم آنها اعتنایی نکرده و به مسیر خود ادامه می‌دهند.

در همین حال هواپیماهای تجاری به افراط و فراتر از هر چیزی آنها همیشه در هوا با آن مواجه می‌شوند، و با شدتی حدود ۱.۵ برابر بیشتر از بیشترین میزان تنش ممکن، آزمایش می‌شوند. این احتمال وجود دارد که بال هواپیمایی که شما در سفر هوایی آینده‌تان سوار می‌شوید قابلیت خم شدن تا مقدار ۹۰ درجه نیز داشته باشد.

 در توربولانس‌های هوایی شدید ممکن است که شما اندکی آشفته شوید یا به عنوان مثال نوشیدنی که در دست دارید در آن لحظات بریزد. اما مادامی که هواپیما از نظر ایمنی دارای اطمینان کافی بوده و مراحل آزمایشی را به درستی پشت سر گذاشته باشد، هیچ دلیلی برای ترس یا نگرانی پیرامون این موضوع وجود ندارد.

 در پنج سال گذشته، اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) گزارش داده است که به طور متوسط کمتر از ۵۰ نفر هر سال در اثر توربولانس هوایی در هواپیماها دچار جراحت می‌شوند که بسیاری از این مجروحان، از خدمه‌ی هواپیما بوده‌اند که فرصت برای نشستن و محکم کردن جای خود در حین حادثه نداشته‌اند. این تعداد با دانستن اینکه سالانه در ایالات متحده حدود ۸۰۰ میلیون نفر سفرهای هوایی را تجربه می‌کنند به هیچ وجه آمار بدی نیست. دانشمند علوم جوی، تاد لیت (Todd Lane) از دانشگاه ملبورن در استرالیا در گفتگو با شتزر در این باره توضیح می‌دهد:

صدمات ناشی از توربولانس بسیار نادر هستند و هنگامی هم که این اتفاق رخ می‌دهد، به طور معمول به این خاطر است که افراد در آن لحظه کمربند ایمنی خود را نبسته بوده‌اند یا اینکه در حال رفتن در کابین هواپیما بوده‌اند. و یا آنها در اطراف کابین، راه رفتن بوده‌اند.

لین ادامه می‌دهد:

 پدیده‌هایی مثل این مورد شاید باعث ایجاد تصوراتی درباره‌ی ناامن بودن پرواز شوند. اما واقعیت این است که پرواز بسیار ایمن است. در واقع می‌توانیم بگوییم که رانندگی با خودرو تا فرودگاه خطرناک‌تر از خود فرایند سفر هوایی است.

 خبر خوب این است که سیستم‌های هواپیما با گذشت زمان در زمینه‌ی تشخیص تغییر در فشار هوا بهتر می‌شوند. خبر نه چندان خوشایندی هم که در این باره وجود دارد این است که گمان می‌رود، افزایش سطح دی‌اکسید کربن در هوا باعث افزایش حوادث ناشی از توربولانس هوایی می‌شود.

 در واقع، اگر شما می‌خواهید از ایجاد یک برش یا جراحت روی سر خود در اثر توربولانس جلوگیری کنید، بهتر است که در تمام زمان پرواز سعی کنید روی صندلی خود بنشینید و کمربند خود را نیز ببندید. همچنین اگر شما در راستای بال‌ها نشسته باشید، در واقع در جایی هستید که به نوعی نزدیک‌ترین محل ممکن به مرکز لیفت (برآ) و مرکز گرانش هواپیما است و این امر باعث خواهد شد تا جای ممکن اثرات ناشی از توربولانس را به مقدار کمتری حس کنید. امیدواریم همیشه پرواز خوبی داشته باشید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات