تراشه Helio X30 مدیاتک با فرایند ۱۰ نانومتری TSMC ساخته می‌شود

پنج‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه‌ی بالارده‌ی Helio X30 مدیاتک با فرایند تولید ۱۰ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد.
تبلیغات

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که مدیاتک با هدف ساخت دو تراشه‌ی موبایل با فرایند تولید ۱۰ نانومتری TSMC، همکاری خود را با این کمپانی آغاز کرده است. تراشه‌های یاد شده شامل هلیو ایکس 30 و هلیو ایکس 35 هستند. هلیو ایکس 30 پردازنده‌ی رده‌بالای مدیاتک است و هلیو ایکس 35 نسخه‌‌‌‌ای ارزان‌تر از تراشه‌ی یاد شده محسوب می‌شود.

براساس گزارش‌ها تولید انبوه تراشه‌های ۱۰ نانومتری X30 و X35 از اواخر سال ۲۰۱۶ یا اوایل ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد. در همین حین، مدیاتک در نظر دارد تا شاخه‌ی دیگری از تراشه‌های ۱۰ نانومتری را برای دستگاه‌های میان‌رده‌، توسعه دهد. گفته می‌شود که این کمپانی در کنار اپل جزو نخستین گروهی از مشتری‌های TSMC‌ هستند که از فناوری ساخت ۱۰ نانومتری این شرکت بهره خواهند گرفت.

پردازنده‌ی هلیو ایکس ۳۰ از ۱۰ هسته بهره می‌برد. این هسته‌ها شامل دو هسته‌ی قدرتمند Cortex-A73 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز برای انجام پردازش‌های سنگین، چهار هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز به عنوان پشتیبان و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A35 با فرکانس ۲ گیگاهرتز می‌شود که در استفاده‌های روزمره به کار می‌رود. سیستم-روی-چیپ جدید مدیاتک از ۸ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند و با واحد پردازش گرافیکی چهار هسته‌ای PowerVR مجتمع شده است. این واحد با پلتفرم واقعیت مجازی Daydream گوگل نیز سازگار است.

روی هم رفته، مدیاتک سعی در ارائه‌ی تراشه‌ی بالارده‌ای دارد که قادر به رقابت با تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام و اکسینوس سامسونگ باشد. شرکت‌های چینی تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند تمایل دارند تا برای تراشه‌های یادشده، جایگزین‌های ارزان‌قیمتی را انتخاب کنند تا به این ترتیب امکان عرضه‌ی محصولاتی ارزان‌قیمت با عملکرد مناسب را داشته باشند.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات