استفاده از سیستم پیشرفته ماهواره ای برای شناسایی ماهیگیری غیرقانونی

پنج‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سیستم ماهواره‌ای جدیدی به نام دیده‌بان جهانی ماهیگیری معرفی شده که فعالیت ماهیگیران غیرقانونی را شناسایی می‌کند.
تبلیغات

در حال حاضر حدود ۷۱ درصد از پوشش زمین را آب تشکیل داده و همین امر سبب می‌شود تا مدیریت و نظارت بر آنچه روی سطح اقیانوس‌ها رخ می‌دهد فوق العاده سخت شود، اما به تازگی سیستمی تعبیه شده که از سیستم نظارت ماهواره‌ای گوگل کمک می‌گیرد و وظیفه آن نظارت بر سطح آب‌ها و ماهیگیری است.

این سیستم که دیده‌بان جهانی ماهیگیری (GFW) نامیده می‌شود قرار است به مسئولان کمک کرده تا جلوی ماهیگیری غیرقانونی را بگیرند. در واقع سیستم جدید نقش چشمانی در آسمان را ایفا خواهد کرد که به لطف سخت افزارهایی که در زمین تعبیه شده‌اند توانایی ثبت و اعلام ماهیگیری غیرقانونی را دارد. البته امکانی نیز در نظر گرفته شده که کاربران بتوانند نقشه‌های GFW را به صورت آنلاین تماشا کنند.

ماهیگیری غیرقانونی یکی از مشکلات مهم در زمینه حفظ محیط زیست بوده و نه تنها به حیات موجودات دریایی آسیب می‌زند بلکه روی زمین و موجوداتی که در خشکی زندگی می‌کنند نیز تاثیر منفی دارد. بنیاد جهانی طبیعت (WWF) اعلام کرده که نزدیک به ۸۵ درصد از ماهیگیری‌های صورت گرفته در دنیا، نزدیک و حتی فراتر از حد بیولوژیکی بوده و باعث کاهش تعداد ماهی‌ها در مناطق مختلف به مرور زمان می‌شود. به عبارتی میزان ماهیگیری از زاد و ولد ماهی‌ها در آن منطقه بیشتر است.

انتظار می‌رود که این سیستم جدید بتواند به کشورها برای نظارت موثرتر روی دریاها کمک کند. جین لوبچنکو از دانشگاه ایالتی اورگن می‌گوید:

این سیستم می‌تواند روشی که ما برای نظارت بر ماهیگیری اعمال می‌کنیم را تغییر دهد؛ زیرا به جای آنکه تجسم کنیم چه اتفاقی در دریا می‌افتد می‌توانیم تمام وقایع را مشاهده کرده و زیر نظر داشته باشیم. با استفاده از این سیستم می‌‌توان اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کرده و در نتیجه تصمیمات هوشمندانه‌ای گرفت.

در کنار گوگل، فعالان دیگری نیز مانند گروه‌های Oceana و SkyTruth وجود دارند که در پروژه GFW مشارکت داشته‌اند. این سیستم توانایی ردیابی بیش از ۳۵۰۰۰ قایق در سرتاسر اقیانوس‌ها را دارد و روزانه بیش از ۲۲ میلیون نقاط داده اضافه می‌کند.

از جمله فعالیت‌های دیگر گوگل در این پروژه، ذخیره‌سازی اطلاعات به دست آمده توسط سیستم GFW است که به صورت ابری ذخیره می‌شود. سپس از الگوریتم‌های پیشرفته استفاده می‌شود تا داده‌های ثبت شده را تبدیل به نقشه کنند.

حامیان GFW می‌خواهند که دولت‌ها، خبرنگاران و کاربران عادی به این اطلاعات دسترسی داشته و بتوانند از طریق هر مرورگری نقشه‌های تهیه شده توسط GFW را به صورت زنده مشاهده کنند.

قسمتی از سیستم GFW از اطلاعات عمومی که توسط سیستم شناسایی خودکار (AIS) به دست می‌آید استفاده می‌کند که در واقع ترکیبی از اطلاعات به دست آمده توسط دریافت کننده‌ها روی خشکی و همچنین ماهواره‌ها است که رفت و آمد کشتی‌ها را ردیابی می‌کنند.

کشتی‌ها می‌توانند سیستم AIS را غیرفعال کنند اما همین امر می‌تواند باعث مشکوک شدنشان شود و زمانی که می‌خواهند به اسکله بندر بروند یا سوخت‌گیری کنند برای آنها مشکل پیش بیاید.

سیستم دیده بان جهانی ماهیگیری از حدود دو سال پیش در دست توسعه بوده و برای نشان دادن ماهیگیری غیرقانونی در جزایر اقیانوس آرام نیز استفاده شده و توانسته موفق عمل کند. وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری در مصاحبه با واشنگتن پست گفته است:

یک سوم ماهیگیری‌های صورت گرفته در دنیا بیش از حد مجاز بوده و بقیه ماهیگیری‌ها نیز تا نهایت حد مجاز است. نیمی از جمعیت جهان عموما برای بقا به پروتئین تهیه شده از مواد غذایی دریایی نیاز دارند. این اکوسیستمی است که برای ادامه داشتن به پایداری نیاز دارد اما روشی که ما اعمال می‌کنیم خلاف آن است.

انتظار می‌رود که سیستم دیده‌بان جهانی ماهیگیری بتواند موضوع اشاره شده توسط جان کری را تغییر دهد. همانطور که انریک سالا از انجمن نشنال جئوگرافی گفته است:

این سیستم شروعی بر پایان ماهیگیری غیرقانونی است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات