Google Trips؛ برنامه جدید گوگل برای مدیریت و زمانبندی سفر
معمولا افراد برای کاهش استرس سفر به تعطیلات میروند، نه برای ایجاد استرس. اما واقعیت این است که این روال همیشه برقرار نیست. برای نمونه شاید برنامهریزی برای سپری کردن تعطیلات خود به تنهایی بتواند به مقدار زیادی استرسزا باشد. در حال حاضر، گوگل تصمیم دارد تا زمینهای را برای حذف تمام نگرانیهای کاربران پیرامون تعطیلات یا حداقل از میان بردن برخی از آنها فراهم کند.
روز ۱۹ سپتامبر، این کمپانی بخشی را با عنوان گوگل تریپز (Google Trips) راهاندازی کرد. گوگل تریپز یک برنامهی جدید تلفن همراه است که به طور اختصاصی برای برنامهریزی سفر طراحی شده است. شما در این برنامه، محلی که قصد سفر به آن دارید را مشخص میکنید و این برنامه در ادامه همهی موارد لازم برای یک سفر مناسب را شامل مواردی همچون رزرو هتل و شام یا ترتیب دادن برنامهی گشت و گذار برای شما انجام میدهد. گوگل تریپز بر اساس سلیقه، نیازها و زمان، برنامهی سفر را برای بیش از ۲۰۰ شهر در سراسر جهان فراهم میکند و در این روند به طور خودکار میتواند محبوبترین جاذبههای آن شهر و تجارب محلی را در قالب یک تور منظم ارایه دهد که این کار با استفاده از دادههای بازدید مسافران دیگر انجام میشود.
هنگامی که شما یک سفر را رزرو کنید، این برنامه تمامی رزروهای اعمال شده را در یک محیط واحد جمع خواهد کرد. زمانی هم که شما سفر خود را آغاز کنید، با فشار دادن دکمهی گزینهی مجیک وند (magic wand)، برنامه به شما یک برنامهی راهنمای سفر کاملا بروز شده با جاذبههای توریستی اطراف شما ارایه خواهد داد.
این برنامه در واقع بخشی از تلاشهای بزرگتر گوگل به منظور ساخت فناوریهایی برای کاربران است تا بتوانند زندگی خود را به سادگی از طریق هوش مصنوعی دادهمحور برنامهریزی کنند. در ماههای اخیر، این کمپانی همچنین از یک برنامه جدید چت به نام Allo و علاوه بر آن یک دستگاه هوشمند جدید برای اتاق نشیمن به نام گوگل هوم (Google Home) رونمایی کرده است. دستگاه گوگل هوم وسیلهای است که با هدف دریافت و پاسخدهی بهتر به نیازهای کاربران ایجاد شده و بر پایهی شبکههای عصبی کار میکند. شبکههای عصبی متشکل از شبکههای سختافزاری و نرمافزاری هستند که روند یادگیری وظایف را با استفاده از تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از دیتا انجام میدهند. همچنین کمپانی گوگل با استفاده از تکنولوژی مشابه، برنامهی Google Photos را نیز پیشتر ارایه داده است که با این برنامه میتوانید مجموعهی عکسهای خود را برای اشیای خاص یا حتی رفتارهای خاصی جستجو کنید.
همهی این فعالیتها به نوبهی خود، بخشی از یک شکوفایی بسیار بزرگتر در جهان فناوری در سراسر حوزهی هوش مصنوعی هستند. بزرگترین بازیگران امروز دنیای فناوری، از آمازون تا فیسبوک و اپل با استفاده از فناوری یادگیری عمیق (deep learning) سعی دارند تا به نوعی همهی پدیدهها، از زمینههای تشخیص چهره و هوست تا مسایل امنیتی را مورد ساخت و پرداخت مجدد قرار دهند. شاید برنامهی گوگل تریپ را نیز بتوانیم به عنوان آخرین نمونه از این روند حرکتی به شمار آوریم.
نظرات