گرندپری سنگاپور 2016 فرمول یک؛ جنگ استراتژی ها

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
گرندپری سنگاپور یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های فصل فرمول یک بود که استراتژی‌های پیچیده‌ی تیم‌ها مسابقه را در دورهای پایانی بسیار حساس کرد.
تبلیغات

پانزدهمین مرحله از مسابقات فرمول یک ۲۰۱۶ امروز راس ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در کشور سنگاپور و پیست شهری و فوق‌العاده زیبای مارینا بی (Marina Bay) برگزار شد. گرمای زیاد و رطوبت بالای هوا در کنار پیچ‌های متعدد، پیست مارینا بی را به جنگ استراتژی تعویض لاستیک تبدیل کرده است. تیم‌های حاضر سه و بعضا چهار بار اقدام به تعویض لاستیک‌های خود کردند که این موضوع باعث جایجایی زیاد رانندگان در حین مسابقه شد.

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

از نکات جالب گرندپری سنگاپور حضور سباستین فتل راننده‌ی مطرح تیم فراری و عنوان‌دار قهرمانی در پیست مارینا‌ بی در رده‌ی ۲۲ هنگام آغاز مسابقه بود. این راننده‌ی مطرح که به دلیل نقص فنی در خودروی خود هنگام زمان‌گیری موفق به ثبت زمان مناسب نشده بود و در جایگاه انتهایی برای استارت مسابقه قرار داشت، انگیزه‌ی زیادی برای کسب جایگاه مناسبی داشت. در طرف دیگر نیز رقابت حساس رزبرگ و همیلتون برای کسب امتیاز، از سوی رانندگان ردبول و خودروی بی‌نقص آن‌ها برای پیست شهری مارینا بی، تحت تاثیر قرار گرفته بود و رانندگان ردبول نشان داده بودند که مرسدس در رویداد امروز رقابت ساده‌ای پیش‌رو نخواهد داشت.

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک
گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

تنها چند ثانیه بعد از آغاز مسابقه لازم بود تا اولین حادثه رخ دهد و به همین دلیل خودروی ایمنی به پیست وارد شد تا بدین ترتیب سنت حضور این خودرو در گرندپری سنگاپور تداوم یابد. استارت مسابقه با حرکت سریع هالکنبرگ همراه بود که قصد داشت خود را به رده‌‌های ابتدایی برساند. در همین حال با حرکت کارلوس ساینز به میانه‌ی پیست، برخورد شدیدی بین وی و هالکنبرگ رخ داد که منجر به از دست دادن کنترل خودروی فورس ایندیا و برخورد شدید با کناره‌ی پیست شد. نکته‌ی جالب این برخورد، لغزش خودروی هالکنبرگ از مقابل مکس وشتاپن بود که استارت بدی داشت. شاید اگر وشتاپن حرکت خوبی در آغاز مسابقه داشت و کمی جلوتر بود با برخورد هالکنبرگ با وی از مسیر مسابقه خارج می‌شد. جنسن باتن نیز در ادامه‌ی روند بدشانسی‌های خود، در ابتدای مسابقه با شکستگی در باله‌ی جلو مواجه شد و مراجعه به پیت‌‌استاپ و تعویض آن باعث از دست رفتن جایگاه خوب این راننده و نزول به رده‌ی انتهایی شد.

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

پس از حادثه‌ی ابتدای مسابقه تغییرات زیادی در جایگاه راننده‌‌ها رخ داد. وشتاپن که در جایگاه چهارم قرار داشت به رده‌ی هشتم نزول کرد و کیمی رایکونن، فرناندو آلونسو کارلوس ساینز و دنیل کویات در رده‌های چهارم تا هفتم قرار داشتند. با خروج خودروی ایمنی در دور دوم مسابقه از سر گرفته شد.

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

این در حالی بود که بدنه‌ی خودروی کارلوس ساینز پس از تصادف با هالکنبرگ دچار مشکل شده بود. پس از یک دور از مسابقه پرچم مشکی و نارنجی برای ساینز به نمایش درآمد تا راننده‌ی تیم تورو روسو مجبور به ورود به پیست استاپ برای رفع مشکل خودروی خود شود. 

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

در دورهای ۱۲ و ۱۳ بود که نقطه‌ی عطف مسابقه روی داد. ظاهرا خودروهای مرسدس بنز تحمل پیچ‌ها زیاد و گرمای بالای پیست را نداشتند و سیستم ترمز هر دو خودروی این تیم به دمای بیش از حد خود رسید. گاراژ مرسدس بنز نیز در همین راستا به راننده‌های خود اعلام کرد که مدیریت بیشتری در حفظ سیستم ترمز داشته باشند. این موضوع منجر به کاهش سرعت رزبرگ و همیلتون و نزدیک شدن ریکیاردو و رایکونن به آن‌ها شد. 

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

پس از ۱۵ دور از مسابقه خودروهای یکی پس از دیگری به پیت‌استاپ مراجعه کردند تا لاستیک‌های خود را تعویض کنند. در همین حین نیز وشتاپن که در رده‌ی هفتم و پس از کویات قرار داشت و از موقعیت خود اصلا راضی نبود، پیاپی اقدام به سبقت‌گیری از راننده‌ی تیم تورو روسو می‌کرد که با دفاع جانانه‌ی کویات پاسخ داده می‌شد. دنیل کویات که پیش‌تر در ابتدای فصل با نزول به تیم تورو روسو جای خود را در ردبول به وشتاپن داده بود، برای دفاع از حیثیت و اثبات مهارت‌های خود دست به هر کاری زد و لحظات جذابی از رقابت این دو راننده‌ی جوان خلق شد. 

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

سباستین فتل که در رده‌های انتهایی قرار داشت تمام تلاش خود را به کار گرفته بود تا هرچه سریع‌تر به جمع خودروهای پیشتاز برسد. وی که با لاستیک‌های سافت عملکرد بسیار خوبی داشت، پس از تعویض آن‌ها به نوع اولترا سافت، تبحر بالای رانندگی خود و تجربه‌ی زیاد در پیست مارینا بی را به رخ سایر راننده‌ها کشید و به راحتی یکی پس از دیگری خودروهای مقابل را از پیش‌رو برمی‌داشت و به رده‌ی هشتم و پس از مکس وشتاپن رسید. با خروج وشتاپن از پیست برای تعویض لاستیک‌ها، کویات در برابر فتل قرار داشت که البته این موقعیت چندان پایدار نبود و راننده‌ی اول تیم فراری به راحتی خود را به رده‌ی ششم و پشت سر فرناندو آلونسو رساند. 

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

در همین زمان در میان خودروهای پیشتاز مشکلات برای مرسدس بنز بیش از پیش حاد شده بود و همیلتون که عملکرد خوبی از سیستم ترمز خود ندیده بود از گاراژ درخواست استراتژی متفاوتی را کرد تا توانایی مانور بیشتری داشته باشد. این در حالی بود که کیمی رایکونن فاصله‌ی خود را به وی بسیار کاهش داده بود. مشکلات سیستم ترمز همیلتون در نهایت منجر به قفل شدن و خروج خودرو از پیست شد که بلافاصله راننده‌ی فراری از وی سبقت گرفت و خود را به رده‌ی سوم رساند. فتل نیز در همین حال با خروج آلونسو از پیست برای تعویض لاستیک به رده‌ی پنجم رسید و فراری خود را در موقعیت مناسبی می‌دید. 

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

مسابقه با شرایط ثابتی پیش‌ می‌رفت و تمام چهار خودروی پیشتاز از لاستیک‌های سافت بهره می‌بردند که برای به پایان رسیدن مسابقه کافی بود. اما دور ۴۹ و زمانی که همیلتون در تلاش برای رسیدن به رایکونن بود، مرسدس بنز مجدد تبحر بالای خود در استراتژی‌های تعویض لاستیک را به رخ سایر تیم‌ها کشید. در این زمان ناگهان همیلتون به پیت‌استاپ مراجعه و لاستیک خود را با نمونه‌ی سوپرسافت تعویض کرد. این موضوع منجر به شگفتی فراری و ردبول شد و بلافاصله گاراژ فراری به رایکونن اعلام کرد با تمام توان خود رانندگی کند. رایکونن نیز از گاراژ سوال کرد که آیا برای تعویض لاستیک باید به پیت‌استاپ مراجعه کند که با پاسخ مثبت تیم مواجه شد. در دور بعدی رایکونن به پیت‌استاپ مراجعه کرد و لاستیک‌های خود را به نوع اولتراسافت تغییر داد. هنگام خروج راننده‌‌ی فراری از پیت‌استاپ این همیلتون بود که با آندرکات از وی عبور کرد و جایگاه سوم را با استراتژی عالی تیم خود، پس گرفت. 

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

ریکیاردو نیز در همین حین بلافاصله به پیت‌استاپ مراجعه کرد و لاستیک‌های خود را با نمونه‌ی سوپرسافت تعویض کرد. حال تنها ۱۰ دور تا انتهای مسابقه باقی مانده و رایکونن که نزدیک به ۲ ثانیه با همیلتون فاصله دارد، با لاستیک‌های نرم‌تر و سریع‌تر خود در تعقیب وی است.

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

در طرف دیگر ریکیاردو که نزدیک به ۲۵ ثانیه با رزبرگ پیش‌رو فاصله داشت، در هر دور به طور میانگین ۳ ثانیه فاصله‌ی خود را با راننده‌ی تیم مرسدس بنز کاهش می‌داد و قطعا در هفت دور آتی به وی می‌رسید. حساسیت در دورهای پایانی گرندپری سنگاپور به اوج خود رسیده بود و رقابت خودروهای پیشتاز به حدی داغ بود که کمتر دوربین‌های فیلمبرداری سایر خودروهای را به نمایش می‌کشیدند. 

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

کیمی رایکونن با وجود تلاش بسیار در نهایت موفق نشد فاصله‌ی خود با همیلتون را به کمتر از ۱ ثانیه برساند و با همین اختلاف به مقام چهارم رسید. در طرف دیگر نیز ریکیاردو که به سرعت در حال کاهش فاصله‌ی خود با رزبرگ بود، در نهایت به دلیل برخورد با ترافیک خودروهای پیش‌رو و البته مهارت رانندگی رزبرگ، با فاصله‌ی تنها ۰.۸ ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت. اگر رزبرگ بلافاصله پس از ریکیاردو اقدام به تعویض لاستیک می‌کرد، پس از راننده‌ی ردبول قرار می‌گرفت و قطعا مقام قهرمانی را از دست می‌داد. همیلتون نیز اگر لاستیک خود را زودتر از رایکونن تعویض نمی‌کرد و با نمونه‌ی سافت به مسابقه ادامه می‌داد، امکان سبقت راحت از راننده‌ی فراری و کسب جایگاه سوم را نداشت. تیم مدیریت مرسدس بنز در گرندپری سنگاپور به خوبی نشان داد که خودروها تنها دلیل برتری این تیم در سالیان اخیر نبوده است.

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

رانندگی خوب فرناندو آلونسو و دنیل کویات از دیگر نکات مهم گرندپری سنگاپور بود. آلونسو برای مدت زیادی در رده‌ی پنجم بود و پس از وی خودروهای تیم‌های تورو روسو، فورس ایندیا و ویلیامز قرار داشتند که هیچ یک موفق به سبقت از این راننده‌ی مطرح فرمول یک نشدند که این موضوع پیشرفت چشمگیر خودروهای مک‌لارن را نشان می‌دهد. کویات نیز که پس از نزول به تورو روسو روزهای بدی را سپری می‌‌کرد، در گرندپری سنگاپور نشان داد که هنوز هم از مهارت بالایی در این رشته از مسابقات اتومبیلرانی برخوردار است.

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک

پس از رایکونن، سباستین فتل، مکس وشتاپن، فرناندو آلونسو، سرجیو پرز، دنیل کویات و کوین مگنوسن در رده‌های پنجم تا دهم قرار گرفتند.

در ادامه می‌توانید رده‌بندی کلی راننده‌ها و تیم‌های مسابقات فرمول یک را پس از ۱۵ دور از فصل ۲۰۱۶ مشاهده کنید.

گرندپری سنگاپور 2016 مسابقات فرمول یک
گرندپری سنگاپور 2016 فرمول یک

در ادامه شما را به تماشای لحظات حساس گرندپری سنگاپور دعوت می‌کنیم.

لینک دانلود

مرحله‌ی بعدی رقابت‌های فرمول یک، ۱۱ مهر در کشور مالزی برگزار می‌شود.

نظر شما در رابطه با رقابت امروز مسابقات فرمول یک در کشور سنگاپور چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات