کمپانی های بزرگ همچنان از اهمیت اندروید در محصولات خود سخنی به میان نمی آورند

یک‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی‌های مختلف اندرویدی همچنان در مورد اهمیت و نقش اندروید در محصولات خود سخنی به میان نمی‌آورند.
تبلیغات

در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۶ که از آن به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی اروپا یاد می‌کنند، محصولات مختلف و جدید و نیز تکنولوژی‌هایی چون سیستم تحویل محصول با پهپاد آمازون معرفی شد. بیشتر تکنولوژی‌های معرفی شده از سیستم‌عامل محبوب گوگل یعنی اندروید بهره می‌برند اما با توجه به روشی که این محصولات معرفی می‌شوند شاید نتوان بخوبی نقش اندروید را در آن‌ها فهمید. نوع محصولات شرکت‌ها و نیز هویت کمپانی‌ها یک اصل اساسی است، اما سیستم‌عامل اندروید در بین تبلیغات فراوان این دستگاه‌ها چندان به چشم نمی‌آید. در ادامه با زومیت همراه باشید.

به اکسپریا خوش آمدید!

سونی معتقد است خرید یک گوشی اکسپریا این موضوع را تضمین می‌کند تا کاربران بتوانند تجربه‌ی انحصاری این نوع محصولات را تجربه کنند. اما بیشتر امکانات نرم‌افزاری ارائه شده در دستگاه‌های سری اکسپریا را می‌توان در فروشگاه‌ گوگل‌پلی به راحتی پیدا کرد و همچنین باید به این نکته توجه کنیم که بهترین اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوشی‌های هوشمند توسط گوگل توسعه‌ داده‌ شده‌اند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به کروم، جی‌میل، مپز، و Keep اشاره کرد. حقیقت این است که این اپلیکیشن‌ها در واقع متعلق به برند اکسپریا نیست. علاوه بر این بد نیست اشاره کنیم که نرم‌افزار دستیار اکسپریا (Xperia assistance) نیز نسخه‌ای تغییر یافته از Clippy مایکروسافت است.

هواوی نسبت به سونی از نظر انکار کردن اندروید وضعیت بدتری دارد و می‌توان گفت نام این سیستم‌عامل را به طور مطلق بکار نمی‌برد. آخرین باری که این کمپانی از کلمه‌ی اندروید در بین عموم استفاده کرده احتمالا مربوط به زمانی است که استیو بالمر هنوز در مایکروسافت سعی داشت که گوشی‌های ویندوزی را به کاربران بفروشد. اگر اندروید به طور مساوی در بین تولیدکنندگان توزیع شده بود و اگر تجربه‌ی کاربری با این سیستم‌عامل در بین تمام محصولاتی که از آن استفاده می‌کنند دقیقا یکسان بود، این موضوع معقول‌تر به نظر می‌رسید، اما وضعیت کنونی دقیقا خلاف این گفته است.

چرا کمپانی‌های اندرویدی فکر می‌کنند، معرفی یک گوشی بدون جدیدترین نرم‌افزار موجود، مشکلی ندارد؟

اینکه شرکت‌های سخت‌افزاری می‌خواهند بیشتر در مورد سخت‌افزارهای خود صحبت کنند کاملا قابل درک است، اما اینکه در هنگام معرفی محصولات از نرم‌افزار آن‌ها سخنی به میان نیاید کمی ناراحت کننده است. در اینجا یکسری سوال مطرح می‌شود و باید از چنین کمپانی‌هایی در مورد پیاده‌سازی اندروید توسط آن‌ها، و اینکه چرا نباید یک محصول را با جدیدترین نرم‌افزار موجود ارائه کرد، سوال پرسید. باید این سوال را مطرح کرد که چرا این شرکت‌ها همچنان راه بسیاری از گوشی‌های پرچمدار اندروید معرفی شده در سال ۲۰۱۴ را ادامه‌ داده و چرا امکانات چند وظیفگی و یا نوتیفیکیشن‌ها و پشتیبانی از واقعیت مجازی را ارتقا نمی‌دهند. باید گفت این سوالات اصلی‌ترین مشکلاتی هستید که باید پاسخ داده شوند. عدم پاسخ به این موارد، باعث می‌شود تا اعتماد مشتریان به تولیدکنندگان محصولات اندرویدی کاهش یابد.

این وضعیت باعث شده تا انجام کارها برای اپل بسیار آسان‌تر شوند. این کمپانی به تازگی جدیدترین آیفون‌های خود را معرفی کرده که این محصولات از جدیدترین نسخه‌ی iOS بهره می‌برد و بهترین تجربه‌ی کاربری ممکن را برای کاربران فراهم می‌آورند. اما سناریویی که اپل برای این مورد در سر دارد چیست؟ برخی از کمپانی‌های اندرویدی به جای استفاده از جدیدترین نسخه‌ی اندروید که امکانات مالتی‌تسکینگ را در خود ارائه می‌دهد، با خوشحالی زیاد در مورد ارائه ویژگی‌ چند وظیفگی مخصوص خود صحبت می‌کنند. 

در حالی که تا پایان ماه جاری، آیفون‌های اپل با نرم‌افزاری بروز و زیبا آپدیت خواهند شد، بسیاری از گوشی‌های اندرویدی رده‌بالا در زمانی که اندروید نوقا منشتر شده، هنوز با نسخه‌ی مارشمالو ارائه می‌شوند. هر چقدر که طراحی گوشی‌های جدید اکسپریا مورد پسند بسیاری از کاربران قرار گرفته، اما نرم‌افزار این محصولات نیز به همان اندازه مورد تنفر بسیاری از مشتریان است. البته اندروید مارشمالو به خودی خود خوب است، اما در حال حاضر جدیدترین نسخه‌ی ارائه شده توسط گوگل محسوب نمی‌شود. چرا باید پول زیادی را صرف خرید پرچمداری کرد که هنوز جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایلی گوگل را اجرا نمی‌کند؟ و با این وضعیت چگونه مشتری برای خرید محصولات آینده اندرویدی چنین شرکت‌هایی متقاعد خواهند شد؟

اولین گام برای چنین شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات اندرویدی این است که بپذیرند یک مشکل دارند

اگر در مورد اندروید صحبت نکنیم، چگونه می‌توان مشکل عرضه‌ی محصولات جدید با جدیدترین نسخه‌ی اندروید را حل کرد؟ می‌توان گفت که تا کنون به غیر از نمایشگاه ایفا برلین در سال جاری، کلمه‌ی نوقا را توسط شرکت‌های تولیدکننده محصولات اندرویدی نشنیده‌ایم. جدیدترین و بهترین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایلی گوگل یک عضو غایب در بسیاری از محصولات جدید و مهم فناوری امروزی است. چشم ما به آینده‌ی تکنولوژی است ولی با این وجود هنوز هم در مورد اندروید نوقا که یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های دستگاه‌های اندرویدی است، چیزی نمی‌شنویم.

اکنون دنیا بر پایه‌ی اندروید حرکت می‌کند و این یک موضوع در همه‌ی جای دنیا صدق می‌کند. می‌توان گفت که هم اندروید بد وجود دارد و هم اندروید خوب. آپدیت‌ها و پچ‌های جدید به صورت دوره‌ای ارائه می‌شوند و جای تعجب است که حتی یک برنامه ی مشخص برای بسیاری از دستگاه‌هایی که از اندروید بهره می‌برند وجود ندارد. روشی که امروزه برای استفاده از اندروید بکار گرفته می‌شود روش درستی نبوده و باید این موضوع توسط کمپانی‌های اندرویدی در اولویت قرار گرفته تا مشکل مورد بحث رفع شود.

نظر شما در این مورد چیست؟ از دیدگاه شما چه راه‌کارهایی برای رفع مشکل مطرح شده در این مطلب وجود دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات