بی ام و سیستم برق رسانی خودروهایش را تقویت می کند

یک‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
BMW جزو کمپانی‌های انگشت شماری است که در حال توسعه‌ی بخش‌های سیستم برق‌رسانی خودرو هستند.
تبلیغات

بی ام و در شروع سال اعلام کرد که به توسعه‌ی تکنولوژی خودران علاقه‌ی بیش‌تری دارد و اساساً تمرکز خود را از خودروهای الکتریکی چون بی ام و i3 و i8 به سمت خودروهای خودران تغییر خواهد داد. با این تغییر رویه در تمرکز بر روی تولید خودروهای سری i مدیران بی‌ام‌و در خصوص استراتژی سیستم برق‌رسانی خودروهای خود دچار سرگردانی شدند. هنوز به طور رسمی این مطلب تأیید نشده است ولی در شایعات آمده است که مدیران بی‌ام‌و می‌خواهند در این خصوص بعد از نمایشگاه خودرو پاریس تصمیم‌گیری کنند. در حال حاضر، نشریه‌ی آلمانی Handelsblatt به نقل از یک منبع نامعتبر اعلام کرده که پیشرفت‌هایی بر روی سیستم برق‌رسانی برخی مدل‌های بی‌ام‌و بدون در نظر گرفتن پسوند i صورت گرفته است.

بی‌ام‌و i3 در حال تلاش برای برآوردن انتظارات فروش این خودروساز است و طبیعی است که سهام‌داران بی‌ام‌و بخواهند سرمایه‌گذاری بیش‌تری در استراتژی سیستم برق‌رسانی خودروهای خود داشته باشند. اما طبق شایعات مطرح شده، مدیران بی‌ام‌و همگی موافق توسعه‌ی قدرت باتری و سیستم برق‌رسانی نه تنها در مدل‌های سری ۳ بلکه در کراس‌اوور X4 نیز هستند. علاوه بر این، مدل‌های Mini نیز برقی خواهند شد و حداقل در ساختار یک مدل مینی، یک موتور الکتریکی و یک بسته باتری قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر این اطلاعات به‌صورت شایعاتی نقل شده است اما عنوان شده که مدل برقی مینی بخش‌هایی از خودروی مفهومی مینی Rocketman را به ارث می‌برد. تا این زمان مشخص نشده است که آیا مدل‌های برقی سری ۳ و X4 تماماْ برقی هستند یا به‌صورت هیبریدی ارائه می‌شوند. به هر حال کمپانی بی‌ام‌و باید به تمام شایعات پایان دهد و در این ماه تصمیم‌گیری خود را قطعی نموده و به‌طور رسمی اعلام نماید.

در این مقطع زمانی، برای هر خودروسازی، قابلیت‌های رانندگی خودکار و موتور الکتریکی مهم‌ترین مسائل هستند. مشکل اینجاست که همه شیفته‌ی رانندگی خودکار شده‌اند و کمپانی‌های اندکی در حال توسعه‌ی بخش‌های سیستم برق‌رسانی خودرو هستند. کمپانی بی‌ام‌و اما با دلیلی موجه در رابطه با مدل i3 در حال توسعه‌ی این بخش است. برای ساده‌تر بیان کردن مسئله بهتر است این‌طور بگوییم که بی‌ام‌و طیف ضعیفی دارد و اگر در سالن نمایشگاه اتومبیل‌هایش قدم بزنید، متوجه خواهید شد که بهترین نیست. بهتر است که آن‌ها این مطلب را مورد توجه قرار دهند. موضوع وقتی جدی می‌شود که شما روی i3 برچسب قیمت ۴۲.۴۰۰ دلاری می بینید ولی تنها توانایی طی مسافتی حدود ۱۳۰ کیلومتر را خواهید داشت و قطعاً این مورد انتظارات فروش را برای بی‌ام‌و برآورده نخواهد کرد. این درحالی است که در بازار مدل‌هایی را می‌توانید پیدا کنید که با قیمتی ارزان‌تر دارای توانایی طی مسافت ۲۴۰ کیلومتری هستند.

اگر بی‌ام‌و i3 با شورولت Bolt مقایسه شود همه چیز روشن می‌شود. مدل Bolt با قیمت پایه‌ی ۳۳.۲۲۰ دلار دارای توانایی طی مسافت ۳۸۳ کیلومتر با یک بار شارژ باتری است، فضای درونی بیش‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهد و مشخصاً بسیار بهتر است. چرا فردی باید برای مدل i3 حدود ۱۰.۰۰۰ دلار بیش‌تر هزینه کند؟ فقط به دلیل این‌که بی‌ام‌و سوار شود؟ در نتیجه این‌طور به‌نظر می‌رسد که اگر پیشرفتی در سیستم برق‌رسانی i3 وجود نداشته باشد، فروش آن نیز با مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. در این محدوده شورولت Spark با قیمت ۲۵.۱۲۰ دلاری‌اش توانایی طی مسیر ۱۳۲ کیلومتری دارد که تقریباً ۲۰.۰۰۰ دلار ارزان‌تر است. حتی مدل Leaf نیسان نیز با قیمت ۲۹.۰۱۰ دلار با یک بار شارژ باتری می‌تواند تا ۱۷۲ کیلومتر طی مسیر کند که آن هم در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

نهایتاً این‌طور به نظر می‌رسد که بی‌ام‌و اگر می‌خواهد در این زمینه موفق باشد، واقعاً بایستی در تکنولوژی باتری پیشرفت کند و مدلی ارائه کند که بتواند از لحاظ توانایی طی مسافت با یک بار شارژ کردن، با رقبای ارزان حاضر در بازار رقابت کند. شاید برخی تنها به دلیل برند بودن هزینه‌ی اضافی نپردازند.

آیا در زمان خرید اتومبیل، شما حاضر به پرداخت بهای اضافی تنها به دلیل برند خودرو هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات