سنسور کانن 5D Mark IV بالاترین امتیاز DxOMark را میان دوربین های DSLR کانن کسب کرد

جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
پس از معرفی کانن 5D Mark IV، سنسور این دوربین بالاترین امتیاز را بین DSLRهای کانن کسب کرده است.
تبلیغات

ابتدای شهریور ماه سال ۹۵ کانن نسل جدید دوربین 5D را با نام Canon 5D Mark IV رونمایی کرد. این دوربین را باید نسل چهارم از دوربین DSLR موفق سری 5D بدانیم که موفق شده در طول عمر خود نظر بسیاری از عکاسان حرفه‌ای و علاقمندان به عکاسی را به خود جلب کند. 5D قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای را در کنار بدنه‌ای که قیمت معقول‌تری در مقایسه با سایر محصولات رده‌ بالای کانن دارد، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مارک چهار در مقایسه با نسل‌های قبلی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته که از جمله‌ی آن می‌توان به افزایش رزولوشن، بهبود سیستم فوکوس خودکار، ثبت تصاویر Dual Pixel RAW و بهبود کیفیت ثبت ویدیو‌های 4K اشاره کرد.

سنسور فول فریم ۳۰.۴ مگاپیکسلی با سیستم فوکوس Dual Pixel

کانن در 5D Mark IV از یک سنسور فول فریم CMOS با رزولوشن ۳۰.۴ مگاپیکسل استفاده کرده که قادر است تصاویر با رزولوشن ۶٫۷۲۰ در ۴٫۴۸۰ پیکسل را با نسبت تصویر ۳:۲ به ثبت برساند. نسل پیشین این دوربین که با نام مارک ۳ شناخته می‌شود از یک سنسور ۲۲.۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد که از این‌رو افزایش رزولوشن سنسور را باید یک فاکتور اساسی در این دوربین در نظر بگیریم. کانن رزولوشن سنسور مارک ۳ را در مقایسه با مارک ۲ چندان افزایش نداده بود، اما افزایش رزولوشن سنسور مارک ۴ را باید یک بهبود بسیار خوب بدانیم که می‌تواند این دوربین را از نظر رزولوشن تصویر همتراز با رقبایی قرار دهد که توسط سونی و نیکون توسعه داده شده است.

کانن سیستم فوکوس خودکار مورد استفاده در دوربین پرچمدار EOS 1D Mark II را در در 5D Mark IV قرار داده که عملکرد فوکوس خودکار در 5D را بیش از پیش بهبود داده است. سیستم فوکوس خودکار جدید قادر است از فوکوس ۶۱ نقطه‌ای بهره می‌برد که ۴۱ نقطه از مجموع نقاط فوکوس در نظر گرفته شده از نوع Cross-Type هستند که این تعداد در دیافراگم F/2.8 شامل ۵ نقطه‌ی Dual Cross-Type شده و در دیافراگم f/8 شامل ۲۱ نقطه فوکوس Cross-Type می‌شود. با استفاده از سیستم فوکوس جدید به کار گرفته شده در 5D Mark IV می‌توان تصاویر بسیار شفافی را به هنگام استفاده از انواع لنزهای EF کانن ثبت کرد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که نقاط فوکوس Cross-Type و Dual Cross-Type در زمان استفاده از لنزهای مختلف متفاوت خواهد بود. البته این تنها ویژگی کانن 5D مارک ۴ برای در مورد فوکوس نیست، بلکه با استفاده از قابلیت Dual Pixel RAW می‌توان بهترین تنظیمات روی تصاویر را به پس از ثبت تصویر موکول کرد. در این روش کانن 5D Mark IV دو تصویر RAW با رزولوشن ۳۰.۴ ثبت می‌کند که عکاسان می‌توانند بهبودهایی را نظیر Image Micro Reduction، Bokeh Shift و Ghosting Reduction را با استفاده از نرم افزار خود کانن برای ویرایش تصاویر روی عکس‌های ثبت شده اعمال کنند.

سیستم نوردهی مورد استفاده در 5D Mark IV نیز همان سیستم ۲۵۲ نقطه‌ای یا ۱۵۰٫۰۰۰ پیکسلی RGB+IR است که در EOS 1D X Mark II به کار برده شده است و از این‌رو در مقایسه با سیستم نوردهی ۴۳ نقطه‌ای مورد استفاده در مارک ۳ پیشرفت بسیار زیادی داشته است. نرخ فریم در این دوربین نیز افزایش یافته و به ۷ فریم در هر ثانیه با سیستم نوردهی خودکار و فوکوس خودکار رسیده است. با استفاده از مارک چهار می‌توان تصاویر JPEG را تا زمانی که حافظه پرشود، ثبت کرد. در حالت ثبت تصاویر بصورت ادامه‌دار می‌توان ۲۱ تصویر با فرمت RAW را بصورت پشت سر هم ثبت کرد. در زمان استفاده از ال‌سی‌دی و Live View Mode شاهد نرخ ۴.۳ فریم در هر ثانیه هستیم، حال آنکه در حالت Burst Shooting با استفاده از Live View می‌توان از فوکوس خودکار ادامه دار استفاده کرد. کانن از یک ال‌سی‌دی ۳.۲ اینچی استفاده کرده که تعداد پیکسل آن به بیش از ۱.۶ میلیون پیکسل رسیده است. البته تغییری در حالت این نمایشگر لمسی ایجاد نشده و همچنان بصورت ثابت طراحی شده و نمی‌توان حالت آن را تغییر داد.

کانن 5D Mark IV امکان ضبط ویدیو‌های 4K با نرخ ۲۴ تا ۳۰ فریم در ثانیه، فول اچ‌دی با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه و اچ‌دی استاندارد از ۱۰۰ تا ۱۲۰ فریم در هر ثانیه را ممکن می‌کند. همچنین باید به امکان ثبت ویدیو‌های اسلوموشن با سرعت یک چهارم اشاره کرد.

در ادامه می‌توانید قابلیت‌هیا کلیدی و مشخصات فنی این 5D Mark IV را مشاهده کنید:

  • سنسور CMOS با رزولوشن ۳۰.۴ مگاپیکسلی
  • پردازنده +6 Digic
  • حساسیت سنسور از ۱۰۰ تا ۳۲٫۰۰۰
  • Burst Shooting با نرخ ۷ فریم در هر ثانیه
  • نمایشگر ال‌سی‌دی لمسی در سایز ۳.۲ اینچی و رزولوشن ۱.۶ میلیون پیکسلی
  • ۶۱ نقطه فوکوس خودکار شامل ۴۱ نقطه فوکوس کراس تایپ
  • حالت تصویربرداری Dual Pixel Raw
  • اتصال وای-فای، NFC و GPS
  • ثبت ویدیو‌های 4K با نرخ ۲۴ تا ۳۰ فریم در هر ثانیه
  • قیمت بدنه بدون لنز ۳٫۵۰۰ دلار

امتیازات کسب شده در DxOMark:

کا

5D Mark IV کانن موفق شده تا در آزمایش‌های انجام شده توسط DxOMark امیتاز کلی ۹۱ را کسب کند که بالاترین امتیاز کسب شده توسط DSLRهای کانن در میان دوربین‌هایی است که توسط این وب‌سایت مورد بررسی قرار گرفته است. 5D مارک چهار با کسب این امتیاز EOS 1D Mark II را به جایگاه دوم فرستاده، چراکه این دوربین موفق شده تا از نظر عمق رنگ و داینامیک رنج عملکرد بهتری را در مقایسه با پرچمدار کانن داشته باشد. البته در مورد حساسیت سنسور، دوربین ورزشی EOS 1D X همچنان بهتر از 5D Mark IV عمل کرده است.

با کسب ۲۴.۸ بیت در عکسبرداری پرتره، ۱۳.۶ در فاکتور مقدار نورهی (Exposure Value) برای تصاویر منظره و ۲۹۹۵ در زمینه‌ی ورزش، نسل جدید 5D کانن در مقایسه با نسل پیشین یا همان 5D Mark III پیشرفت زیادی را به خود دیده است. در مورد مقدار نوردهی، تغییرات ایجاد شده در میزان حساسیت سنسور باعث شده تا کانن 5D Mark IV شاهد ثبت ۱۳.۷ باشد در حالی که این فاکتور برای 5D Mark III قریب به ۱۱.۷ است.

در نمودارهای زیر می‌توانید تغییرات داینامیک رنج، حساسیت و عمق رنگ‌ها و همچنین میزان افزایش نویز را با در نظر گرفتن حساسیت سنسور مشاهده کنید:

با نگاهی به نمودارهای فوق می‌توان به جرات گفت که 5D Mark IV قادر است تا تصاویر بسیار با کیفیتی را با بهره‌گیری از داینامیک رنج، عمق رنگ و نویز کم در حساسیت ISO 3200 یا ISO 6400 ثبت کند. همچنین این گوشی قادر است در تنظیمات مورد اشاره تصاویری با فرمت RAW را ذخیره کرده و بهبود هر چه بیشتر تصاویر را به پس از عکسبرداری موکول کند.

در نمودارهای پایین نیز می‌توانید عملکرد سه نسل دوربین EOS 5D کانن را در فاکتورهای داینامیک رنج، حساسیت رنگ‌ها و میزان نویز با افزایش حساسیت سنسور را مشاهده کنید.

5D Mark IV کانن در برابر A7R II سونی و D810 نیکون

مقایسه Canon 5D Mark IV با Sony A7R II و D810 نیکون

سنسور دو دوربین Nikon D810 و Sony A7R II موفق شده‌اند تا به ترتیب در بررسی‌های DxOMark امتیاز ۹۷ و ۹۸ را کسب کنند که از این نظر بسیار جلوتر از 5D Mark IV کانن هستند. عملکرد سنسور سونی در ثبت رنگ‌ها بالاتر از عملکرد سنسور کانن بوده، حال آنکه در مورد حساسیت سنسور شانه به شانه هم قرار دارند.

نیکون D810 را باید پادشاه دوربین‌های DSLR از نظر داینامیک رنج بدانیم، چراکه میزان نوردهی این دوربین 14.8EV است. نیکون موفق شده تا در حساسیت ISO 64 به این امتیاز دست پیدا کند، حال آنکه با افزایش حساسیت سنسور و رسیدن به ISO 100 عملکرد سنسور کانن بهتر بوده و با افزایش حساسیت سنسور و رسیدن به ایزوهای بالاتر، کانن فاصله‌ی خود را با نیکون بیش از پیش افزایش می دهد.

همانطور که در نمودار پایین نیز مشاهده می‌کنید، عملکرد دوربین A7R II سونی در مورد حساسیت رنگ بسیار بهتر از دو دوربین کانن و نیکون است. سونی اختلاف خود را از حساسیت پایین سنسور حفظ کرده و البته با افزایش حساسیت سنسور شاهد کاهش اختلاف در عملکرد دوربین سونی با محصول دو کانن و نیکون هستیم.

نتیجه گیری

نسل جدید 5D Mark IV کانن با قابلیت‌های بهبود یافته و عملکرد بهتری راهی بازار شده است. این دوربین را می‌توان در خانواده‌ی دوربین‌های DSLR کانن بین محصولی نظیر EOS 1D X Mark II به عنوان یک دوربین ورزشی و 5DS/5DS R با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی قرار داد. بهبود‌های صورت گرفته در سنسور بکار رفته در کانن 5D Mark IV این محصول را به گزینه‌ی وسوسه کننده به منظور خرید کرده است، خواه آنکه عکاسی نسل پیشین این دوربین را در اختیار داشته یا یک عکاس نوپا در پی خریدن اولین دوربین فول فریم خود باشد. برچسب قیمت ۳٫۵۰۰ دلاری مارک چهار این دوربین را گران تر از D810 نیکون با قیمت ۲٫۸۰۰ دلار و A7R II سونی با برچسب قیمت ۳٫۱۵۰ دلار قرار داده است. به طور حتم در صورتی که شماری از لنز‌های EF کانن را در اختیار داشته باشید، این دوربین بهترین گزینه برای خرید در مقایسه با رقبا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات