دانشمندان موفق به ضبط مکالمه بین دو دلفین شدند

پنج‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برای اولین بار دانشمندان موفق به ضبط مکالمه‌ی بین دو دلفین‌ پوزه بطری معمولی در دریای سیاه شدند.
تبلیغات

مکالمه‌ی بین دلفین‌ها همیشه برای دانشمندان جذاب بوده است. دلفین‌ها با تولید امواجی با طول موج‌های مختلف در حال تبادل پیام با زبان مخصوص به خود هستند.

اگرچه دانشمندان به پیچیدگی زبان دلفین‌ها پی برده بودند، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این موجودات قادر به تولید رشته‌هایی با طول ۵ کلمه در هر جمله هستند و حتی از یک دستور زبان خاص پیروی می‌کنند.

تبادل پیام بین دو دلفین همانند مکالمه‌ی دو فرد است. هر پالس تولیدی توسط دلفین ویژگی‌های خاص خود مثل زمان و طول موج را دارد.

تیم تحقیقاتی با استفاده از یک میکروفون ضدآب به نام هیدروفون موفق به ضبط مکالمه‌ی دلفین‌های با ثبت جزییات بالا شده است. با ضبط و تحلیل اصوات گرفته شده، دانشمندان می‌گویند که دلفین‌ها با تولید پالس‌ با فرکانس‌های مختلف و میزان بلندی صدا مثل انسان‌ها کلمات مختلف را با بیان‌های مختلف ادا می‌کنند.

اگرچه برگردان این مکالمات در حال حاضر شدنی نیست اما اعضای تیم تحقیقاتی ادعا می‌کنند که دلفین‌ها قادر به گفتن جملاتی با حداکثر ۵ کلمه در مکالمات کوتاه خود هستند. نکته‌ی جالب توجه پیکربندی جملات است که ظاهرا از نظم خاصی پیروی می‌کند، هر چند برای درک بهتر آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سرپرست تیم تحقیقاتی در مصاحبه‌ای بیان می‌کند:

خیلی جالب بود که آداب مکالمه‌ بین دلفین‌ها را مشاهده کردیم. در ارتباطات بین دلفین‌ها، یک دلفین شروع به انتشار پالس می‌کند و طرف دوم به حرف‌های آن گوش می‌دهد. پس از اتمام سخن دلفین اول، دلفین دوم واکنش نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد دلفین‌های خیلی مایل به قطع گفت‌و‌گو‌های یکدیگر نیستند.در طرفی دیگر در ساختار جملات نظم خاصی را می‌توان مشاهده کرد که نشان از پیچیدگی جملات و هوش بالای دلفین‌ها دارد. بنابراین زبان دلفین‌ها را باید مثل زبان انسان دارای سطح بالایی از پیچیدگی دانست. با کنار هم قرار دادن تمام شواهد بدست آمده می‌توان ادعا کرد که دلفین‌ها دارای یک سیستم زبانی هستند که ما در ابتدای مسیر شناخت آن هستیم.مرحله‌ی بعدی تحقیقات شامل تلاش برای ترجمه‌ی مکالمه‌ی بین دلفین‌ها خواهد بود. انسان‌‌ها باید اولین قدم را برای شناخت بیشتر یکی از هوشمندترین حیوانات بردارند. در این مسیر باید دستگاه‌های قابل حملی را توسعه داد که قابلیت ثبت و تحلیل گفت‌و‌گو‌های دلفین‌ها را داشته باشند.

سیستم زبانی پیچیده اولین نقطه‌ی اشتراک دلفین‌ها و انسان‌ها نیست. دانشمندان قبلا کشف کرده بودند که دلفین‌ها به دوستی و روابط نزدیک با یکدیگر اهمیت بالایی می‌دهند طوری که هنگام از دست دادن یکی از نزدیکان خود ناراحت می‌شوند.

باید منتظر ماند و دید که دانشمندان چطور توانایی کدشکنی گفت‌و‌گو‌های میان دلفین‌ها را پیدا می‌کنند و از سد این چالش می‌گذرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات