تماشا کنید: حفظ تعادل ربات انسان نمای اطلس روی سطح مقطع دو سانتی متری

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس در ویدیوی جدیدی قابلیت خود را در حفظ تعادل روی یک پا و بر روی یک سطح مقطع باریک نمایش می‌دهد.
تبلیغات

بوستون داینامیکس را باید شناخته شده‌ترین کمپانی فعال در حوزه‌ی رباتیک خواند که محصولات جالبی را نیز توسعه داده است. اطلس، نام ربات انسان نمای این کمپانی است که دیدن قابلیت‌های آن هر علاقمندی را انگشت به دهان می‌کند. پیش از این در زومیت مشاهده کردید که اطلس قادر است تا در برابر انواع ضربات وارد شده مقاومت کرده یا در صورت بالا بودن شدت ضربه‌ی وارده و افتادن روی زمین، دوباره روی دو پای خود بایستد. حال این کمپانی که زیر پرچم آلفابت فعالیت می‌کند، ویدیوی جدیدی را منتشر کرده که در آن شاهد حفظ تعادل این ربات خارق العاده روی سطح مقطعی با پهنای دو سانتی متر هستیم.

بوستون داینامیکس قابلیت جدید را با استفاده از الگوریتم توسعه یافته توسط انستیتو فلوریدا (IHMC) به اطلس اضافه کرده است. اطلس موفق شد تا با استفاده از این الگوریتم برای ۲۲ ثانیه روی سطحی که تنها دو سانتی متر پهنا دارد، بایستد، هرچند در مواردی وضعیت اطلس چندان پایدار نیست، اما این ربات موفق شد تا به بهترین شکل ممکن خود را ثابت نگه دارد.

IHMC همچنین به این موضوع اشاره کرده که اطلس از وجود سنسور‌های نصب شده روی خود تعادلش را حفظ می‌کند و از همین‌رو شاهد لرزش اطلس به علت تخمین ضعیف وضعیتی است که ربات در آن به سر می‌برد. با استفاده از این سنسور‌ها و اطلاعات کسب شده ربات قادر است تا وضعیت و سرعت حرکت هر یک از اعضای خود را بسنجد. در اطلس از وجود سنسور‌های استریو و LIDAR استفاده می‌شود. همانطور که در این ویدیو نیز مشاهده می‌کنید، اطلس با حرکات بالا تنه نظیر انسان‌ها سعی می‌کند تعادل خود را روی یک پا حفظ کند.

بوستون داینامیکس در تلاش است قابلیت‌هایی را که انسان می‌تواند با دست خود انجام دهد، به اطلس اضافه کند. انرژی مورد نیاز برای این ربات از طریق منبع تغذیه جدا از بدن ربات از طریق یک کابل منعطف منتقل می‌شود. 

بوستون داینامیکس که به عنوان یکی از کمپانی‌های زیر مجموعه‌ی آلفابت فعالیت می‌کند، در چند ماه اخیر از نظر مدیریتی مشکلاتی را با سران آلفابت داشته و گمانه‌ها حکایت از این دارد که آلفابت درصدد فروش این کمپانی خلاق است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات