شبکه های عصبی قدرت خود را مدیون فیزیک هستند

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شبکه‌ی عصبی مدلی کامپیوتری است که در ساخت آن از ارتباط نورون‌های مغزی الگوبرداری شده است. محققان قدرت این مدل را وابسته به فیزیک می‌دانند.
تبلیغات

شبکه‌ی عصبی تا‌کنون عملکرد قدرتمندی از خود نشان داده است که از جمله‌ی آن می‌توان به برد در رقابت Go و همچنین انجام کارهایی اشاره کرد که توسط اکثر رایانه‌ها ناممکن بودند. شاید این طور استنباط شود که این موفقیت را باید به علم ریاضی نسبت داد. چرا که این الگوریتم‌ها هستند که می‌توانند مسائل خاص را با سرعت بالایی حل کنند. هر چند که  این نتیجه‌گیری، کمی عجولانه است.

محققان دانشگاه هاروارد و MIT در بررسی‌های خود، فیزیک را عامل موفقیت شبکه‌های عصبی تعیین کرده‌اند. هنگامی که قوانین فیزیک را به بیان ریاضی می‌نویسید، از توابع خاصی استفاده می‌کنید. به این ترتیب، یک شبکه‌ی عصبی بر خلاف یک رایانه‌ی معمولی برای تولید جواب نیاز به درک تک تک توابع ندارد. تنها کافی است که برخی از اصول را بداند و به کار گیرد. شبکه‌ی عصبی با استفاده از لایه‌های خود می‌تواند مراحل بعدی را به صورت تقریبی حل کند و سریع‌تر از یک رایانه‌ی معمولی به جواب برسد. چرا که حل مسئله توسط یک رایانه‌ی معمولی درگیر یک فرآیند سلسله مراتبی است.

این شناخت از عملکرد شبکه عصبی می‌تواند به طراحی بهتر سیستم‌های هوش مصنوعی منجر شود تا با بهره‌گیری از امتیاز ذاتی خود، کار را به شکل بهتری انجام دهند. بسیاری از شبکه‌های عصبی از مغز انسان الگوبرداری کرده‌اند که همین امر نشان می‌دهد که مغز، ساختار ایده‌آلی برای درک جهان پیرامون خود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات