تماشا کنید: توضیحات استیو جابز در مورد حذف فناوری های قدیمی از محصولات اپل

دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در آیفون‌های جدید خود جک هدفون ۳.۵ میلی متری را کنار گذاشت که همین موضوع مثل همیشه انتقاداتی را در پی داشت. کاپرتینویی‌ها شجاعت را عامل اصلی کنار گذاشتن این ماژول عنوان کردند. اما نگاهی به سخنان استیو جابز نشان می‌دهد که این اولین بار نیست که اپل یک ماژول و فناوری پرکاربرد را از محصولات خود کنار می‌گذارد و این موضوع سابقه‌ی زیادی در اپل دارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تصمیم اپل برای کنار گذاشتن جک هدفوت ۳.۵ میلی‌متری همچون همیشه انتقاداتی را برانگیخت، هرچند شماری از علاقمندان به دنیای فناوری نیز این موضوع را مورد ستایش قرار دادند. اما نگاهی به تاریخ محصولات اپل نشان می‌دهد که این برای اولین بار نیست که اپل چنین کاری کرده است. اپل پیش از این نیز تکنولوژی‌های پرکاربردی را که به بلوغ رسیده‌اند به منظور همه‌گیر کردن فناوری‌های جدید کنار گذاشته است. در مورد جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و حذف آن از روی گوشی‌های هوشمند اپل، هدف بلند مدت استفاده از هدفون‌های بی‌سیم است، حال آنکه ایربادهایی برای اتصال از طریق درگاه لایتنینگ در نظر گرفته شده است.

فیل شیلر، مدیر بازاریابی اپل در جریان برگزاری کنفرانس معرفی آیفون‌های جدید این کمپانی به این نکته اشاره کرد که شجاعت دلیل اصلی در پیش گرفتن چنین سیاستی است. وی به این مضوع اشاره کرده که شجاعت دلیل حذف جک هدفون ۳.۵ میلی متری است که می‌تواند در آینده برای همه‌ی ما بسیار خوب باشد.

استیو جایز نیز سابقه‌ی استفاده از لغت شجاعت را نیز دارد. وی در توضیح حذف پشتیبانی از پلاگین فلش ادوبی در محصولت اپل از واژه‌ی شجاعت برای بیان نگرش اپل استفاده کرد. استیو جایز در گفتگو با والت موزبرگ و کارا سوئیشر، موسسان ریکد طی کنفرانس D8 در سال ۲۰۱۰ در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما سعی می‌کنیم تا محصولات با کیفیتی را برای کاربران بسازیم و از این‌رو باید شجاعت داشته باشیم تا طرز فکر خود را در مورد اینکه یک ویژگی نمی‌تواند در یک محصول خوب بکار رود، داشته باشیم. در نتیجه ما قابلیت مورد نظر را حذف می‌کنیم. ما انرژی خود را روی فناوری‌های جدیدی قرار می‌دهیم که فکر می‌کنیم گزینه‌های صحیح برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت محصولاتمان هستند.

اما آیا حذف جک هدفون سیاست موفقی برای اپل خواهد بود یا خیر؟

جابز در مورد رویکرد کاربران اپل می‌گوید:

استفاده از تکنولوژی‌های جدید و کنار گذاشتن فناوری‌هایی که به اعتقاد اپل آینده‌ای ندارند، مساله‌ای است که بسیاری از کاربران در ازای آن پول به ما پرداخت کرده و محصولاتمان را خریداری می‌کنند.

اما آیا حذف جک هدفون ۳.۵ میلی متری موفق خواهد بود؟ اگر کاربران از این تصمیم اپل استقبال نکنند، باید شاهد عقب نشینی توسط کاپرتینویی‌ها باشیم. اپل سابقه‌ی عقب نشینی از تصمیم خود را در کارنامه دارد. این کمپانی پیش از انجام مصاحبه مورد نظر توسط استیو جابز، پس از عرضه‌ی آیپاد شافل بدون کلید‌، از تصمیم خود رو برگرداند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که تصمیم اپل برای حذف جک هدفون نمی‌توان تاثیر چندانی روی فروش آیفون‌های جدید داشته باشد. این کمپانی برای پشتیبانی از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری از یک آداپتور با تبپیل لایتنینگ به جک ۳.۵ میلی‌متری بهره می‌برد. اپل در نظر دارد تا رفته رفته کاربران را به سمت استفاده از ایربادها و هدفون‌های بی‌سیم سوق دهد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات