9 ویژگی دوربین آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، دلیلی برای جدی گرفتن این گوشی‌ های هوشمند

یک‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
شهریور از جمله‌ی ماه‌های پراهمیت در تاریخ دنیای فناوری است، چراکه آخرین ماه تابستان میزبان نمایشگاه ایفا ۲۰۱۶ و همچنین رونمایی از نسل جدید آیفون‌های اپل است. اپل برخلاف روال همیشه دست به تغییرات گسترده در گوشی‌هوشمند خود نزده و انقلاب ظاهری را به سال بعد موکول کرده، از این‌رو بسیاری از علاقمندان به حوزه فناوری آیفون‌های جدید را چندان جدی نمی‌گیرند، اما وب‌سایت DPREVIEW با نگاهی به تغییرات دوربین این دو گوشی، آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را درخور توجه می‌خواند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همانطور که انتظار می‌رفت اپل در روز موعود نسل جدید آیفون‌های خود را رونمایی کرد که تغییر چندانی در ظاهر این گوشی‌های هوشمند ایجاد نشده بود، چراکه بنابر گمانه‌ها با فرارسیدن دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون به بازار، کاپرتینویی‌ها تحول بزرگ را برای سال آینده نگه داشته و آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را با تغییرات اندک ظاهری و تحول گسترده در مشخصات فنی رونمایی کردند. همین موضوع دستاویزی شد تا بسیاری از کاربران در دنیای مجازی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را آنچنان که باید جدی نگیرند. از جمله‌ی تغییراتی که اپل در آیفون‌های جدیدش ایجاد کرده، دوربین‌هایی است که با وجود حفظ رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی، شاهد تغییرات گسترده‌ای در جهت بهبود هر چه بیشتر قابلیت‌های ثبت ویدیو و تصاویر بود.

وب‌سایت DPREVIEW نگاهی به ۱۰ ویژگی دوربین‌های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس انداخته و با تکیه بر این ویژگی‌ها به این نتیجه رسیده که آیفون‌های جدید همچون نسل‌های پیشین شایسته توجه بیشتر هستند. آیفون ۷ از دوربینی بهره می‌برد که یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی را در قلب خود دارد. لنز جدید مورد استفاده در آیفون ۷ با تغییرات ایجاد شده از وجود ۶ المان بهره برده و همچون برادر بزرگ‌تر به لرزش‌گیر اپتیکال نیز مجهز شده است. ضمنا این دوربین قادر است ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه را ثبت کند. آیفون ۷ پلاس نیز رنگ واقعیت به شایعات بخشید و نهایتا به دوربین دوگانه در پشت مزین شد. با توجه به بهره‌گیری از لنز‌های متفاوت در هر یک از دوربین‌های آیفون ۷ پلاس، کاربران می‌توانند از دو لنز متفاوت با فاصله‌ی کانونی ۲۸ و ۵۶ میلی‌متر بهره ببرند.

نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 7 پلاس
نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون 7

۱. دوربین با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل

بسیاری از دوربین‌های DSLR رده بالای موجود در بازار رزولوشنی بالای ۲۰ مگاپیکسل دارند، اما برای ثبت تصاویری که برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی رزولوشن بالا چندان مورد نیاز نیست. برای مثال برای فیسبوک رزولوشن دو مگاپیکسلی کافی بوده و برای ثبت تصاویری که بخواهیم در جلد مجلات مورد استفاده قرار دهیم، سنسوری سه مگاپیکسلی کافی است. رزولوشن ۶ تا ۸ مگاپیکسلی برای تصاویری پوستری مناسب است. پس در نتیجه بهره‌گیری از رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی در یک گوشی‌هوشمند بسیار مناسب بوده و می‌تواند تمام نیازهای یک کاربر را برطرف کند.

۲. آیفون‌های جدید از فرمت RAW پشتیبانی می‌کنند

بالاخره اپل نیز از فرمت RAW در گوشی‌های هوشمند آیفون خود پشتیبانی کرد. اضافه شدن این امکان به آیفون‌های جدید اپل می‌توان قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران و علاقمندان به عکاسی قرار دهد. افرادی که علاقه دارند تا با استفاده از آیفون‌های اپل به ثبت تصاوی بپردازند. آزادی عمل برای ویرایش تصاویر را باید بزرگ‌ترین مزیتی خواند که در آیفون‌های جدید و البته آیفون‌های قدیمی با بروزرسانی به iOS 10 قابل استفاده است.

۳. زوم اپتیکال و دیجیتال در آیفون ۷ پلاس

آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس اپل از وجود سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند که به احتمال زیاد سنسور BSI-CMOS با ابعاد ۴.۹ در ۳.۷ میلی‌متر است. در آیفون ۷ پلاس دو عدد از همین سنسور تعبیه شده که ساختار دوربین دوگانه این گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهند. اپل از یک لنز با فاصله‌ی کانونی ۲۸ میلی‌متر و لنز دیگری با فاصله‌ی کانونی ۵۶ میلی‌متری در این گوشی‌هوشمند استفاده کرده است. دو دوربین آیفون ۷ پلاس دارای دیافراگم F/1.8 برای لنز با فاصله‌ی کانونی ۲۸ میلی متری و دیافرگام F/2.8 برای لنز با فاصله‌ی کانونی ۵۶ میلی متری است.

دوربین آیفون 7 پلاس

شاید قابلیت زوم اپتیکال دو مرجله‌ی ۵۶-۲۸ میلی متری می‌تواند برای یک عکاس حرفه‌ای در آیفون ۷ پلاس چندان جذاب نباشد، اما قابلیت مورد نظر برای عکاسان آماتور ویژگی بسیار جالبی است. به طور حتم این ویژگی را می‌توان به عنوان یک قابلیت برای افزایش فروش آیفون ۷ پلاس نام برد. استفاده از زوم اپتیکال می‌تواند راهکار پیچیده‌ای باشد، اما استراتژی اپل برای استفاده از این ویژگی در دوربین آیفون ۷ پلاس هوشمندانه است، چراکه یک دوربین برای منظره و دیگری برای تصاویر پرتره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. امکان ثبت تصاویر بوکه با آیفون ۷ پلاس

یکی از افکت‌های مورد علاقه‌ی کاربران، ثبت پرتره‌هایی است که در آن پس زمینه بلور شده باشد، از این‌رو در سال‌های اخیر شاهد افزایش نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌هایی هستیم که با استفاده از الگوریتم‌های مختلف درصدد بلور کردن تصاویر هستند. اما این اپلیکیشن‌ها و ابزارها نمی‌توانند کارکرد افکت بوکه و بلور کردن تصاویر را آنچنان که در دوربین‌های DSLR با لنز‌های قدرتمند می‌بینیم، داشته باشیم.

آیفون ۷ پلاس درصدد ارائه‌ی این ویژگی به کاربرانش است. البته این قابلیت تنها در زمان ثبت تصاویر پرتره با استفاده از دوربین مجهز به لنز با فاصله‌ی کانونی ۵۶ میلی متری ممکن است. بهره‌گیری از فاصله‌‌ی کانونی بالا در دوربین دوم آیفون ۷ پلاس، ایجاد افکت بوکه را در مقایسه با لنزهای عریضی که در دوربین‌های هوشمند بکار رفته، راحت‌تر می‌کند.

بوکه در آیفون 7 پلاس

در آیفون ۷ پلاس ایجاد افکت بوکه و بلور کردن پس زمینه تنها به بلور کردن هر چیزی که به نظر سوژه نیست، محدود نمی‌شود. دوربین آیفون ۷ پلاس با بهره‌گیری از الگوریتم توسعه یافته برای آن می‌تواند نقشه‌ی عمقی پیچیده‌ای را از صحنه‌ی جلوی دوربین به دست بیاورد. با استفاده از این نقشه‌ی عمقی، آیفون ۷ پلاس فاصله‌ی سایر سوژه‌ها در تصویر را از سوژه‌ی اصلی محاسبه می‌کند و بلور کردن از این طریق انجام می‌شود. البته در حال حاضر نمی‌توان در مورد این ویژگی دوربین آیفون ۷ پلاس اظهار نظر کرد، چراکه تنها شواهد موجود تصاویر نمونه‌ی ثبت شده توسط اپل است.

۵. اضافه شدن لرزش گیر اپتیکال به آیفون ۷

این روزها استفاده از لرزش گیر اپتیکال در بسیاری از گوشی‌های هوشمند رده بالا به امری عادی بدل شده، حال آنکه در آیفون ۷ شاهد استفاده از این ویژگی نبودیم. آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس هر دو از لرزش گیر اپتیکال بهره می‌برند که توانایی این دو گوشی را در محیط‌های کم نور برای ثبت تصاویر بسیار بهبود می‌دهد.

آیفون 7

۶. پردازنده‌ی تصویر سریع و قدرتمند

اغلب گوشی‌های هوشمند رده‌ بالای موجود در بازار از قدرت پردازشی بالایی برخوردارند. این پردازنده‌ها در مقایسه با واحد‌های پردازشی مورد استفاده در دوربین‌ها می‌توانند اطلاعات با حجم بالاتری را پردازش کنند. زمانی که اپلیکیشن دوربین در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس اجرا می‌شود، دوربین اقدام به نمونه‌سازی از تصویر و قدم‌های اولیه برای اکسپوژر می‌کند. برای همین وقتی کاربر روی کلید شاتر کلیک می‌کند، تصویر در کمترین زمان ممکن ثبت می‌شود. در واقع هنگام کلیک رو کلید شاتر، برای فوکوس خودکار با استفاده از فناوری فوکوس با روش تشخیص فاز، زمانی برای اینکار تلف نمی‌شود، چراکه محاسبات همزمان با اجرای اپلیکشن دوربین آغاز شده است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط اپل پردازنده‌ی تصویر آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس قادر است تا بیش از ۱۰۰ میلیارد عملیات پردازشی را در واحد زمان انجام دهد.

۷. ثبت ویدیو‌ها با رزولوشن 4K

آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس قادر است تا با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند. در واقع این دوربین تصاویری را با رزولوشن ۸ مگاپیکسل با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه ثبت می‌کند.

۸. آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس در برابر نفوذ آب مقاوم است

با حذف جک هدفون ۳.۵ میلی متری از آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، نسل جدید گوشی‌های هوشمند آیفون از قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بهره می‌برند. با استفاده از این گوشی‌های هوشمند می‌توان تصاویری را از دنیای زیر آب تا نیم ساعت ثبت کرد.

آیفون 7 با مقاومت در برابر نفوذ اب

۹. دوربین آیفون‌های اپل، دلیلی برای بهبود دوربین‌های معمولی

پس از آنکه انقلاب گوشی‌های هوشمند با آیفون‌های اپل اتفاق افتاد، صنعت دوربین‌سازی نیز دچار تغییراتی شد. به واسطه‌ی گوشی‌های هوشمند دوربین‌ها نیز از قابلیت‌هایی نظیر سنسور جی‌پی‌اس، فیلمبرداری با رزولوشن 4K و اتصال بی‌سیم در کنار نمایشگر‌های لمسی با رزولوشن بالا بهره می‌برند. پیشرفت روز افزون در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند و مخصوصا آیفون‌های اپل که فروش بالایی دارند، می‌تواند باعث پیشرفت هر چه بیشتر دوربین‌ها شود، چراکه سازندگان دوربین‌ باید همیشه چند قدم از دوربین گوشی‌های هوشمند جلوتر بوده و فاکتورهایی را برای جلب نظر علاقمندان به عکاسی با خود داشته باشند تا کاربران به امکانات محدود گوشی‌ها اکتفا نکنند.

به جرات می‌توان گفت که دوربین آیفون‌های اپل همواره یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار بود و جزو محبوب‌ترین ابزار‌ها برای عکاسی است. انتظار می‌رود دوربین آیفون‌های اپل نیز به اندازه‌ی نسل‌های پیشین به خوبی عمل کرده و بتواند به عنوان فاکتوری اساسی برای جذب کاربراه به منظور خرید این گوشی هوشمند عمل کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات