افراد موفق در تعطیلات آخر هفته چه کار‌هایی انجام می‌دهند؟

دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
تعطیلات آخر هفته و نحوه‌ی استفاده‌ی مناسب از اوقات فراغت در روز‌های پایانی آن، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و تاثیر مسقیمی بر میزان و نحوه‌ی عملکرد فرد در طول هفته‌ی کار دارد. بسیاری از افراد موفق نیز با توجه به این موضوع، برای این ایام برنامه‌ریزی می‌کنند تا از آن بهر‌ه‌ی کافی ببرند. ما نیز با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به معرفی تعدادی از فعالیت‌هایی که افراد موفق در تعطیلات آخر هفته انجام می‌دهند، پرداخته‌ایم. در ادامه با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

تعطیلات آخر هفته در پیش است و اکثر افراد موفق برنامه خود را در این چند روز مشخص کرده‌ (یا حداقل در مورد آن فکر می‌کنند‌) و می‌دانند در طول این مدت قرار است چه کاری انجام دهند.

مایکل کر، نویسنده کتاب "The Humor Advantage" و همچنین سخنگوی بین المللی تجارت و کسب و کار می‌گوید: افراد موفق اهمیت تعطیلات آخر هفته را می‌دانند و در این ایام سعی می‌کنند تا خود را برای هفته‌ی بعد آماده کرده و انرژی از دست رفته‌ی خود را بازیابی کنند.

این افراد معمولا روز‌های منتهی به تعطیلات آخر هفته را به سختی کار می‌کنند، در نتیجه روزهای پایانی هفته تلاش می‌کنند تا از اوقات فراغت خود به بهترین نحو ممکن بهره ببرند. اما چگونه این افراد می‌توانند رفتار کودکانه‌ی مدیران را تحمل کرده و در کار خود پیشرفت کنند؟

لین تیلور، کارشناس ملی محیط کار و نویسنده کتاب Tame Your Terrible Office Tyrant می‌گوید: «این افراد همه‌ی کارهای مرتبطی را که می‌تواند در تعطیلات آخر هفته‌ی آن‌ها خللی ایجاد کند، از اوقات فراغت خود جدا می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر این دو با هم ترکیب شوند، احتمالا احساس ناخوشایندی خواهند داشت.»

برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته بسیار مهم است چون قطعا نمی‌خواهید فرصت‌های خوبی را که در محیط کار خود به دست می‌آورید، به راحتی از دست بدهید.

تیلور می‌افزاید: «برنامه‌ریزی برای تعطیلات آخر هفته آن را با تعطیلات آخر هفته‌ی همیشگی متمایز می‌سازد زیرا با این کار می‌دانید که شما زمان کافی برای استراحت، برطرف کردن نقاط ضعف شخصیتی خود، معاشرت با افراد خانواده‌ یا تمرکز روی مراحل تکمیل یک پروژه را خواهید داشت. باید بدانید که زمان قابل بازگشت نیست و شما چگونه باید از آن استفاده کنید تا به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود دست یابید.

شاید هنوز نمی‌دانید که چگونه می‌توانید بهترین استفاده را از تعطیلات آخر هفته داشته باشید. ما برای کمک به شما چند پیشنهاد ویژه داریم.

در ادامه به ۱۵ کاری که افراد موفق قبل و در حین تعطیلات انجام می‌دهند اشاره می‌کنیم:

They plan ahead

۱- برنامه‌ریزی پیش از موعد

کر می‌گوید: «بسیاری از افراد موفق، قبل از فرارسیدن تعطیلات آخر هفته، به خوبی می‌توانند فعالیت‌های مورد نظر خود در طول تعطیلات را برنامه‌ریزی ‌کنند به همین دلیل برای کار کردن وسوسه نمی‌شوند. آن‌ها بلیت‌های مورد نظرشان را از قبل رزرو می‌کنند، زمان مطالعه خود را مشخص کرده و حتی برای بازی با کودکانشان، برنامه‌ریزی می‌کنند.

تایلور می‌گوید: «آن‌ها به صورت کاملا استراتژیک برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته‌ی خود برنامه‌ریزی می‌کنند اما برنامه‌ی آن‌ها به همان اندازه برای مقابله با مسائل کاری فوری که ممکن است به وجود بیایند، از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار هستند.»

۲- آماده کردن محل کار

کر می‌گوید: «قبل از این که محل کار خود را برای سپری کردن تعطیلات ترک کنند، از لحاظ روحی و روانی خود را برای لذت بردن از این تعطیلات آماده می‌کنند.»

آن‌ها با انجام کار‌هایی مانند خداحافظی با همکاران، تمیز کردن دفتر کار خود، انجام کلیه‌ی وظایف روزانه و ایجاد طرح و برنامه‌ای مشخص برای هفته آینده، خود را برای استفاده بهینه از تعطیلات آخر هفته آماده می‌کنند.

۳- تنظیم دستوالعمل و برنامه‌ی کاری مشخص

افراد موفق برای خود و افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند، قوانین و دستوالعمل‌هایی در رابطه با پاسخگویی به ایمیل‌ها و تلفن‌هایشان وضع می‌کنند. در نتیجه همه می‌دانند که در چه زمان‌هایی به آن‌ها دسترسی دارند و می‌توانند با آن‌ها تماس بگیرند.

کر معتقد است: «هرچند که استراحت کردن در تعطیلات برای همه بسیار مهم است و می‌توان به مسائل کاری در روز‌های کاری رسیدگی کرد اما با این روش می‌توان در صورت بروز موارد ضروری با سایر کارمندان ارتباط برقرار کرد.»

۴- خاموش کردن کلیه لوازم الکترونیکی

آن‌ها علاوه بر مشخص کردن برنامه‌ی کاری مشخص  برای خود و سایر همکارانشان، تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌های خود را نیز در مدت تعطیلات، دور از دسترس قرار می‌دهند.

در طول مدت استراحت خود نباید بنشینید و به صفحه تلفن و لپ‌تاپ خود خیر شوید. آن‌ها را خاموش کنید و حتی‌الامکان سعی کنید تا از تکنولوژی فاصله بگیرید. با این کار می‌توانید راحت‌تر بخوابید و مغزتان را از مشغله‌های ذهنی خالی کنید.

۵- تقریبا هیچ کاری انجام ندهید!

از نظر تیلور با توجه به حجم بسیار زیاد کارها و مشغله‌های شغلی در طول هفته، اغلب افراد موفق طرح و برنامه‌‌های خود را انجام می‌دهند اما برخی مواقع طرح و نقشه‌ی آن‌ها شامل هیچ کاری نیست. روز‌های کاری در هفته می‌توانند شامل مهلت‌ها و ملاقات‌های کاری متعدد باشند، بنابراین بسیاری از افراد موفق از داشتن یک بازه‌ی زمانی یا یک روز بدون برنامه‌ریزی و تعهد، لذت می‌برند.

 spend time with family and friends

۶- معاشرت با خانواده و دوستان

در طول هفته با توجه به حجم کاری، تمرکز و توجه به افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم مشکل است. تیلور معتقد است که تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا کیفت و نحوه‌ی ارتباطات خود را بهبود ببخشید.

۷- انجام کار‌های داوطلبانه و خیریه

اکثر افراد موفق قسمتی از وقت خود را به انجمن‌ها یا گروه‌های خیریه اختصاص می‌دهند و این موضوع بسیار با ارزش است.

۸- برنامه‌ریزی برای سفر‌های یک روزه و درون شهری

کر می‌گوید: «بعضی از افراد موفق تعطیلات خود را درون حیاط خلوت خانه‌ی خود می‌گذرانند. مشاهده‌ی جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی محلی، یکی از گزینه‌هایی است که موجب آرامش ذهنی و روانی می‌شود و می‌توانیم بدون داشتن استرس اضافی یا برنامه‌ریزی برای سفر به مکان‌های دور و بدون نگرانی از خستگی ناشی از سفر در اولین روز کاری هفته، به تفریح بپردازیم.

برنامه‌ریزی برای یک سفر کوتاه مدت به مکانی که تنها یک تا دو ساعت با محل زندگی شما فاصله دارد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. از این طریق می‌توانید از مکان‌های جدیدی بازدید کنید بدون این‌که نیاز به سپری کردن مسافت‌ یا مسافرت‌های طولانی مدت داشته باشید.

۹- بیرون رفتن از منزل و لذت بردن از طبیعت

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا از منزل خارج شوید و از هوای تازه استفاده کنید. به خصوص بعد از یک هفته‌ی طولانی و پرمشغله.

از نظر تیلور مهم نیست که در کدام ماه و در چه فصلی از سال باشیم بلکه مهم این است که از فضای خارج از خانه و طبیعت، بهره‌ی کافی ببریم.

exercise

۱۰- ورزش کردن

افراد موفق از تاثیر مثبت ورزش روی سلامت جسمی و روحی خود آگاهند و به همین علت از تنبلی بیزارند و تمرینات ورزشی خود را در تعطیلات آخر هفته انجام می‌دهند.

۱۱- انجام فعالیت‌های اجتماعی و گروهی

تیلور می‌گوید: «تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا به انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود بپردازید حتی اگر این عادات، رفتارهایی مانند خرید، بازی گلف، انجام فعالیت‌های اجتماعی، مطالعه، نقاشی کشیدن یا فعالیت‌هایی از این قبیل باشند. فعالیت‌هایی را انجام دهید که شما را خوشحال و شاد می‌کنند. فعالیت‌هایی که در طول هفته، زمان کافی برای انجام دادن آن‌ها ندارید و می‌توانید آن‌ها را در روز‌های تعطیل آخر هفته انجام دهید.

۱۲- در مورد کار و مسائل کاری فکر نکنید

برای بسیاری از ما، این یک چالش بزرگ است اما اغلب افراد موفق در مورد مسائل آینده و فرصت‌های از دست رفته گذشته فکر نمی‌کنند بلکه تمامی توجه خود را به زمان حال و چگونگی لذت بردن از آن معطوف کرده و به این موضوع فکر می‌کنند که در حال حاضر چه کاری باید انجام بدهند.

۱۳- بازیابی انرژی

همه‌ی ما نیاز داریم تا استراحت کنیم و انرژی از دست رفته‌ی خود را بازیابیم. افراد موفق نیز در تعطیلات آخر هفته چنین کاری انجام می‌دهند.

علاوه بر این‌که برنامه‌ها و فعالیت‌های مورد نظر خود را انجام می‌دهند اما، زمان‌هایی را نیز برای خواب و استراحت در نظر می‌گیرند.

۱۴- گذارندن روز به شیوه‌ای کاملا متفاوت

برخی از افراد موفق شیوه‌ی کاری متفاوتی دارند و در روز‌های تعطیل کار می‌کنند. زمانی که آن‌ها یک دفتر کار برای خود داشته باشند، حتی روز‌های تعطیل را نیز کار می‌کنند و می‌توانند بدون هیچگونه نگرانی و استرس، بیشتر کار کنند.

کر می‌گوید: «اگر شما توانایی مالی انجام چنین کاری را دارید، این کار برای شما یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود. شرکت در فعالیت‌های شخصی زمانی که محیط دارای تنش کمتری است، می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش دهد.

۱۵- فکر کردن به پیشرفت و اهداف آینده

تیلور می‌افزاید: «در آخرین شب از تعطیلات آخر هفته، بسیاری از افراد موفق به هفته‌ی پیش رو و اهداف اصلی مورد نظر خود در این هفته فکر می‌کنند بدون این‌که کوچک‌ترین فشار یا استرسی به خود تحمیل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات