IDC: سهم بازار ویندوزفون در سال 2020 به 0.1 درصد خواهد رسید

یک‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگرچه IDC، چشم‌انداز نسبتا خوش‌بینانه‌ای درباره ویندوز برای تبلت‌ها دارد، اما چنین دیدگاهی نسبت به ویندوزفون وجود ندارد. IDC هنوز امیدوار است که طی ۴ سال آینده بازار گوشی‌های هوشمند، رشد آهسته‌ای را تجربه کند. انتظار می‌رود بازار با توجه به نیاز به جایگزینی گوشی‌های موجود با گوشی‌های جدیدتر، بزرگ‌تر شود. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انتظار IDC بر آن است که بازار گوشی‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۰ رشد آهسته‌ای را تجربه کند. این رشد، در اثر یافتن کاربران جدید در بازار گوشی‌های هوشمند اتفاق نخواهد افتاد. تحلیلگر ارشد فصلنامه جهانی آی‌دی‌سی، ««Mobile Device Trackers» معتقد است که رشد در بازار گوشی‌های هوشمند به جای آن‌که با یافتن مشتریان جدید اتفاق بیفتد، در سال‌های آینده با جایگزینی گوشی‌های هوشمند فعلی اتفاق خواهد افتاد. از نقطه‌نظر تکنولوژی، نوآوری در گوشی‌های هوشمند متوقف شده  و به سکون رسیده است. این روند از آن ناشی می‌شود که گوشی‌های جدید به قدر کافی خوب هستند و مشتریان به طور روزافزون با آن‌ها راحت بوده و احساس رضایت می‌کنند.

این شرکت، امیدوار است که بازار جدید VR (واقعیت مجازی) رشد کند و مشتریان به سمت گوشی‌ها با صفحه نمایش بزرگتر میل نشان دهند. همچنان که فبلت‌ها به محبوبیت بیشتری می‌رسند، امید می‌رود که هزاران فروشنده، سهم بیشتری از سبد فروش خود را به دستگاه‌های با صفحه نمایش بزرگتر اما با قیمت‌های مقرون به صرفه‌تر نسبت به رهبران بازار (اپل و سامسونگ) اختصاص دهند. طی دو سال گذشته فبلت‌های پرچمدار اپل، سامسونگ و ال‌جی با قیمت‌های بالا، استانداردهایی از قدرت، عملکرد و طراحی را در زمینه فبلت‌ها به وجود آورده‌اند. با نگاهی به آینده، چنین پیش‌بینی می‌کنیم که فبلت‌های پرچمدار بسیاری به بازار ارائه شود. این فبلت‌ها ویژگی‌های مشابهی را با قیمت‌های پایین‌تر به بازارهای در حال گسترش و در حال ظهور عرضه می‌کنند.

IDC، معتقد است که ویندوزفون‌ چندان از این روند بهره‌مند نخواهد شد بلکه پیش‌بینی می‌کند که کاهش بیشتری در سهم بازار ویندوز فون‌‌ها اتفاق بیفتد. آی‌دی‌سی، بیان می‌کند که با وجود دستگاه‌های جدیدی مانند HP Elite X3، همچنان بر بازار  تجاری به شدت تمرکز خواهد داشت. این شرکت انتظار دارد که دستگاه بعدی که به بازار عرضه می‌شود، چه از سوی مایکروسافت و چه از سوی شرکای آن، بازار هدف مشابهی داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ تنها ۱.۷ میلیون گوشی ویندوزی فروخته شود که این میزان سهم بازار، معادل ۰.۱ درصد کل بازار خواهد بود. 

idc windows phone

در عین حال انتظار بر این است که اندروید بیش از ۸۵ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را برای خود حفظ کند. معرفی Daydream و پروژه Tango می‌تواند کاربردهای جدیدی را به کاربران ارائه کند و به فروشندگان سخت‌افزار امکان می‌دهد تا تجربه‌های متفاوتی را به بخش پیشتاز بازار عرضه نمایند. همچنین عرضه اندروید نوقا و اقدام مستمر گوگل برای دستیابی به هدف تامین امنیت اندروید، وضعیت بهتری را در بخش تجاری برای گوگل در پی خواهد داشت. در نتیجه این کار باعث محدود شدن بازار برای ویندوزفون در آینده می‌شود. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که متوسط قیمت فروش اندروید (ASP) در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال گذشته تغییری نکند و ۲۱۷ دلار باقی بماند و نهایتا در سال ۲۰۲۰ به ۱۹۰ دلار کاهش یابد.

برای آیفون IDC انتظار دارد که شایعه حذف جک هدفون اتفاق بیفتد و در نتیجه کاهش فروش آیفون در سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷-دهمین سالگرد معرفی آیفون- نوسازی سخت‌افزاری قابل‌توجهی را شاهد باشیم. این اولین بار بود که از ابتدای معرفی آیفون، این دستگاه در تمام سال با کاهش فروش مواجه بود.

به طور کلی IDC معتقد است که قیمت فروش متوسط برای فبلت‌ها در سال ۲۰۲۰ به ۳۰۴ دلار خواهد رسید که به میزان ۲۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ و قیمت ۴۱۹ دلاری آن در این سال، کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که گوشی‌های هوشمند عادی (۵.۴ اینچی و کوچک‌تر) طی مدت زمان مشابه، تنها ۱۲ درصد افت قیمت نشان خواهند داد. قیمت این نوع از گوشی‌ها در سال ۲۰۱۵ به طور متوسط ۲۶۴ دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۲۳۲ دلار برسد. 

اگرچه IDC بسیار شناخته شده است اما آن‌ها به خاطر پیش‌بینی‌های خطای خود به ویژه درباره گوشی‌های ویندوزی نیز نسبتا مشهور هستند. به نظر می‌رسد که هنوز ۴ تا ۵ میلیارد نفر در دنیا از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند. به عبارتی هنوز می‌توان رشد بیشتر بازار گوشی‌های هوشمند را متصور شد. به ویژه که می‌توان انتظار داشت همچنان قیمت آن‌ها به طور قابل‌توجهی کاهش ‌یابد. باز هم چیزهایی هستند که IDC پیش‌بینی نکرده و در نظر نگرفته است. اما در غیر این صورت، آیا پیش‌بینی دیگری هست که وقوع آن محتمل‌تر باشد؟

بعید است که این روندها سرنوشت گوشی‌های ویندوزی را تغییر دهد. مگر اینکه مایکروسافت اشتیاق مشتریان را برای زنجیره‌ای از ویژگی‌ها برانگیزد و کاربردهای جذابی را به سیستم‌عامل گوشی‌های خود بیافزاید. بنابراین به نظر می‌رسد به احتمال بسیار زیاد، پیش از آن‌که ویندوزفون به سطح فروش بسیار پایین برسد، عرضه این نوع گوشی‌ها به بازار متوقف گردد.

شما در این‌باره چگونه فکر می‌کنید؟ ما را از نظرات خود آگاه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات