خشم کنترل شده؛ فلسفه جدید هیوندای

جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای در جهت بهبود عملکرد و افزایش پایداری خودرو، تغییراتی را در سیستم انتقال قدرت خود اعمال خواهد کرد. طبق گفته جان جوریگا (John Juriga)، مدیر بخش انتقال قدرت در مرکز فنی هیوندای-کیا آمریکا، این تغییرات که «خشم کنترل شده» نامیده می‌شود، از راه‌‌های مختلفی محقق خواهد شد که از آن جمله می‌توان به تنظیم شتاب و افزودن دنده‌های بیشتر به جعبه دنده اشاره کرد. برای اطلاع از استراتژی جدید هیوندای، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هیوندای برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتقای عملکرد خودرو‌های خود دارد. نشریه‌ی دیترویت در این خصوص به تازگی نوشت: «هیوندای در ایالات متحده به دنبال نوع جدیدی از پیشرانه است. و علیرغم نام شوم آن، این استراتژی ارتباطی با خشم جاده ندارد. هیوندای این استراتژی را «خشم کنترل شده» می‌‌نامد. طبق گفته مدیر بخش انتقال قدرت هیوندای آمریکای شمالی، این نام نشان‌‌دهنده مرحله بعدی این برند در جهت بهبود تجربه رانندگی است.»

جان جوریگا، مدیر بخش انتقال قدرت در مرکز فنی هیوندای-کیا آمریکا می‌‌گوید: «ما این فلسفه‌ی خشم کنترل شده را به صورتی توسعه داده‌‌ایم تا خودرو در مانورهای داخل پارکینگ‌‌ها یا در آب و هوای بد و شرایط برفی به خوبی قابل کنترل باشد. اما وقتی شما پدال گاز را فشار می‌‌دهید، این سیستم باید پاسخگو و عملکردگرا باشد.»

این دینامیک رانندگی جدید توسعه تلاش هیوندای برای کیفیت و بهبود سواری و هندلینگ است. مرکز فنی هیوندای در آمریکا، بیرون از دانشگاه آن آربور میشیگان (Ann Arbor, Mich) نقشی اساسی در مهندسی کره‌ای سیستم‌‌های انتقال قدرت با چاشنی آمریکایی، بازی می‌‌کند.

جوریگا (Juriga) در مصاحبه‌ ۹ آگوست در مرکز فنی گفت: «عملکرد و ارتقا دو حوزه کلیدی است که ما در واقع سعی داریم بر روی آن‌ها تمرکز کنیم. وی گفت در مانورهای کم سرعت یا در شرایط لغزنده، خودرو نباید زیاد ناپایدار بوده و یا کنترل آن دشوار باشد. از طرف دیگر، هنگامی که راننده وارد آزادراه یا جاده می‌‌شود، خودرو باید شتاب خشم‌‌آلود و آنی را در اختیار وی قرار دهد.»

تیم جوریگا از راه‌‌های مختلفی به این دینامیک جدید رانندگی دست خواهند یافت. تنظیم شتاب هنگامی که راننده پدال گاز را با نرخ‌های متفاوتی فشار دهد، یکی از این راه‌‌ها می‌‌باشد. این کار با تعدیل بهتر کنترل الکترونیکی پدال گاز محقق می‌‌شود. راه دیگر، افزودن دنده‌های اضافی به سیستم انتقال قدرت است. ترکیب هیوندای به سیستم‌ انتقال قدرت شش سرعته خودکار و هفت سرعته دوکلاچ مشهور است. افزودن دنده‌‌ها به عملکرد بهتر «خشم کنترل شده» کمک خواهد کرد.

جوریگا از بیان اینکه نسل بعدی سیستم انتقال قدرت چگونه خواهد بود، طفره رفت ولی گفت که هیوندای به طور کلی جعبه‌‌دنده‌‌های هشت و نه سرعته را در دستور کار قرار خواهد داد. وی گفت: «افزودن دنده‌های بیشتر در جعبه دنده، به ما اجازه ارتقا و بهبود عملکرد خودرو را می‌‌دهد. به این دلیل که این امر موجب کاهش دور موتور شده و به تعدیل سر و صدا و ارتعاشات کمک می‌‌کند و کنترل آسان‌تر را به ارمغان می‌‌آورد. ولی هنگامی که راننده پدال گاز را به منظور شتاب گیری فشار می‌‌دهد، این کار همچنین تعداد دنده‌‌های بیشتری را برای انتخاب در عمل دنده معکوس سریع فراهم می‌‌نماید. بنابراین شما بهتر می‌توانید عملکرد و مصرف سوخت را بهینه‌‌سازی نمایید.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات