تلاش اپل برای پرداخت مالیات کمتر باعث جریمه ۱۴.۵ میلیون دلاری شد

پنج‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمیسیون اروپا اپل را به پرداخت بیش از ۱۴.۵ میلیارد دلار جریمه به دلیل تلاش برای پرداخت مالیات کمتر از میزان تعیین شده در اروپا متهم کرد. جریمه تعیین شده ۴۰ برابر بیشتر از بزرگ‌ترین جریمه‌ای است که پیش از این کمیسیون اروپایی برای یک کمپانی در نظر گرفته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کمیسیون اروپا کمپانی اپل را به دلیل تلاش برای پرداخت مالیات کمتر، بیش از ۱۴.۵ میلیارد دلار جریمه کرده است. البته براساس اطلاعات ارائه شده امکان دارد در صورت افزایش مالیات دریافتی توسط سایر کشورهای اروپایی از اپل، میزان این جریمه کمی کاهش پیدا کند. جریمه‌ی ۱۴.۵ میلیارد دلار تعیین شده بیش از ۴۰ برابر جریمه‌ای است که کمیسیون اروپا به عنوان بزرگ‌ترین جریمه علیه یک کمپانی تعیین کرده است.

اپل اعلام کرده که برای حکم صادر شده درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کمیسیون اروپا، میزان مالیات دریافت شده برای فروش آیفون‌ و ارائه‌ی خدمات اپل در سال ۲۰۱۴ قریب به ۰.۰۰۵ درصد و در سال ۲۰۰۳ یک درصد بوده است.

مارگارت وستگار از کمیسیون اروپا در این خصوص می‌گوید:

ایرلند در قبال اپل سیاست‌های مالیاتی بسیار متفاوتی را در پیش گرفته، بطوریکه این سیاست‌ها امکان پرداخت کمترین میزان مالیات را در مقایسه با سایر کمپانی‌ها در اختیار اپل قرار داده است.

جریمه‌ی تعیین شده توسط کمیسیون اروپا خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته است، بطوریکه حتی شماری از دولتمردان آمریکا این اقدام را به دست درازی به خزانه‌ی آمریکا تشبیه کرده‌اند.

تنها اپل نیست که با چنین جریمه‌هایی روبرو می‌شود، بلکه کمپانی آمازون و مک‌دونالدز نیز با جریمه‌هایی به منظور پرداخت مالیات به دولت لوکزامبورگ دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. همچنین استارباکس نیز باید ۳۳ میلیون دلار به دولت هلند پرداخت کند.

از جمله‌ی جریمه‌های سنگین دیگر باید به پرداخت مالیات ۳۰۰ میلیون یورویی یک شرکت مهندسی سوئدی به دولت بلژیک اشاره کرد. کمیسیون اروپا در بررسی‌های خود کمپانی‌های بسیاری را به پرداخت جریمه متهم کرده است که البته بخشی از آن‌ها کمپانی‌های اروپایی هستند.

به طور حتم تامین این مبلغ برای اپلی که سال گذشته در طول سه ماه تنها ۱۸ میلیارد دلار سود کرده، کار چندان سختی نیست. اپل در ماه ژوئن اعلام کرد که ارزش اوراق بهادار و پول نقدی که در اختیار دارد بیش از ۲۳۱.۵ میلیارد دلار است که بیش از ۹۲.۸ درصد از این مبلغ در کشورهای خارج از خاک آمریکا قرار دارد.

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۴ نیز دولتمردان ایرلندی را به ایجاد شرایط خاص برای فرار مالیاتی اپل متهم کرده بودند، اما ایرلندی‌ها در کنار اپل این موضوع را تکذیب کردند.

اپل امیدوار است تا در دادگاه تجدید نظر موفق شده و این رای را باطل کندوزیر اقتصاد ایرلند نیز اعلام کرده با مراجعه به کابینه، درخواست تجدید نظر در این خصوص را آماده خواهند کرد. ایرلند از سال‌ها پیش سیاست‌هایی را با پایین نگه داشتن درصد مالیات دریافتی در پیش گرفته تا کمپانی‌های چند ملیتی به همین دلیل وارد ایرلند شده و شعبه‌ای از کسب و کار خود را در این کشور راه بیاندازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات