موبایل در ایران ۲۲ ساله شد

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۲ سال از آغاز به کار شبکه‌ی تلفن همراه در ایران می‌گذرد. اولین شبکه‌ی تلفن همراه در ایران توسط شرکت ارتباطات سیار در ۱۹ مرداد ۱۳۷۳ به بهره‌برداری رسید و از آن پس تا کنون دچار تغییرات بسیاری شده است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

۲۲ سال پیش در روز ۱۹ مرداد ۱۳۷۳ شرکت ارتباطات سیار(که بعدها برند همراه اول را ثبت کرد) ۴ عدد سیم‌کارت را به کارکنان نهاد ریاست جمهوری تحویل داد تا با این عرضه، استفاده رسمی از تلفن همراه در ایران آغاز کار کند.

مرداد ۱۳۷۳ در زمان افتتاح شبکه‌ی تلفن همراه در تهران، این شبکه با تنها ۲۴ سایت BTS و ظرفیت ۹۲۰۰ شماره(سیم‌کارت) آغاز به کار کرد اما امروزه حدود ۱۴۰ میلیون سیم‌کارت در کشور واگذار شده و حدود ۷۰ میلیون مشترک فعال در این زمینه وجود دارد.

شرکت ارتباطات سیار که در آن روزها با نام شرکت مادر خود یعنی مخابرات شناخته می‌شد، امروزه با نام برند همراه اول در بازار شناخته می‌شود و پوشش خود را در ۱۲۴۲ شهر  و ۶۱۷۲۲ روستا گسترش داده است. علاوه بر این شبکه‌ی تلفن همراه این شرکت در  ۷۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور وجود دارد.

ارتباطات سیار که تا سال ۱۳۸۹ دولتی بود، تا سال ۱۳۸۵ انحصار بازار موبایل را در اختیار خود داشت و تنها پیمانکار مخابرات با نام تالیا اقدام به ارائه سیم‌کارت می‌کرد. از سال ۱۳۸۵ شبکه‌ی ایرانسل به عنوان اولین اپراتور خصوصی آغاز به کار کرد و پس از آن در سال ۱۳۹۰ رایتل به عنوان اپراتور نسل سوم تلفن همراه شروع به سرویس‌دهی کرد.

سال ۱۳۹۳ نیز سال مهمی در تاریخ تلفن همراه ایران بود که همراه اول و ایرانسل بعد از دوره‌ی حفاظت اپراتور سوم ایران، پروانه‌ی ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه وبالاتر را کسب کنند و به تدریج شبکه‌های 3G و 4G در ایران راه‌اندازی شود.

۱۹ مرداد ۱۳۹۵ شروع بیست و سومین سال فعالیت تلفن همراه است و همراه اول در این روز جشن ۲۲ سالگی خود را در حالی می‌گیرد که ۶ سالی است خصوصی شده و خدمات متنوعی از جمله اینترنت همراه نسل سوم و چهارم را ارائه خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات